Tips behövs, hur enklast lyfta bort kamaxlarna utan att tappa synk

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ska byta lite shims på ventilerna i en CBR900RRV (-97)

Har stirrat lite på kamaxlarna och det känns som att Haynes manualen överarbetar just kamaxelurtagandet en del.

De tycker man ska montera bort kugghjulen som kamaxlarna är fästa i helt och hänga kedjan i något verktyg för att sedan ta bort axlarna.
Är det inte risk för att kedjan kuggar över i nedre delen av motorn vid det ingreppet, man slappar ju kedjan totalt eller håller kamkedjeguiden i nedre delen av motorn alltid kedjan på plats? Är det inte risk att man lägger tillbaka axeln ett kugg fel trots att man märkt ut på kedja och kuggkrans?

En annan tanke var att lossa en av de två bultarna som håller kuggen i kedjan dra igenom ett buntband och spänna det över kedjan på kuggkransen så kedjan sitter fast. Sedan lyfta av en kamaxel (med kuggkransen kvar på axeln) i taget och bara lägga den i mitten medans man arbetar, på så sätt är det väl ingen risk att man kuggar över eller sätter tillbaka kuggkransen ett kugg fel?

Är jag ute och cyklar och det här är betydligt enklare än jag tror?
Finns det andra metoder?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
För den som kan och vet hur man gör är det inga problem.

Att försöka förklara så att de uppfattas rätt och inte kan ske ett enda litet misstag pga missuppfattning känns oroande svårt.

De som e viktigt är positionen för vevaxeln och insug och avgaskamaxel, de e vad man får hålla reda på om de kuggar över åt ena eller andra hållet då man håller på.

Är du de minsta osäker på hur man gör eller de olika funktionerna de delar har som du skruvar med, måste du ställa dig frågan om det är värt med en chansning som kan kosta ett motorras, eller att lämna in den.

Oftast så fungerar det iaf med att ta dän ventilkåpan, lossa kamspännaren, lossa ev. styrskenor för kamkedjan.
Sedan typ lossa överfallen för insugskammen försiktigt å sedan lirka ut kam+drev (om drevet kan sitta kvar beror på hur konstruktionen ser ut).
Sedan ere bara å byta shims. Å sedan lägga tillbaka kammen i omvänd ordning och kolla att märkningen sitter där den ska för vevaxel & kammar, sedan göra samma procedur med avgaskammen.
Ibland lossar man både in & avgaskam samtidigt... Brukar vara enklast att sätta dit avgaskammen å spänna kedjan mellan vevaxel å avgaskammen, sedan lägger man i insugkammen å justerar inställningen av positionerna för respektive vevaxel, avgas & insugskam.
De ska ju stå i manualen hur man gör bäst på bladen...

Men som sagt man kan ju tolka detta på olika sätt....
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Är inte det så orolig för att det kommer att gå bra och bli rätt.
Var mer intresserad av tips för att få det att gå så smidigt som möjligt.

Det största frågetecknet var egentligen om kamkedjan kan kugga vid vevaxeln (som jag ju inte ser) när jag släpper på kedjan vid kammarna. Resten var mest praktiska tips.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Är inte det så orolig för att det kommer att gå bra och bli rätt.
Var mer intresserad av tips för att få det att gå så smidigt som möjligt.

Det största frågetecknet var egentligen om kamkedjan kan kugga vid vevaxeln (som jag ju inte ser) när jag släpper på kedjan vid kammarna. Resten var mest praktiska tips.

Om den kuggar över vid veven så är det bara att flytta ett snäpp på kamaxeldreven helt enkelt. Så länge alla markeringar lirar så är det rätt.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Om den kuggar över vid veven så är det bara att flytta ett snäpp på kamaxeldreven helt enkelt. Så länge alla markeringar lirar så är det rätt.

