Tips: Bra billig nakenhoj för övningkörning

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En kawa ER5 bör ju gå att få för den pengen. Kanske en ER6 med, men det är jag mer osäker på.

Är det bara för övningskörning spelar ju utseendet egentligen mindre roll, den ska väl ändå avyttras ganska snabbt efter körkortet?

Säkerligen, men jag hade inte rekommenderat den. Maken till topptung cykel får man leta efter, hade helre gjort lågfartsbanan på sporthoj.

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Hoj
S1000R-15
Köp en hornet 600. Frugan har en 08:a som hon tog kortet med. Grym att krypköra med och inte så dum även efter att man har haft kortet ett tag.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hornet 600 verkar många va nöjda med, har kört honda cbf600 nakenhoj på risk2an (20xx årsmodell) o dom va faktiskt bra för de där. kanske borde ta mig en titt på de

FrökenA

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Hoj
Honda CBR650F, 2017
Tips från en kort tjej här (jag är bara 160 cm): skaffa en hoj med kort hjulbas och låg tyngdpunkt! Jag övningskörde på en Honda CBF600sa - kändes ganska tung och har väl inte superbra svängradie, men är väldigt låg och fin, och inte stressig i gaskontrollen (som tex ER6 är) - och jag klarade uppkörningen galant på första försöket med den!
Nu kör jag en Yamaha MT-09, och jag säger bara: oh my god vilken perfekt hoj om man är lite kort i rocken! Den är sååååå smidig, rapp och rolig, och upplevs som superlätt att hantera! (men är väl för dyr kanske)

Så mina tips är:
MT-07, den är som en moppe att köra!!:tummenupp Yamaha FZ6! Kawazaki ER5 eller ER6. Och såklart Honda Hornet :)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
FZ6N hade jag innan o min tjej tyckte den var riktigt stor, men de e ju klart, de var första gången hon satt på förarsätet på en hoj. såhär såg de ut
935108_10151565863285606_526749753_n.jpg

hon gillar ju inte framlampan på den, men hon tyckte den va skön o åka som passagerare iaf, mkt bättre än den nuvarande :tuttar

Ja en MT07 e nog lite över budget, är lite småsugen på o kolla på er6n då man (om tur infinnes) hittar en med abs

Last edited:

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Väntade mig en modell, men ingen nämnde den förrän du började klura mk2!
Honda CBF600! Billig att köp,a billig att försäkra, skottsäker spis.

Körde den på risk 2, (du kanske gjorde din på Stora Holm också?)
Helt klart den hojen som jag snabbast blev bekväm med under körskoletiden.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Väntade mig en modell, men ingen nämnde den förrän du började klura mk2!
Honda CBF600! Billig att köp,a billig att försäkra, skottsäker spis.

Körde den på risk 2, (du kanske gjorde din på Stora Holm också?)
Helt klart den hojen som jag snabbast blev bekväm med under körskoletiden.

jajamensan, 2010 körde jag där o de var gråa honda naken 600 hojar på den tiden iaf. körde sedan på trafikskolan med en Z750 2008a, saknar den grovt :gnissla

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hade också en Hornet 600, 2007, som förstahoj. Riktigt bra hoj. Rekommenderas

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå små tjejer, en polares flickvän håller på och övningskör med mig lite sporadiskt. Vi började på den gamla slitna CBR600F jag har hemma. Den gör ju inget om hon skulle råcka köra in i en betongvägg. Kostade bara 10k, och har kraschats tillräckligt redan innan. Men trots att vi sänkte den så mycket det bara gick så var den på tok för hög för henne. Hon var livrädd för hojen.
Så en Virago 535 införskaffades, och hon har övningskört på den. Det går faktiskt ganska bra. Hon är inte alls rädd för den hojen (det är närmast omöjligt att vara rädd för något så trött), hon når ner med båda fötterna (typ, alldeles precis)... Och hon lyckas faktiskt bättre med lågfartshantering än vad hennes pojkvän gjorde när han övningskörde hemma hos mig. :hihi
Ett problem är väl att däcken är nästan lika gamla som hojen, och trots att frambromsen är vek som en nyfödd bebis så kan man låsa framhjulet för att däcket är helt stenhårt så någon bromsträning tänker jag nog låta bli tills hennes sambo skaffar vettigare däck till hojen. :hihi

