Tips ang. nedväxling och gaspådrag till noob.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Om du ligger i säg...100km i timmen på sexan o 25% gas på rullen (i jämn fart) så håll kvar gasen, tryck in kopplingen snabbt o peta i femman och släpp upp utan att röra gasen!
Sedan kan du gasa vidare därifrån mjukt o fint.

Funkar silkesmjukt på bilen med,... åker sällan (aldrig) med nån annan som kan växla ner mjukt.

Är det lite race så finkör man inte så här dock :D

Last edited:

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Att trimma ner aktionstiden lite från din tid som deltagare i schack-dm kan nog minska ryckandet en del. Växlingar ska ske distinkt i båda riktningar å i alla farter.
25-30 armhävningar varje morgon ger efter lite tid både dig å ryggsäcken en stillsammare resa. Hjälmpussar slipper man dock aldrig helt ifrån :D

I övrigt är det bara mil, mil, å mer mil som gäller. Sen e det där! :tummenupp

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
du kör väl med dubbla skinnställ och passagerarfotpinnarna uppfällda?

kan vara det som är problemet annars..

:rolleyes:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är nog lite natt-trög nu men jag fattar verkligen inte? Bromsa till den hastighet du ska ha ha samt stampa ner till den växeln, Vart ligger det svåra/tjänar tid på det? Eller läste du mitt inlägg som att man ska gå igenom alla växlar och släppa upp kopplingen, bromsa, växla ner? Så menade jag iaf inte. :va
Det kommer iaf bli klonkigt och ryckigt om inte motorn har ett matchande varv... Att mellangasa lite när man drar in kopplingen, trycka i nya växeln och mjukt släppa kopplingen medan man möter med gasen är nog fortfarande bästa metoden.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det kommer iaf bli klonkigt och ryckigt om inte motorn har ett matchande varv... Att mellangasa lite när man drar in kopplingen, trycka i nya växeln och mjukt släppa kopplingen medan man möter med gasen är nog fortfarande bästa metoden.

Ja, det var det jag ville säga.

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,

padda3

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2013
Hoj
ZZr 600
Vet inte om det löst sig för dig och jag är inte så haj på mek men på min ZZR600 sitter det ryckutjämnare (gummikossar som överför kraften från kedja till bakhjul) i baknavet.. Dem slits med tiden och jag hade ett jäkla glapp där...

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Vet inte om det löst sig för dig och jag är inte så haj på mek men på min ZZR600 sitter det ryckutjämnare (gummikossar som överför kraften från kedja till bakhjul) i baknavet.. Dem slits med tiden och jag hade ett jäkla glapp där...

Då snart tre år gått sedan senaste inlägget får vi nog anta att han lärt sig mellangasa, spänt kedja och tagit bort glapp i gasrullen vid det här laget... :7peta

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024