Alltså måste jag öppna vid vevaxeln och märka kedja mot drev där med?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Överkuggning kan ske, vilket e vad man får i första hand hålla koll på vevaxelpositionsmärkningen jämfört med avgaskamdrevets märkning.
Sedan märkning mellan avgaskam & insugskam -drev.
Det är lite finlir att knö ner avgaskammen å att exakt få rätt läge på drevet, de kan blir att prova å kolla positionsmärkena på veaxeln å avgaskamdrevet, om de sitter fel, lossa å flytta en kugg å rätt håll.
Sedan gäller de att man håller den positionen på vevaxel å avgaskam när man sedan sätter dit insugskammen.
Å sedan dit med spännaren (ihopdragen beroende på vilket utförande den har) enligt manualen.
Kolla positionerna för vevaxel, in & avgaskam¨å stämmer dom så prova att dra runt å kolla så inga konstigheter tillkommit att de går trögare än INNAN du tog isär det hela.
Å går de skapligt bra så ska du kunna dra några varv till positionerna kommer rätt igen för att dubbelkolla.

De e alltid värt å va så nogrann som möjligt å göra om, om man vart osäker.

Så jämför lite med de ja skrevit mot vad manualen säger :)

Ja vet ja skrev exempel på att ta insuget först å avgas sedan, men de e OM de går å man kan... de som står här ovan är närmare "By the book" när man sätter ihop en "morot" från början.

Är inte det så orolig för att det kommer att gå bra och bli rätt.
Var mer intresserad av tips för att få det att gå så smidigt som möjligt.

Det största frågetecknet var egentligen om kamkedjan kan kugga vid vevaxeln (som jag ju inte ser) när jag släpper på kedjan vid kammarna. Resten var mest praktiska tips.

Du ska använda befintlig märkning som ska stå i manualen.

På vevaxeln typ T.D.C Top Dead Center

Sedan ska det finnas märkningar på kamaxeldreven

Kolla manualen för ihopmontering av motorn och där de visar exakt hur man monterar och ställer in kamaxlarna.

Du ska kunna dra runt motorn till ALLA dessa märkningar ställer sig på rätt ställe.

Alltså måste jag öppna vid vevaxeln och märka kedja mot drev där med?
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Överkuggning kan ske, vilket e vad man får i första hand hålla koll på vevaxelpositionsmärkningen jämfört med avgaskamdrevets märkning.
Sedan märkning mellan avgaskam & insugskam -drev.
Om den kuggar över vid veven så är det bara att flytta ett snäpp på kamaxeldreven helt enkelt. Så länge alla markeringar lirar så är det rätt.

Ahh! Naturligtvis! Har ju In och EX utmärkt på kamdreven samt nolläget på vevaxel. Nu fattar jag.
Notering till själv: Det spelar ingen roll hur mycket kamkedjan kuggar över på ett drev så länge märkningarna står rätt på vevaxel och kamaxlar när man monterar ihop.

...massa smarta grejer...

Stort tack, den där typen av praktiska råd kommer att underlätta en hel del.
Får nog arbeta med insugs kammen först så den sitter jäkligt illa till pga ramen.
Synd bara att man inte har en vettig verkstad utan ett kallgarage med grusgolv.
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
För att förvirra dig ännu mer så tog jag inte bort dreven från kamaxlarna när jag justerade på likadan som din. Original service manual säger att det inte behövs heller.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
För att förvirra dig ännu mer så tog jag inte bort dreven från kamaxlarna när jag justerade på likadan som din. Original service manual säger att det inte behövs heller.

Jag gör på samma sätt.

Litar mer på att jag får ihop det efter se streck som finns på vev och kammar än att kedjan sitter som den ska när du låst med buntband.
Ser inga problem att montera kamaxelarna för att få dem rätt inställda.
Börja bara med avgas med spänd kedja och sen insug med spänd kedja för att ha slak kedja där kedjespännaren ska ligga på.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Skitbra, det såg aningens onödigt ut, för att inte tala om jäkligt trångt med tanke på Insugaxelns possition.

Blir det inte jäkla meckigt att få på insugs axeln när avgas redan är på plats?
Det är ju redigt trångt att arbeta med insug men avgas har bättre plats.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Skitbra, det såg aningens onödigt ut, för att inte tala om jäkligt trångt med tanke på Insugaxelns possition.

