Tips för en nybörjare, vad ska man köra?

SixVoids

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2011
Hoj
KTM 640 Prestige
Hej!

Ny användare här som tänkte ge mig in i MC-världen.
Håller precis på att ta mitt körkort och behöver lite tips.

Nu till löningen tänkte jag köpa min första MC.
Har varit inne på en Ninja 250R 08, föll för den cykeln ganska snabbt då jag provsatt den, och att den är så ruggigt lik en zxr6. Men efter att ha spenderat timmar på nätet så blir jag lite osäker. Är den för "lätt" om jag ändå ska ta ett "Tungt MC" kort? Kan tillägga att jag är 24 och har inte kört nått med 2 hjul och en motor på 8 år, och då var det en mindre cross vid ett par tillfällen. Jag kan växla och så men hands down, jag är en nybörjare. Intresset har dock alltid funnits där, har dock inte haft det ekonomiskt möjligt förens nu. Hursom... Är 250n för lätt?

Jag vill hamna på en Triumph Daytona 675 eller en ZXR6, men det känns för skogstokigt att börja med... eller?
Så helt enkelt, vad är en bra Hoj att börja på om man vill köra saker som nämnda ovanför?

Jaja, hoppas att det inte blev för veligt!

/Six

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Med den inställning och insikt som du har (= hälsosam respekt för sporthoj..) så tycker jag att du ska köra en 675 direkt.

Vill du ha ännu mera motor ser jag det inte som något problem då du inte är i tron om att du är stålmannen så kan du enkelt reglera effekten med gasreglaget och hur mycket du varvar motorn.

Mer kubik gör att du får mer vridmoment(kraft) på lägre varvtal och du kommer säkert uppleva det som mer lättkört än 250 om du har möjlighet att testa.