Tips för en nybörjare, vad ska man köra?

SixVoids

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 Prestige
Hej!

Ny användare här som tänkte ge mig in i MC-världen.
Håller precis på att ta mitt körkort och behöver lite tips.

Nu till löningen tänkte jag köpa min första MC.
Har varit inne på en Ninja 250R 08, föll för den cykeln ganska snabbt då jag provsatt den, och att den är så ruggigt lik en zxr6. Men efter att ha spenderat timmar på nätet så blir jag lite osäker. Är den för "lätt" om jag ändå ska ta ett "Tungt MC" kort? Kan tillägga att jag är 24 och har inte kört nått med 2 hjul och en motor på 8 år, och då var det en mindre cross vid ett par tillfällen. Jag kan växla och så men hands down, jag är en nybörjare. Intresset har dock alltid funnits där, har dock inte haft det ekonomiskt möjligt förens nu. Hursom... Är 250n för lätt?

Jag vill hamna på en Triumph Daytona 675 eller en ZXR6, men det känns för skogstokigt att börja med... eller?
Så helt enkelt, vad är en bra Hoj att börja på om man vill köra saker som nämnda ovanför?

Jaja, hoppas att det inte blev för veligt!

/Six
 

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Med den inställning och insikt som du har (= hälsosam respekt för sporthoj..) så tycker jag att du ska köra en 675 direkt.

Vill du ha ännu mera motor ser jag det inte som något problem då du inte är i tron om att du är stålmannen så kan du enkelt reglera effekten med gasreglaget och hur mycket du varvar motorn.

Mer kubik gör att du får mer vridmoment(kraft) på lägre varvtal och du kommer säkert uppleva det som mer lättkört än 250 om du har möjlighet att testa.

När jag hör din bakgrund och kanske vill ha något extrem lättkört och sedan lättsålt( när du ska byta upp dig) så tycker jag du ska börja med en hornet 600. Samma hoj som de flesta trafikskolor har valt för att den just är lättkörd och välbalanserad.

MVH
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det har inte med lätt och tung att göra.

Vill du sitte med något orkeslöst med bromsar hämtat från en moped?
Väl 250cc

Absolut inte fel.

Meeen du kan välja en 600cc istället med allt gjort för snabb inbromsning etc,
dock går den inte som tänkt pga strypning, så där är ditt val :)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det har inte med lätt och tung att göra.

Vill du sitte med något orkeslöst med bromsar hämtat från en moped?
Väl 250cc

Absolut inte fel.

Meeen du kan välja en 600cc istället med allt gjort för snabb inbromsning etc,
dock går den inte som tänkt pga strypning, så där är ditt val :)

Tur för honom då att han inte behöver strypa den.

Köp en 600, men börja med en lite äldre första året så kan du ha lite roligare för pengarna, en 03a eller nåt blir nog bra.
 

SixVoids

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 Prestige
Med den inställning och insikt som du har (= hälsosam respekt för sporthoj..) så tycker jag att du ska köra en 675 direkt.

Vill du ha ännu mera motor ser jag det inte som något problem då du inte är i tron om att du är stålmannen så kan du enkelt reglera effekten med gasreglaget och hur mycket du varvar motorn.

Mer kubik gör att du får mer vridmoment(kraft) på lägre varvtal och du kommer säkert uppleva det som mer lättkört än 250 om du har möjlighet att testa.

När jag hör din bakgrund och kanske vill ha något extrem lättkört och sedan lättsålt( när du ska byta upp dig) så tycker jag du ska börja med en hornet 600. Samma hoj som de flesta trafikskolor har valt för att den just är lättkörd och välbalanserad.

MVH

Tack för det snabba svaret, blev skit glad av att läsa det, riktigt roligt att läsa!

Vet dock inte om jag är ute efter det absolut lättaste dock, jag menar lite utmaning måste det ju vara heh! Känns som man lär sig lite mer då också. Men ja, får väl kika på den också då.

Men du tycker inte att jag ska köra på 250:n iaf?

/Six
 

SixVoids

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 Prestige
Tur för honom då att han inte behöver strypa den.

Köp en 600, men börja med en lite äldre första året så kan du ha lite roligare för pengarna, en 03a eller nåt blir nog bra.

Har du nått specifikare tips? Allt som jag har hittat och gillat har jag mer eller mindre snubblat över på blocket och andra div sidor heh.

Tack för svaret
/Six
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Har du nått specifikare tips? Allt som jag har hittat och gillat har jag mer eller mindre snubblat över på blocket och andra div sidor heh.

