Tips för att klara teoriprovet sökes!

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Äsch skit lätt att klara teoriprov i Sverige. Läs noga bara. Många frågor är typ: Om en person går ut på övergångsstället och du ser honom vad gör du: 1) Bromsar försiktigt, X) Gasar som fan 2) Tutar och har mig...

Se till att läsa teoriboken bara en gång och sen övar du på körskolans frågor så ska det gå som galant :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag öppnade aldrig någon bok! Jag gjorde enbart dator testerna på skolan, dator! Rätt många gånger faktiskt, jag kände mig inte klar med ett visst typ av delmoment förens jag satte 95-100% på varje delmoment. Det slutade med 64/65 på B kortet och 60/65 på mc kortet! det är mitt tips i alla fall =)!
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Fördelen med appen (iKörkort) är ju att den är med överallt och man kan ta ett gäng frågor när man har tråkigt. Frågorna is da shit som flera andra sagt redan.
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
ladda ner något program från piratbukten (minns ej vilket) och skrev teorin. la kanske max 1 h inkl nedladdningen..

Sunt förnuft/bondförnuft och har du B-kort så skall det inte vara några som helst problem problem....!
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Tycker bonniers trafiklexikon funkade lysande. sen skummade jag igenom mc-boken också för att lära mig renodlade mc-frågor
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Jag tog B 2004, och A 2009. Hittade ngt prov-program på piratebay som visseligen hade ngt år på nacken, men det gjorde susen för mig. 90% är ju vanliga trafikfrågor, å resten är mc-specifika. så om du har B-teorin något sådär i huvudet å dessutom ett par års trafikvana kommer du inte ha några problem =)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Läste många ggr i MC-boken och Körkortsboken (namn?).
Sen ladda jag ner programmet från http://www.korkortsteori.se/ och körde testerna flera ggr.
Hade 64/65 och var klar först.
Hellre plugga lite för mycket än lite för lite. ;)
 

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Slutsats: Alla har sina egna metoder för att studera fram till teoriprov, vissa läser allt, vissa öppnar inte ens böckerna. Det är omöjligt att avgöra vilken metod som är bäst då alla pluggar olika. Testa dig fram så kommer det gå bra.
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Läst "Mc boken" och tankade även ner TEO trafikskola (Ja jag vet fy på mig:död).

Men som jonaska80 sa så är det ju väldigt individuellt hur man pluggar och hur lätt man har för att förstå.

Dock borde man väl ha i åtanke att det inte är raketforskning och börja stirra upp sig för det, var förberedd så är det faktiskt rätt lätt :tummenupp
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det beror väl mest på hur mycket läshuvud du har. Allt är svårt om man är tröglärd.
 

Eclipse

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR900RR
http://www.korkortsteori.se/

Det programmet använde jag mig av. Köpte ingen teori från skolan så sparade runt 1500kr. Gjorde bara proven tillräckligt för att känna att jag hade koll på det utan att läsa i någon bok. Fick 59 på provet om jag minns rätt.

Mitt bästa tips är att göra proven till du har alla rätt - minus något fel ibland. Då har du god marginal till det riktiga provet.
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
STR´s webtester är awesome! Körde i stort sett bara på de och läste på de avsnitt som Jag felade på i böckerna. Mycket skittråkig statistik och miljöfrågor som man glömmer bort i samma sekund man läser Godkänd på skärmen :tungan

Tog B-kort 2003 och A-kort 2010.
 

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Skåne
Hoj
2009 Thruxton
Gjorde teorin förra året och det är inte peanuts även om man har läshuvud. Hade inte räckt för mig att läsa boken 2-3 gånger. Jag gjorde testerna man fick från körskolan (fick 30 koder) genom att kolla svaren i böckerna tills jag kunde alla frågor utan att kolla i bäckerna. Tog ca 15 - 20 tester.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Bonniers Trafikskola är ett utmärkt interaktivt läromedium. Finns piratkopierad historia att tillgå för den som letar (2013-versionen är bara online-baserad). Inte använt det själv, men vänner/familj har kört det. Inte bara testfrågor, utan interaktiv inlärning. Gör inlärningen aningen mer lättsam. Inga MC-specifika frågor dock.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Läs frågorna ordentligt, bör, ska och måste är helt olika saker, kolla in bilderna när de väl finns med, de kan dölja detaljer som kan vara avgörande.

