Tips ang. nedväxling och gaspådrag till noob.

JagGillarFart

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2010
Hoj
kawasaki zx6r - 98, kawasaki er-5 - 03(till salu)
Någon som kan mig tips på hur jag gör mjukare nedväxlingar, lär mig fortf köra (dock inte i sverige) och tycker att det är svårt att göra mjuka fina nedväxlingar utan att hojen motorbromsar(?) så jag slår i pungen i tanken.

Sen har jag även ett annat problem, om jag är ute och kör och släpper gasen helt för att sedan ge lite gas igen så "rycker" hojen ofta till hur lätt jag än är på rullen när jag ska ge gas. Märkt att det är värre på låga växlar och låg hastighet, stadskörning i låg hastighet kan bli irriterade ibland då det ska rycka och ha sig. Är det min teknik eller är det hojen som det kan vara något lurt med?

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
På det första skulle jag svara använd kopplingen mera. Även efter själva växlingen är utförd. Då kan du ju slira in växeln så att du får den mjuka gång du vill ha. :tummenupp

Andra frågan så är det troligtsvis kedjan. Alla hojar gör så. Sen hur mycket eller lite det är beror såklart på hur sträckt kedjan är.
Om du tycker att det är överdrivet ryckigt skulle jag alltså rekommendera att spänna kedjan. Simple as that :)

JagGillarFart

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2010
Hoj
På det första skulle jag svara använd kopplingen mera. Även efter själva växlingen är utförd. Då kan du ju slira in växeln så att du får den mjuka gång du vill ha. :tummenupp

Andra frågan så är det troligtsvis kedjan. Alla hojar gör så. Sen hur mycket eller lite det är beror såklart på hur sträckt kedjan är.
Om du tycker att det är överdrivet ryckigt skulle jag alltså rekommendera att spänna kedjan. Simple as that :)

Okej tack för tipset :tummenupp

Ska ta och kolla kedjan, för jag skulle påstå att det är överdrivet ryckigt.

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Hej!
Träna på att ge lite gas mellan nerväxlingarna, en kort dutt på rullen räcker.
Nyp med knäna runt tanken så löser sig pung problemet.

Spänn gasvajern så försvinner lite ryckighet, sträva efter så lite spel som möjligt i handtaget.

God jul/Henrik

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Höj tomgången en smula.

Bra tips. Dock får man passa sig första gångerna efter att ha gjort ovanstående. Typ som när man glömmer bort choken (ja, jag kör en gammal hoj) och inser att den vanligtvis kraftiga stånka-motorbromsen är i stort sett obefintlig tack vare ett "tomgångs"varv på ca 3000 rpm...

Ett annat klassiskt tips är såklart att möta med gasen, dvs att du uppskattar det varvtal du tror motorn kommer ha efter nedväxlingen och försöker hålla varvet där innan du släpper ut kopplingen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Allt handlar egentligen om finmotorik, tajming och lite motoröra. Och tillfälle för all del, på bana dumpar jag kopplingen friskt, då bromsar man ändå för fullt och att det studsar och har sig lite är sak samma, men på väg möter jag alltid med gas och/eller slirar ut kopplingen. Att höja tomgången funkar, jag har rätt hög tomgång på racemoppen, nackdelen är att det blir rätt klonkigt att få i ettan pga onödigt stora skillnader i varvtal. Fast man kan ju alltid ha en pit limiter så man slipper ha hysteriskt högt varvtal när man står still :hihi

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
JagGillarFart skrev:
Någon som kan mig tips på hur jag gör mjukare nedväxlingar, lär mig fortf köra (dock inte i sverige) och tycker att det är svårt att göra mjuka fina nedväxlingar utan att hojen motorbromsar(?) så jag slår i pungen i tanken.

Sen har jag även ett annat problem, om jag är ute och kör och släpper gasen helt för att sedan ge lite gas igen så "rycker" hojen ofta till hur lätt jag än är på rullen när jag ska ge gas. Märkt att det är värre på låga växlar och låg hastighet, stadskörning i låg hastighet kan bli irriterade ibland då det ska rycka och ha sig. Är det min teknik eller är det hojen som det kan vara något lurt med?

Neväxlingarna: Ge lite mellangas. När du nyper in kopplingen och petar i den lägre växeln så ger du ett litet ryck i gasrullen innan du släpper ut kopplingen. Då kompenserar du att motorn går från ett lägre varvtal till ett högre. Är inget du kommer lära dig på fem minuter utan övning ger färdighet, gäller att lyssna på motorn och ha lite känsla.

Ryckigheten: Beror nog mer på din motorcykel än vad det gör på dig själv. Beroende på hur förgasare eller insprut är justerat och utformat så är det väldigt ryckigt på låga varv och låga gaspådrag, blir lite på/av känsla i gasen. Min farsas hoj är väldigt ryckig och nästan okörbar på låga växlar och låga varv. Du lär dig med tiden att vara försiktig med gasen men det bästa är egentligen att bara försöka komma iväg från 1:an och 2:ans växel så fort som möjligt, det är ändå växlar du sällan använder rent praktiskt. Öva krypkörning så sitter det där rätt fort.

Justera hastigheten till växeln du lägger i?

Då ska man först sänka hastigheten till rätt varvtal på första nedväxlingen, sen den andra, den tredje, osv. Är nog det mest ineffektiva sätt man kan växla ner på. Gör man nedväxlingarna med lite mellangas kan du gå genom hela lådan på bara några sekunder.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det där kommer komma med tiden.. inget speciellt att "tänka på" tycker jag, du kommer lära dig höra/känns när rätt läge är..

Om du glider runt på sadeln så du slår paketet i tanken när du motorbromsar.. hur blir det då om du bromsar "på riktigt"? Det enda motmedlet där är att tänka på att förankra dig.. knipa ihop lite runt tanken helt enkelt.

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Då ska man först sänka hastigheten till rätt varvtal på första nedväxlingen, sen den andra, den tredje, osv. Är nog det mest ineffektiva sätt man kan växla ner på. Gör man nedväxlingarna med lite mellangas kan du gå genom hela lådan på bara några sekunder.

Är nog lite natt-trög nu men jag fattar verkligen inte? Bromsa till den hastighet du ska ha ha samt stampa ner till den växeln, Vart ligger det svåra/tjänar tid på det? Eller läste du mitt inlägg som att man ska gå igenom alla växlar och släppa upp kopplingen, bromsa, växla ner? Så menade jag iaf inte. :va

JagGillarFart

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2010
Hoj
Det där kommer komma med tiden.. inget speciellt att "tänka på" tycker jag, du kommer lära dig höra/känns när rätt läge är..

Om du glider runt på sadeln så du slår paketet i tanken när du motorbromsar.. hur blir det då om du bromsar "på riktigt"? Det enda motmedlet där är att tänka på att förankra dig.. knipa ihop lite runt tanken helt enkelt.

Jag överdrev lite där ang pungen=) Jag har nog ganska bra sittställning och körteknik i övrigt det är bara nedväxlingarna jag behöver träna lite på så att dom blir mjukare och inte så ryckiga.

Dock blir det en del "på riktigt" situationer här nere då folk slänger sig ut i gatan till höger och vänster, det tillsammans med att brudens favoritsyssla är att slå/klämma mig på bollarna samtidigt som hon skanderar "ham noi" (lillen) börjar göra mig ganska härdad där nere hehe:tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024