Blir det inte jäkla meckigt att få på insugs axeln när avgas redan är på plats?
Det är ju redigt trångt att arbeta med insug men avgas har bättre plats.

Det blir svårt för att inte säga omöjligt att timea in motorn om man inte tar avgaskammen först. Det blir den följden därför att veven drar avgaskammen och sedan följer insugskammen. Mellan insugskam och vev är kedjan obelastad och har bara transportsträcka ner till veven. Slacket som blir tar kamkedjesträckaren hand om.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det blir svårt för att inte säga omöjligt att timea in motorn om man inte tar avgaskammen först. Det blir den följden därför att veven drar avgaskammen och sedan följer insugskammen. Mellan insugskam och vev är kedjan obelastad och har bara transportsträcka ner till veven. Slacket som blir tar kamkedjesträckaren hand om.

Jag fattar. Tack. :tummenupp
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Var ju precis hur lätt som helst att få av kamaxlarna utan att lossa kuggkransarna.
Behövde inte ens montera av kamkedjespännaren, bara dra tillbaka den.

Haynes kan vara jävligt ute och cykla ibland. Har en till BMWn där man får göra åt minstone 2 timmars onödigt jobb samt tappa av kylare för att komma åt kylarfläkten när det är oändligt mycket lättare att plocka av den framåt.
 

BigFMike

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
FZR1000 -89
Har själv en FZR1000 -89 och är på väg att ställa ventiler själv,
men har inte kommit så långt ännu.
Nu vet jag inte hur det är på CBRn, på min är det ju automatisk kedjespännare, och vad jag förstår så måste den tas bort helt för att "spännas om" innan man kan sätta dit den igen.

Om man inte gör det så kan det bli skador sägs det.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har själv en FZR1000 -89 och är på väg att ställa ventiler själv,
men har inte kommit så långt ännu.
Nu vet jag inte hur det är på CBRn, på min är det ju automatisk kedjespännare, och vad jag förstår så måste den tas bort helt för att "spännas om" innan man kan sätta dit den igen.

Om man inte gör det så kan det bli skador sägs det.

Jag tog faktiskt aldrig bort spännaren utan drog tillbaka den helt med en skruvmejsel och låste fast den (med en annan skruvmejsel mot ramen).
Det är alltså automagisk spännare på min med.
Man lossar pluggen i toppen och sticker in en spårmejsel och vrider medurs tills skruven bottnar, då är kamspännaren maximalt indragen.
Vet dock inte om Fazerns spännare funkar på samma sätt.
 

BigFMike

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
FZR1000 -89
Enligt Haynes-boken står det att den måste bort och "återställas" på Yamaha.

Det kan nog skilja på modeller, det var bara en tanke.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Enligt Haynes-boken står det att den måste bort och "återställas" på Yamaha.

Det kan nog skilja på modeller, det var bara en tanke.

Vilken tur att jag kör Honda då :D
Seriöst, återställa en kam?
Det är ju en mekanisk konstruktion, vad skulle återställas?

För övrigt gick allt hur bra som helst, tog inte lång tid och ventilspelen blev exakt som jag räknat mig fram till.
Väntar på tändstift så jag får skruva på luftburk och tändspolar sedan är det förgasarsynk på actionlistan.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vilken tur att jag kör Honda då :D
Seriöst, återställa en kam?
Det är ju en mekanisk konstruktion, vad skulle återställas?

För övrigt gick allt hur bra som helst, tog inte lång tid och ventilspelen blev exakt som jag räknat mig fram till.
Väntar på tändstift så jag får skruva på luftburk och tändspolar sedan är det förgasarsynk på actionlistan.

Kanske därför man måste byta spännare stup i ett på Honda då!
Ja man måste bort med spännaren helt på Yamaha.

Mats
 

BigFMike

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
FZR1000 -89
Jag menade kamkedjespännaren, inte kammen, men förklarade mig kanske lite dåligt.

På Yamaha är det någon sorts spärrhake som måste frigöras eller så, jag har inte kommit dit än, så jag vet inte riktigt:va

Lycka till med fortsättningen:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top