Tack för svaret
/Six

Ptja, du nämnde ju själv Kawasakin, den funkar säkert.
En zx6r eller 636
03ans R6 är rätt så upprätt körställning om man gillar det, blir ju lite mer lättkört som nybörjare.
CBR600RR är rätt mycket mer framåtlutande ställning och den jag personligen gillar bäst.
Nu snackar vi fram till 05-06 alltså.
Tycker du ska lägga dig nånstans runt 03 o dra iväg o provköra några olika, för ny hoj o du blir bara rädd att krascha din dyra fina hoj o för gammal så har man ju bara en gammal hoj :D
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vet inte hur din ekonomi ser ut eller hur du prioriterar dina surt förvärvade slantar.

Men tänk på försäkringen med, en 90-talshoj är lika kul som en 2000-tals (iaf i början ^_^) och försäkringen kostar en spottstyver i jämförelse.

Finns även vissa bra modeller som hamnar i vissa bra grupper på diverse märkesförsäkringar och dyl (tex TL1000R ligger i samma grupp som sv650 på suzukis märkesförsäkring = snorbilligt även för en 24åring), men ha försäkringen i åtanke iaf.


Jag skulle nog rekomendera dig att kika på kawasaki ER6 dock, ser lagom cool ut är lättkörd och dessutom får du använda den på uppkörningen om du sen skulle vilja
 
Last edited:

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
asså en 250 är inget att gå på. visst kommer det vara spännande i början men du kommer snabbt tröttna på vad den har att erbjuda. köp en cbr600 f. en touring sportig hoj. man sitter bekvämt och dem går hyfsat snabbt :tummenupp

Edit: välkommen till SH :)
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Varför inte

En Er-6:a finns lågmilade hojar på Blocket från 30"
Billig i försäkring och alldeles utmärkt första Hoj.
Har haft en er-6f , och den går alldeles utmärkt att ha roligt på :tummenupp
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Frågan är vad du är ute efter. Gillar du nakenhojar/streetfighterstuket tycker Er6, FZ6, z750 eller Hornet funkar otroligt bra som förstahojar.

Är du istället ute efter sporthojar tycker jag man får mycket för pengarna om man handlar -01 till -03 av t ex R6, 636, GSX-R 600/750.

Det absolut viktigaste är att du handlar precis det vill ha. Annars kommer du bara byta efter någon månad igen. (Detta hade garanterat hänt om du valt en 250cc).

Samtidigt är det svårt att veta vad man vill ha i din situation och därför kan det vara smart att köpa en hoj som du snabbt kan få såld när du byta. Håll dig därför borta ifrån "udda objekt" och gå på klassikerna (Samtliga förslag ovan)

ps. glöm inte att ta in lite offerter på försäkringspremier innan du köper. Generellt är nakenhojar betydligt billigare än sporthojar att försäkra då de flesta av dem otroligt nog går i "touringklassen" (Vem fan köper en z750 med Akrapipa och rensad röv för att primärt ha den som touringhoj...:confused:)
 

jennapenna

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
örebro
Hoj
ER6f-08
jag är ju nybörjare, dock med nytaget kort, men kör en er6 och den körde jag upp på med. Jag älskar varje sekund på den! Dessutom är den perfekt att öva på, går att göra allt som man behöver träna på inför körkortet. Körde även det på bilskolan, de hade en BMW och en er6. Er6an var strypt men jag visste att jag skulle köra upp privat så jag körde den ändå.

Började dock på en Yamaha xj600 diversion -94, kostade typ 10000 att köpa, ful men användarvänlig. går lika bra om man ändå ska byta ändå sen. Sålde den för lika mkt sen
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
håller med om att 250´n ser ball ut och allt sådant, men måste nog hålla med dom andra som skriver här att du kommer tröttna väldigt fort på avsaknad av effekt.... och jag är då inte en person som ska ha mycket effekt bara för det är ballt. sen är jag ej som många andra som ansér att man "måste" ha en 1000 kubikare för att det ska hända något när man gasar. så mitt råd är med att skaffa en 600cc +- några kubik, men kolla noga på försäkrings premierna innan du köper.


lycka till
 

SixVoids

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 Prestige
asså en 250 är inget att gå på. visst kommer det vara spännande i början men du kommer snabbt tröttna på vad den har att erbjuda. köp en cbr600 f. en touring sportig hoj. man sitter bekvämt och dem går hyfsat snabbt :tummenupp

Edit: välkommen till SH :)

Hehe ja folk är ganska eniga om det så jag dissar nog 250n helt.
Yes har börjat kolla på div 600or som cbr 600 f runt 00.

