Tips för dig som vill ha billig integral Arai-hjälm(modell profile V)

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Betyg 8/10 pga inte top of the line.
VFM:10/10
 

Bifogat

  • 92174BE6-AB4D-4DB0-9283-13AC7E0954B8.jpeg
    92174BE6-AB4D-4DB0-9283-13AC7E0954B8.jpeg
    5.2 MB · Visningar: 38

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
hej ni andra som köpte Araihjälm, Profile V, från FC moto, den som ev var felmärkt. Idag tänkte jag montera medföljande pinlock, så skulle ta av visiret vilket inte var helt självklart. Kollade på Youtube och där var två dåliga instruktionsfilmer, med folk som blixtsnabbt tog loss o satte dit visiret -utan att i detalj visa vad som hände. Sen hittade jag en tredje film med en kille, heders till honom!!, som faktiskt visade hur det gick till. Det underlättade men mitt visir uppförde sig inte som i filmen, men med hjälp av den och litet bändande vid losstagning samt en del pressande vid återmonteringen så fick jag dit visir med pinlock. Tog kanske en timme att förstå och leta filmer men så är jag också gammal o korkad....

filmen:
 
Last edited:

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
hej ni andra som köpte Araihjälm, Profile V, från FC moto, den som ev var felmärkt. Idag tänkte jag montera medföljande pinlock, så skulle ta av visiret vilket inte var helt självklart. Kollade på Youtube och där var två dåliga instruktionsfilmer, med folk som blixtsnabbt tog loss o satte dit visiret -utan att i detalj visa vad som hände. Sen hittade jag en tredje film med en kille, heders till honom!!, som faktiskt visade hur det gick till. Det underlättade men mitt visir uppförde sig inte som i filmen, men med hjälp av den och litet bändande vid losstagning samt en del pressande vid återmonteringen så fick jag dit visir med pinlock. Tog kanske en timme att förstå och leta filmer men så är jag också gammal o korkad....

filmen:
Undersökte det där nyligen för jag tänkte byta till mörkt visir framöver. Första gången man meckar med visirmekanismen så verkar det skitkomplicerat, men när man kommit underfund med den så går det lätt och snabbt. Typisk japansk ingenjörskonst.

I snabba drag:
Tryck in de två svarta knapparna som lossar sidokåporna på båda sidor i botten.
Se till att mässingknapparna på visiret hoppat ur sitt spår.
Stäng sakta visiret och se till att mässingknapparna går upp till den röda punkten.
Bänd försiktigt ut visiret från mekanismen om den inte redan poppat ur av sig själv.
Montering:
Sätt dit visiret i stängt läge med mässingknapparna i den röda punkten, lite våld kan behövas för att knäppa fast visiret i hållaren.
Öppna försiktigt visiret och se till att mässingknapparna glider in i sitt spår.
Sätt dit sidokåporna - Klart.
Passa på att stryka på lite av siliconoljan, som medföljer, på visirets glidytor när det är isärplockat.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top