Tips önska om vilken snygg stads/långfärdshoj jag ska köpa

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös för tillfället
Hej alla!

Är ny här och tänkte presentera mig lite.

Äger för tillfället ingen hoj men planerar att köpa innan sommaren.

Jag har ägt ett par stycken tidigare men sålde den sista i höstas. I kronoligisk ordning: Suzuki DR 600, Yamaha Royal Star, Triumph Daytona T595, Aprilia RSV Mille R, BMW R 1150 GS, Honda AfricaTwin.

Ett jäkla hoppande, eller hur!? :) Jag har lite svårt för att bestämma mig...

Som sagt, ska köpa till sommaren men vill nu veta vad jag ska köpa.

Jag vill ha en hoj som är sportig, ser modern ut och går att köra långa sträckor med passagerare utan att få ont över allt! Den bästa hojjen jag haft tidigare som gick att köra långt med är, hör och häpna, Daytonan. Det enda problemet jag hade var att jag fick ont i nacken eftersom man var tvungen att uppåt hela tiden för att se vägen. I övrigt funkade det otroligt bra! Tilläggas bör kanske att jag är ca. 185cm. GS:en borde, tycker man ha varit en perfekt långvägskamrat men min rygg fixar inte att sitta så upprätt, tyvärr...

Så har ni några tips på en bra hoj enligt mina kriterier!? Jag har funderat på - Yamaha YZF1000R ThunderAce, Honda VFR800, BMW K1200...
Tyvärr har jag inte provkört någon av dom tidigare så alla tips är välkommna!

/Erik
 

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös för tillfället
Lucifer skrev:

Har provat blackbird men tyckte att sätet var rätt obekvämt... Körde ca 3 mil innan jag fick träsmak där bak. Annars skulle jag gärna ha en...
 

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös för tillfället
pidda skrev:
VFR 800 verkar vara det du skall ha.

Den verkar ok, men jag är lite orolig att motorn är för liten... är det bra drag i den, även med passagerare och packning?
 
Last edited:

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
eckeph skrev:
Den verkar ok, men jag är lite orolig att motorn är för liten... är det bra drag i den, även med passagerare och packning?

Jag har en VFR750 -88 och det är bra pulver i den maskinen. VTEC-tekniken gör även att motorn presterar bra vid olika varvtal. Jag skulle bli förvånad om Honda VFR 800 skulle göra en besviken.
 

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös för tillfället
Krona skrev:
Jag har gått i samma funderingar och kommit fram till att en Triumph Sprint ST är den som gäller tätt följd av VFR 800.

2005 Triumph Sprint ST är dessutom riktigt cool :yoparty och har nu fått den stora motorn på 1055cc.

http://www.triumph.co.uk/sweden/792.aspx

Kolla också on den här sidan

http://www.triumphnet.com/st/

Tycker inte riktigt om utseendet på Sprinten trots att jag var på väg att köpa en en gång. Blev Daytonana istället! Men nu när jag ser din avatar kom jag på att jag även funderat på Yamaha FJR 1300... Kan det vara nåt?

Edit: kollade länken precis och ändrade uppfattning! Skitsnygg!!!
 

Krona

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Melbourne, FL USA
Hoj
YZF600R -04
Har du spanat it Sprint ST -05? Tidigare är inte så snygga men 05an är. Yamaha FJR 1300 är också något att fundera på lär vara rätt pigga.
 

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
LULEÅ
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
eckeph skrev:
Hej alla!

Är ny här och tänkte presentera mig lite.

Äger för tillfället ingen hoj men planerar att köpa innan sommaren.

Jag har ägt ett par stycken tidigare men sålde den sista i höstas. I kronoligisk ordning: Suzuki DR 600, Yamaha Royal Star, Triumph Daytona T595, Aprilia RSV Mille R, BMW R 1150 GS, Honda AfricaTwin.

Ett jäkla hoppande, eller hur!? :) Jag har lite svårt för att bestämma mig...

Som sagt, ska köpa till sommaren men vill nu veta vad jag ska köpa.

Jag vill ha en hoj som är sportig, ser modern ut och går att köra långa sträckor med passagerare utan att få ont över allt! Den bästa hojjen jag haft tidigare som gick att köra långt med är, hör och häpna, Daytonan. Det enda problemet jag hade var att jag fick ont i nacken eftersom man var tvungen att uppåt hela tiden för att se vägen. I övrigt funkade det otroligt bra! Tilläggas bör kanske att jag är ca. 185cm. GS:en borde, tycker man ha varit en perfekt långvägskamrat men min rygg fixar inte att sitta så upprätt, tyvärr...

Så har ni några tips på en bra hoj enligt mina kriterier!? Jag har funderat på - Yamaha YZF1000R ThunderAce, Honda VFR800, BMW K1200...
Tyvärr har jag inte provkört någon av dom tidigare så alla tips är välkommna!

/Erik


BMW K 1200 S
 

Läderknutte

Läderknutte
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Såld
eckeph skrev:
Har en känsla av att jag kommer få samma problem som med Daytonan - ont i nacken! Lite för framåtlutad körställning...


Köp en HD med en fet mjuk sadel :banana (då kan du säkert glida långt utan att få ont)

För ingen sporthoj är väl sådär jätteskön att köra längre streckor med?
 

Läderknutte

Läderknutte
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Såld
Jag säger såhär...

Prova dig fram. Det är det bästa...för ingen här på SH vet väl vilken hoj som passar dig bäst, eller hur :)
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Prova Sprint ST man sitter bättre på den än Daytonan i mitt tycke
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
byter tråd lite snabbt:)

Testa en Blackbird, hade nog vart passande:)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
eckeph skrev:
Tycker inte riktigt om utseendet på Sprinten trots att jag var på väg att köpa en en gång. Blev Daytonana istället! Men nu när jag ser din avatar kom jag på att jag även funderat på Yamaha FJR 1300... Kan det vara nåt?

Edit: kollade länken precis och ändrade uppfattning! Skitsnygg!!!

jag träffade en MC Polis hos en lokal handlare när jag var & kollade hoj. vi stod o snackade lite om hojar och han var ute efter att byta sin privata hoj som var en FJR1300, då han inte alls gillade den. tidigare hade han ägt en Blackbird & sa att den var betydligt bekvämare & hade bättre motorkaraktär en FJR'en så nu ville han byta tillbaka.

själv har jag inte kört någon av dem, men en som sitter på hoj både privat & på jobbet borde ju ha en ganska bra uppfattning om hojen
 

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös för tillfället
gurkis skrev:

Dyr! :( åsså verkar dom ha stora problem med kvaliteten... Dom har tydligen återkallat en massa sålda hojjar. Annars verkar det vara en riktigt fin hoj!
 

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös för tillfället
rSEXa skrev:
Köp en HD med en fet mjuk sadel :banana (då kan du säkert glida långt utan att få ont)

För ingen sporthoj är väl sådär jätteskön att köra längre streckor med?

Hade ju en RoyalStar med tokfet sadel. Tyvärr funkar det inte för min rygg att sitta så pass upprät längre studer. Bättre om jag sitter framåtlutad men inte så mycket som på Daytonan så jag får ont i nacken...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top