Att inte klara teoriprovet får en att :gråta
/En som vet :(
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Min åsikt/erfarenhet: även om man har B så får man läsa om denna, iaf för min del så hade det ändrats och tillkommit en hel del. Glömt massor hade man ju också, var riktigt nyttigt!

De fordonsrelaterade frågorna är såpass få att de kan läras in via onlinetester. STR har bra tester, kostade 300 på min körskola för obegränsade tester.

Jag har hyfsat läshuvud, hade aldrig klarat mig utan onlinetester, failade som en tok i början. Vem vet hur långt avstånd det skall vara mellan dubbla framlampor, max bredd på en släpvagn för en trehjuling osv.?

Hade 2 fel när jag skrev riktiga provet, givetvis 2 frågor som inte slumpades bort. En begrep jag inte och en jag kände igen hade enligt mig inga alternativ som var korrekta..

300 för onlinetester var väl spenderade pengar.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
För en hyffsat läsvan funkar det här bäst enligt mig:

Läs boken 2ggr.
Gör teoriprov från nätet eller trafikskola för att lära dig hur frågorna fungerar, inte för att lära dig teori.
Kom utvilad till provet efter en bra frukost och du fixar det.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Det är inte att teorin är svår, det är att många frågor på provet medvetet är formulerade för att förvirra. Flera svarsalternativ kan vara rätt - fast ett alternativ är lite mer rätt än dom andra. Därför funkar det inte att bara läsa boken utan det mest effektiva är att göra onlineproven, rätta och kolla vilka delmoment du har fel på, sen gå till teoriboken och plugga in de avsnitten. Upprepa tills du har alla eller nästan alla rätt. Appen är väl hyfsat billig och väldigt smidig att ha med sig så kan man plugga lite varje dag när man är på språng men är inte nödvändig för att klara provet.

Under provet är bästa tipset är ta det lugnt, det är väldigt gott om tid. Läs frågorna ordentligt och kolla jättenoga på bilderna. Svara bara på frågorna du är helt säker på, gå vidare utan att svara om du känner dig osäker. När du kommer till sista frågan, gå tillbaka till början och gå noggrant igenom hela provet från början igen. Du hinner lugnt gå igenom hela provet på det sättet 3 gånger. Ett bra tips är att först läsa frågan och formulera svaret i huvudet INNAN du läser svarsalternativen. Det blir lite som att rätta sig själv och minimerar risken att svara fel.

En kille på körskolan som hade torskat teorin två gånger berättade att han fått sjukt många frågor om parkeringsregler - så jag pluggade galet mycket p-skyltar. På provet fick jag inte enda fråga om det.

Jag tog kortet sent på säsongen och hade inte hunnit köra upp om jag failade teorin så jag var extremt motiverad att plugga. Jag satt fokuserat flera timmar om dagen två veckor i sträck som inför vilken tenta som helst. Visst var det en rejäl overkill men jag ville verkligen klara det. På kvällarna byggde jag konbana och övade lågfart, gissa om det var skönt att hoppa upp på hojen efter att ha suttit med näsan i böckerna hela dan!

På provet skrev jag alla rätt och då kändes det jävligt värt att jag pluggade så mycket.
 

Ammorb

Noob
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Tullinge
Hoj
'91 Honda CBR 600f2 (skrot)
En sak man kan ha i tanken är att svaren aldrig kommer att vara "att köra snabbare" eller "det spelar ingen roll". Även om det skulle vara rätt svar på sporthoj. Ett par frågor kommer att vara i den stilen men mig lurar dom inte. Gjorde mina teoriprov 2010 och 2012.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top