Tips: Bra billig nakenhoj för övningkörning

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
någon som har bra tips på nakenhoj som min tjej 168cm lång(kort?) skulle kunna svänga runt med. skall vara dugligt o ta Tung mc med.

Hon vill ha kromsläde, men inte övningsköra på. har kollat på bandit 600(650)n o hon gillar sånt med rund framlampa o de stuket.

vad för hojar rek o rekommenderas inte? vi kommer gå på så prisvärt som möjligt o driftsäkert.
riktpris 15-20tusen (kanske pyttelite mer vid rätt hoj till rätt pris)

tacksam för svar (o tack på förhand)

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Honda Hornet?

Vill egentligen starkt rekommendera Triumph Bonneville som övningskörningsmaskin, de kostar dock lite mer än din nuvarande budget.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja hornet tycker hon ser helt okej ut. bonneville hade hon nog gillat med, men som sagt pengar.

Hornet e ju frågan 600 eller 900? som övningskörningshoj

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag tog lappen på en Hornet 600 på körskolan, funkade bra tycker jag.

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
1976 Honda Z50a
En vx800 kanske? Ingen spännande hoj direkt men billig i inköp och driftsäker.

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
En vx800 kanske? Ingen spännande hoj direkt men billig i inköp och driftsäker.

Rätt cool hoj faktiskt. Inte något vidare snygg, utan istället sådär härligt udda.

Vill man köra glidare direkt för att prova på det med en gång så finns det ju några hojar som både torde fungera för obegränsat kort, samt rymmas inom budget. VS 800 (delar i stort sett samma motor som just VX 800 vill jag minnas), samt Virago 750 verkar båda kvala in efter lite snabb googling. Aldrig kört en glidare som varit direkt svårkörd i denna kategori så det tycker jag inte man behöver oroa sig för personligen. Väger inte mycket mer än vilken äldre nakenhoj som helst. Dessutom är låg tyngdpunkt/sadelhöjd väldigt förtroendegivande. I synnerhet just för nya förare.

EDIT: Om hon nu skulle bli sugen på att starta med något sådant trots allt.

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
VX800 är ingen lätt hoj att övningsköra med, märklig geometri i chassi nästan som en kromsläde. Virgo 750 är faktiskt bättre.... En vanlig 600 eller 750 är dock enklast att hantera, vilken spelar mindre roll för nån som är 1,68. Tror det finns en anledning till att körskolor genom alla tider använt såna hojar.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Last edited:

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Kawasaki zr 7 hade min dotter när vi övningskörde, hon är ca. 160 över havet så vi köpte en sänkningssats till hojen. Tror det var årsmodell 97.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Kawasaki zr 7 hade min dotter när vi övningskörde, hon är ca. 160 över havet så vi köpte en sänkningssats till hojen. Tror det var årsmodell 97.

precis gör nice, sen finns ju bandit 600(kasst styrutslag) och gsx750 men zr7 kändes bra mycket modernare å typ smidigare. Dock tror att gsx har bäst "svängradie"

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jag hade en Suzuki GSX750 -99 och övningskörde med. Funkar finfint, lite låg för mina 183 cm men ändå lättkörd.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
bandit 1200 då? är det för mycket för tjejen tror ni?

Tack för alla svar än sålänge föresten grabbar, har väckt några ideer som ja inte tänkte på innan iaf!

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Första generationens Yamaha Fazer 600 (okej, den har förvisso toppkåpa, men ändå) är inte så tokig. Övningskörde med en som hade en sån förra året och den funkade utmärkt för alla moment. Föraren var strax över 160cm och det var inga konstigheter alls.

De brukar ju dyka upp för runt 20k på blocket.

Om runda lampan är kritisk så torde väl en tidigare SV650 vara sunt?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En kawa ER5 bör ju gå att få för den pengen. Kanske en ER6 med, men det är jag mer osäker på.

Är det bara för övningskörning spelar ju utseendet egentligen mindre roll, den ska väl ändå avyttras ganska snabbt efter körkortet?

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Jag skulle säga nej till bandit, när jag övningskörde så började jag med en bandit, tyckte lågfarten var ett helvete med den, fick sen köra på en bonneville, fan vad lätt det blev helt plötsligt, fick även köra en hornet under risk 2an, även den var bra mycket trevligare att hantera. Finns säkert dom som gillar bandit, jag är dock inte en av dom :p

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
bandit 1200 då? är det för mycket för tjejen tror ni?

Tack för alla svar än sålänge föresten grabbar, har väckt några ideer som ja inte tänkte på innan iaf!

För mycket hur då? Bara köra med på vägen inga problem, men kolla vikten... Inte så kul öva körgård med även om det såklart funkar. Säkert bättre än den 80-tals Z750 som sambon tog kortet med. Men det gick ju utan problem det också...

Ett problem med äldre, framförallt större hojar är att fjädringen brukar ha tagit slut. En hoj utan dämpning är väldigt konstig att köra, och hojar som Bandit, XJ från 90-talet hade från början ganska billiga stötar. En ny bakdämpare brukar krävas för att de ens ska bli normalt körbara.

Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Helt riktigt ulvhamne, den ska avyttras efteråt, kanske övas lite wheelies för mig men inte förens hon tagit kortet, vill ju inte råka tappa den innan hon e klar med kortet, tror hon blir lite ledsen då :tuttar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Helt riktigt ulvhamne, den ska avyttras efteråt, kanske övas lite wheelies för mig men inte förens hon tagit kortet, vill ju inte råka tappa den innan hon e klar med kortet, tror hon blir lite ledsen då :tuttar

Hah, skaffade en CBR600F till brorsan att övningsköra på, den kastade han i diket första gången han körde den. :p Det gick bra ändå, han fick bara börja sin körkortstagning med att lära sig fulmecka ihop en hoj i bästa RR-depå-stil. :hihi
Men et är klart, din tjej kanske är lite mer känslig för att köra på något som ser ut som om man kastat den nerför ett par meters stup och släpat den genom en leråker (och faktiskt dessutom ha gjort det...) än min lillebror.
:hihi

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Min kompis tog körkort för tung mc förra sommaren på en ER5, han var nöjd! Den ska säljas i vår.. PMa om det är intressant.

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
SV650 kanske? Den nakna modellen så såklart :tuttar

Har en själv som första hoj och duger gott och väl och "enkel" att hantera eller vad man ska säga

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja en 2cylle kanske, jag gillar ju fyror, de e så svårt o veta vad hon uppskattar då hon aldrig har kört mer än "trimmad" moppe (någon mt5 70km/h historia på mätaren).

Jao hon e nog lite ja :p Jag ska provköra hojarna innan för o få en bra uppfattning om den va lätt eller svår o krypköra med som tur e :tummenupp

O naket ska de ju vara (hon hatar kåpor tyvärr...), men mera :tuttar åt folket! :banana

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring