Tips önska om vilken snygg stads/långfärdshoj jag ska köpa

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Suzuki SV1000S är nog den skönaste hojen jag har kört. Mycket trevlig motor, bra chassie, lite oroligt om man pressar det, men det går att köra aktivt utan problem. Mycket bekväm på lite längre sträckor, för att vara en så pass sportig och rolig hoj.
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Både blackbirden och kawwas zx9r sitter jag riktigt bra på. kan åka hur långt som helst. är 189cm. Båda har motor så det räcker och blir över och passar bra om man åker 2. :tummenupp
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Ducati ST4S abs

Ducati's ST4S ABS ser ju ut att vara en finfin touringmaskin. Eller kanske ST3'an

Ducati ST4S ABS
 

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
Hayabusa? Kawa ZX12R? Båda går att hitta förvårnansvärt billigt... iofs har jag inte provkört nån av dem.. En annan, lite mer udda hoj är ju Triumph Tiger!
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Triumph spint ST -05 grymt läcker,
 

Bifogat

  • sprint_st_2.jpg
    sprint_st_2.jpg
    33.5 KB · Visningar: 151
  • SprintSTliten.jpg
    SprintSTliten.jpg
    30.9 KB · Visningar: 599

Blueman

Kan man fästa babyskydd med "bläckfisk"?
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
RF900R
Eftersom du nämner Thunderace så förstår jag att du inte bara letar fabriksnytt. Därför vågar jag mig på att föreslå en annan gammal goding som funkar utsökt som sporttourer, Suzuki RF 900!

Den är snabb, stark, du sitter bra (de går att fixa högre handtag) och till och med frugan sitter nöjd! Dessutom börjar de komma ner bra i pris, så man behöver inte lägga in allt för mycket $, det blir en hel del över till bensin med mera!

Använder min egen RF som pendlarhoj till/från jobbet inne i stan såväl som touringhoj. Skickar med en bild på pärlan i solskenet på Åland förra sommaren. Lastade hojen med dam och mjuka packväskor! Fick ner allt för hotellövernattning och taxfreesprit hem! Inga problem alls med last och hanterbarhet! En polares sambo (som sitter bakpå en GSX-R 1000 på sommaren) var sotis på min madame som verkade sitta så mycket bekvämare på RF:n...

Bara mitt ringa bidrag till debatten, lycka till och hoppas du hittar något du blir nöjd med!
/Blueman
 

Bifogat

  • RF 900 Touring Åland 2004.jpg
    RF 900 Touring Åland 2004.jpg
    130.4 KB · Visningar: 155
Last edited:

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös för tillfället
Robban skrev:
Både blackbirden och kawwas zx9r sitter jag riktigt bra på. kan åka hur långt som helst. är 189cm. Båda har motor så det räcker och blir över och passar bra om man åker 2. :tummenupp

zx9r:en har jag varit sugen på tidigare. Hur är det med passagerarutrymmena? Sitter fotpinnarna någorlunda lågt eller måste :tuttar sitta som en fällkniv med benen?
 

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös för tillfället
Tankarna går både hit och dit. Ja... ni känner nog igen er :)

Är det någon här som har provkört och jämfört Blackbird med Hayabusa och ZX12R? Sitter man mycket mer sportigt (framåtlutad alltså) på en busa än blackbirden och ZX12R:en då? Och hur är det för passageraren jämförelsevis?

Om man nu satsar på en liknande hoj skulle jag ju helst ha en busa, kanske kawan... Gillar utseendet på dom mer än Blackbirden!
 
Last edited:

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
vet ej hur mycket stålars du tänkt lägga men ett billigt alt är gsxr1100 från tidigt 90-tal.Har själv åkt till nordkap med flickvän bakpå med en sån utan några bestående men.Inte ens ont i handlederna som jag alltid har problem med annars.Kanske kunde va nåt. :tummenupp
 

Mr XX

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Blackbird
Jag kör en blackbird med gele sadel, nordkap tur o retur är inget problem.
Var dit -04. Om man tycker att styret är för lågt går det att höja lite.
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Gissa vilken hoj jag tipsar om? ZZR:en såklart, åker lätt 100 mil i lagom marschfart (ca 200) med bara bensinpåfyllningstop. Kan tillägga att även skjutsen sitter otroligt bra, min tjej är närmare 180 cm, mycket därför jag valde cykeln.
 

marowex

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
TTR 600 -98, Ducati Scrambler Icon -15
Thunderace

Kan rekomendera Yamaha Thunderace. Brukar köra den till o från jobbet ganska ofta (20 mil t o r) och den fungarar utmärkt till "touring". Sambon tycker dessutom att den är helt OK att åka med på. Men som sagt, det bästa är ju att prova.

// Magnus
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Blueman skrev:
Eftersom du nämner Thunderace så förstår jag att du inte bara letar fabriksnytt. Därför vågar jag mig på att föreslå en annan gammal goding som funkar utsökt som sporttourer, Suzuki RF 900!

Den är snabb, stark, du sitter bra (de går att fixa högre handtag) och till och med frugan sitter nöjd! Dessutom börjar de komma ner bra i pris, så man behöver inte lägga in allt för mycket $, det blir en hel del över till bensin med mera!

Använder min egen RF som pendlarhoj till/från jobbet inne i stan såväl som touringhoj. Skickar med en bild på pärlan i solskenet på Åland förra sommaren. Lastade hojen med dam och mjuka packväskor! Fick ner allt för hotellövernattning och taxfreesprit hem! Inga problem alls med last och hanterbarhet! En polares sambo (som sitter bakpå en GSX-R 1000 på sommaren) var sotis på min madame som verkade sitta så mycket bekvämare på RF:n...

Bara mitt ringa bidrag till debatten, lycka till och hoppas du hittar något du blir nöjd med!
/Blueman

Word! :tummenupp
 

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Österlen
Hoj
CBR900RR
tja, vi är lika långa du och jag men ont i nacken får jag inte av min blade, däremot i handlederna när man kör dagsetapper på 40-60mil. Jag tror, som många andra här att Blackbirden, eller VFR är vad du bör köpa. Tänk på att det går ofta att justera lite hit och dit och det hänger ju lite på dig som förare också att du tänker på att vila lite på långa etapper. Hur var RSV förresten, jag funderar starkt på en sådan?
 

Olle_D

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Spånga
Hoj
Vfr 750
Hej,

Jag kan bara, som så många andra, rekommendera Blackbirden. Jag är själv 187 cm lång och har problemfritt korsat kontinenten ner till Alperna ett par somrar. Stadig som ett lok på vägen och smidig så det räcker när det svänger. Det om detta....

/Olle
 

ake_fisk

Member and founder of - PoK -
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750
Helt klart en "Dunder katt" modell större. Bra funkis hoj och ett jävla bett
 

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös för tillfället
Mr XX skrev:
Jag kör en blackbird med gele sadel, nordkap tur o retur är inget problem.
Var dit -04. Om man tycker att styret är för lågt går det att höja lite.

Vart får man tag på gelsadel och hur höjer man styret?

/E
 

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös för tillfället
Lasson skrev:
tja, vi är lika långa du och jag men ont i nacken får jag inte av min blade, däremot i handlederna när man kör dagsetapper på 40-60mil. Jag tror, som många andra här att Blackbirden, eller VFR är vad du bör köpa. Tänk på att det går ofta att justera lite hit och dit och det hänger ju lite på dig som förare också att du tänker på att vila lite på långa etapper. Hur var RSV förresten, jag funderar starkt på en sådan?

Mycket trevlig hoj. Nu har jag ju inte så mycket att jämföra med men jag skulle inte tveka att köpa en till!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top