FrökenA

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Hoj
Honda CBR650F, 2017
Jag nämnde CBF600!! :) Den är grym! Och jag tycker att den är trevligare än nervösa ER6.. Men allt är en smaksak. Tror att ER6 upplevs som mindre och smidigare för många.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Spännande, jag upplever inte ER6 som gasnervös. Körde som sagt Hornet i skolan och köpte sedan en ER6 för jag visste inte riktigt vad jag ville ha. Gillar båda skarpt. Jag är 185cm lång så de är väl lite i minsta laget för mig eg, nu kör jag en VFR som jag också gillar :)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tjao jag har kört 2 olika 2cylle hojar (sv650 o hyosung 650) o båda två är ju bra mkt mer nervösa än de raka 4orna jag har kört, men jag antar att man lär sig o köra sådant om man får öva. den ena förgasare o den andra insprut ^^

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Hoj
MT-09
Om det är tänkt att den ska användas till uppkörning var noga med att den klarar kraven för att räknas som tung vid uppkörning.

Macattack

BikerboyZ-medlem
Gick med
25 Jan 2017
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K9
Min kompis tog körkort för tung mc förra sommaren på en ER5, han var nöjd! Den ska säljas i vår.. PMa om det är intressant.
Ganska märkligt att din kompis lyckades med en hoj som inte uppfyller kraven från Trafikverket. Kompisen kanske hade tur.

Till TS rekommendera jag att du kollar att hojen du köper klarar kraven för att köra upp med för tung mc (dvs A):

http://www.trafikverket.se/korkort/...-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Vill hon ha en custom så köp en custom väl?

De jag har kört kan man ju dunka i styrstoppet och bara puttra runt varv efter varv med fullt styrutslag.

Vore de svårkörda skulle ju alla "körkort på köpet" gamlingar ligga på intensiven vid det här laget. 75% av alla hojar är custom.

Dessutom är de makalöst svårsålda = billiga.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ganska märkligt att din kompis lyckades med en hoj som inte uppfyller kraven från Trafikverket. Kompisen kanske hade tur.

Till TS rekommendera jag att du kollar att hojen du köper klarar kraven för att köra upp med för tung mc (dvs A):

http://www.trafikverket.se/korkort/...-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/
Bra uppsnappat. Helt fel av mig, han övningskörde inför att ta kortet med en er5a men körde upp på skolans hoj! F'låt

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tror hon ska köra upp på skolans hoj, de e lite svårt o hitta bra ställe o öva högfarten på, men "minst" 595cc ska de vara så det blir "redig" hoj iaf. Om hon kommer ta kortet i år vet vi inte, vi skall iaf börja övningsköra och blir hon duktig o vill lära sig lågfarten o allt vad ja nu kan lära henne så kanske det blir uppkörning i slutet av sommaren / hösten. men de där med slutdatum har vi lämnat lite öppet. Någonstans måste man ju dock börja ;)

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Hoj
BMW F800ST
Kawasaki ER6-N
Suzuki SFV650 Gladius
Drift trike ;)

Fokusera på att ta tunga lappen. Sen köper du hojen du verkligen vill ha. Då har du dessutom all tid i världen att provköra hojar som väcker ditt intresse.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Bandit 650N (helst med abs) 2007 o framåt (det är väl då den fick insprut har jag läst mig till och 2006an hade fortfarande förgasare men 650 motorn).

Tänkte en sådan kanske kunde vara attraktiv då den har 62-63kw o kan strypas till A2 för någon nästägande ligist. Ser helt okej ut med ett slipon på, original röret e väl :död

Någon som har kört en sådan? eller e de inte värt o tänk på det?

Har lyckats övertala tjejen till en gsr 600 då den är lite mindre än min gamla fz6 som hon tyckte kändes lite stor när hon provsatt

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring