Tips för att träna upp konditionen!

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
juha01 skrev:
20kg övervikt. Han lånade tom mitt njurbälte så han kunde spänna den runt midjan för annars så gjorde det så ont när magen guppade... DÅ skrattade man.

Tre år senare sprang han sthlm marathon på 3,15... Nu så kör morsan och han klassikern med bra resultat. Nu skrattar man inte längre när gubben springer ifrån en...

Hahahha. :tummenupp Viljestyrka, det är det allt handlar om. Jävligt bra jobbat av far din.

Nån dag om hundra år när jag kan springa igen ska jag nog springa lite. :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mitt sätt att hålla konditionen uppe är att gå. Under den delen av året som jag inte kör hoj försöker jag att gå en mil om dagen. Hmm... tja egentligen är hojen största boven i konditionsdramat.

Pangbruden

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
Yamaha
Spiken skrev:
Du måste hålla en snitthastighet på 0.3 m/s, och det borde väl en relativt otränad person klara om det inte är en väldigt kuperad terräng du ska ut o springa i? :)

Det är både uppförsbacke och nedförsbacke som jag fattar fördelat på hälften var på den sträckan.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sege skrev:
Nån dag om hundra år när jag kan springa igen ska jag nog springa lite. :D

Säg till då så ska jag fundera på att ta upp löpträningen också. Vi kanske ska springa tillsammans, skapa en klubbsom heter Halta&Flåsa?

Jonathan

Guest
Pangbruden skrev:
Hej
Jag behöver träna upp konditionen på kort tid så jag kan springa 2000 m på 10 minuter. Jag efterlyser tips på effektivt sätt som håller motivationen uppe :huvet

Hur lång tid tar den sträckan för dig nu?

Jag klarade av det på 9.20. Cooper test i skolan:)

Här kommer en liten "jag mötte lassie".

En annan kille på min skola klarade det på 5.50 :3freak

Dennis75

Evil666
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Honda nx 650
Om du går i en ganska bra takt så tar det ca 1 min att gå 100 meter.
10 min för en 1 km så om du småspringer så fixar du det lätt.

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cectek Quadrift
juha01 skrev:
Enligt oss som får plats i ett skinnställ strlk 52... Vi har alla olika förutsättningar. Min far började springa för sex år sedan, då hade han nästan 20kg övervikt. Han lånade tom mitt njurbälte så han kunde spänna den runt midjan för annars så gjorde det så ont när magen guppade... DÅ skrattade man.

Tre år senare sprang han sthlm marathon på 3,15... Nu så kör morsan och han klassikern med bra resultat. Nu skrattar man inte längre när gubben springer ifrån en...

Sånt är rätt ballt tycker jag. När "de mest otippade" verkligen lägger
manken till och lyckas hålla fokus! :Bugar

Själv provade jag jogga igår... Lyckades lufsa 5 steg sen var det stopp. :4skrika

Åter till ämnet. För konditionen rekommenderar jag intervaller. Någon hade
beskrivit en variant av fartlek, fast det är ju jällit svårt att veta hur mycket
75% av ens kapacitet är om man inte vet kapaciteten. :)

Om jag bara skulle få bättre kondis för att springa lite skulle jag nog varva
intervaller i löpning med motionscykel. Jag vet ju inte din nuvarande status,
så jag antar att den är dålig.

Pröva att springa intervaller kanske 2 ggr / vecka där du kör 1:2 förhållande.
Det vill säga, du börjar med lagom uppvärmning, sedan springer du en minut
i ett tempo du tycker är snabbt, sen joggar du sakta (kanske tom går raskt
i början) i två minuter, upprepa 5-8 gånger. Nästa pass kanske du kör samma
igen, men sedan ökar du till att springa fort i 2 minuter och "vila" i 4 osv.

På cykel skulle jag köra lite mer mängd, inte under 30 minuter en gång i
veckan och med en belastning som möjliggör ett tempo på mellan 90 och 95rpm.
(Legenden, sann eller ej, säger att motionscykel inte gynnar löpning under
det tempot)

Hmm.. sviiiiidiiii.. jag saknar en 5cent-smiley =)
belastning som gör

Hazel

Ge mig en SP-1a
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
CeBeÄrr 600
Mito mannen skrev:

9,20 är kanske ingenting att brösta upp sig alltför mycket över men 5,50 är respekt. Synd att det är så jäkla trist att springa!!! :4skrika

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cectek Quadrift
Hazel skrev:
9,20 är kanske ingenting att brösta upp sig alltför mycket över men 5,50 är respekt. Synd att det är så jäkla trist att springa!!! :4skrika

Vi hade cooper åt andra hållet. 12 minuter att ta oss så långt vi hann på.
Som smart sprinter så försökte man bara att inte bli FÖR varvad av lång-
distansarna. :)

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Pangbruden skrev:
Japp tänkte träna till fysproven om jag nu kommer så långt, tror jag kommer falla på svenskaprovet jag :huvet

Om det gäller träning till löpning så är det löpning du ska träna. "Man blir bra på det man tränar på" som det så fint heter.. Spinning osv i all ära men oavsett hur GRYM man är på det så är det inte samma muskler och rörelser som spelar in när man löptänar. Ut och jogga minst 3 ggr/vecka. Efter 3 veckor bör du ligga runt den tid som krävs vid intagningen och sen måste du hålla igång så du håller den tiden till testet. Lycka till
//B

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Mito mannen skrev:

Hmm, Coopertest i lumpen första veckan gav hyfsade resultat, men det "roliga" var att nästan samtliga gjorde sämre ifrån sig strax före muck, trots hård leverne i skogarna och vana att springa - kanske vi då saknade den tunga stridspackningen... :D

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Se till att du springer i 30 min när du är ute och springer. Hur fort du springer och hur långt är inte intressant i början. Det viktiga är att du håller igång löpandet i minst 30 min. Se till att springa minst två gånger i veckan och efter några veckor kommer du märka en dramatisk skillnad i ditt flås. När du kommit dit kan du ju också börja ta tid, även om tidskravet du nämner bör fixas av de flesta, tränade eller inte.

martini

solution
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
Tidigare: 05 Triumph Speed Four
jag konditionstränar enligt följande:
löpning 6000 meter 1 gång
Spinningcykel 40 min. (cadens ca 95) 2-3 ggr
(utöver de styrketräning 4 ggr i veckan. på vintern 6 ggr i veckan.)

löper 3000 meter på 11 minuter blankt...

Handlar mkt om teknink va de gäller löpning, håller man ett jämt högt tempo rakt igenom så gör man ofta en bättre tid än om man tar de lugnt i början för att sen ta ut sig på sista varvet. Iallafall för mig..
Löpningen ger kondition, spinning ger lite benstyrka också..
Kan rekomendera intervaller, funkar bra! förbättrade mig från 55 till 64 i testvärde på cykelergometertest på 2-3 månader(mäter syreupptagningsförmåga typ)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
önskar jag kunde springa igen :( den här tråden sparas väl inför nästa säsong då jag behöver kondition inför att köra RR aktivt.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Swedie skrev:
--//--
den här tråden sparas väl inför nästa säsong då jag behöver kondition inför att köra RR aktivt.

Var inte så säker. Det här forumet har en tendens till att raderas då och då... ;)

s9d8as0vjk

Guest
Allvarligt talat så är 10 minuter på 2km inte så svårt att komma ner i om man inte är helt ur form vill säga. Har du 1½ - 2 månader på dig borde det vara en baggis om du springer ca 3ggr i veckan.

Själv har jag gått ner från 5:30min/km (på 5-6km distans) till ca 4:30 på samma distans. Detta under ca 1½ månad och jag är absolut inte vältränad på nåt sätt.

Mr Brownstone

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
Aprilia rs250 sp
Ett bra sätt är att komma överens med en polare om att träna tillsammans ca 3-4 ggr i veckan, o om man inte kommer utan förklaring på papper i klass med begravning, över 40 grader feber mm så blir det 500 spänn i böter till kompisen!! Jättebra för motivationen!!1,5-2 pistoler i veckan är det inte värt för att vara "trött".

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
För att träna upp kondition i helhet så är det intervallträning som gäller och inget annat, själv föreslår jag intervall löpning men du kan även göra det på cykel.

Intervall löpning får du mest effekt på när du ska träna upp din kondition då du inte har en jämn puls, alltså så att den inte får sin tid att bli jämn.. utan den får jobba upp och ner helatiden, om man bara löper så kan man lätt hitta sin sk. "andra andning" och det rätta steget, tempot så går det springa 2000m.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024