Tack för svaret och välkomnandet!
 

SixVoids

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 Prestige
Tack för alla svar!
Alla som svarade är ju ganska eniga om vad som gäller, och kan ju säga, it all makes sence.

har hittat lite kandidater på blocket:

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_CBR_600_f4i_ny_besiktad_34726227.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CBR600F_35381022.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Yamaha_R6_25kw_33934586.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Honda_FMX650_Supermotard_35142032.htm?ca=15&w=1

Nu är då bara frågan om man ska gå till banken och ställa sig på alla fyra och skälla som en hund och be om 30 000kr eller ej. Tanken från början var att köpa cykel från en återförsäljare som man kan lägga upp en betalningsplan på.

En annan fråga, försäkringar, som Steven Fiskmås nämnde. Kan det verkligen stämma att cbr:eek:rna och r6an kostar runt 14 000 för Helförsäkring och motarden bara 4 000kr? Eller är det jag som har gjort nått galet och bara är en clueless jävla newbie?


Edit: hoppas inte detta räknas som reklam eller nått nu :)
/Six
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tack för alla svar!
Alla som svarade är ju ganska eniga om vad som gäller, och kan ju säga, it all makes sence.

har hittat lite kandidater på blocket:

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_CBR_600_f4i_ny_besiktad_34726227.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CBR600F_35381022.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Yamaha_R6_25kw_33934586.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Honda_FMX650_Supermotard_35142032.htm?ca=15&w=1

Nu är då bara frågan om man ska gå till banken och ställa sig på alla fyra och skälla som en hund och be om 30 000kr eller ej. Tanken från början var att köpa cykel från en återförsäljare som man kan lägga upp en betalningsplan på.

En annan fråga, försäkringar, som Steven Fiskmås nämnde. Kan det verkligen stämma att cbr:eek:rna och r6an kostar runt 14 000 för Helförsäkring och motarden bara 4 000kr? Eller är det jag som har gjort nått galet och bara är en clueless jävla newbie?


Edit: hoppas inte detta räknas som reklam eller nått nu :)
/Six

Det stämmer nog mycket väl med försäkringen.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Satsa på något med upprätt körställning o vrid, trevligt o köra, bra o lära sig på. Speed triple kanske, inget man tröttnar på heller.

Ja köpte ZX9R som första hoj, fick bra pris, cool hoj! Idiotiskt val känner ja nu i efterhand.

Men satsar du på crouch rocket se till o pallra dig iväg till någon kursdag så fort som möjligt. (Ja det bör du ju göra oavsett hojval egentligen, men speciellt då...)
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Om du nu inte har så jättemycket pengar att lägga på en hoj så antar jag att du är ganska beroende på vad försäkringskostnaden är.
Då hade jag nog satsat på en nakenhoj som t ex z750, 600 hornet eller street triple som är billigare i försäkring. Speciellt om man bor i en större stad som Göteborg.
Jag köpte en 1000cc som första hoj och det går alldeles utmärkt bara man kör med skallen och inser att man är nybörjare vilket du gör så 250cc ska du nog lägga på hyllan då du, som alla andra skriver, kommer tröttna på efter en vecka.
Tycker du ska provköra olika sorts hojar (street, sport) och sedan bestämma vad du vill ha.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Köp en så billig första hoj som du står ut med, som första hoj. Varför?:

1. Man byter i alla fall ut ut den efter första säsongen. Det är först när du kört hoj några månader som du vet vad du egentligen vill ha.

2. Som nybörjare kommer du att göra misstag. Det skär mindre i hjärta och plånbok att göra det på gammal billig hoj. Kör gärna kåplöst i början. Kåpor är löjligt dyra att fixa när du tappar hojen eller kör omkull.


Om du vill åka billigt.
En 20 år gammal hoj kan du classic försäkra hos t.ex. Bilsport- MC för en strutsumma. Sök på Blocket efter hojar tillverkade -91 eller tidigare och se om något faller dig i smaken.

EDIT: Privat övningskörning i konbanorna, på egen hoj med kåpor, kan bli en väldigt dyr affär. Undvik!
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Eftersom de mindre hojarna fortfarande av någon anledning går att sälja så är min rekommendation att skippa dessa och satsa på en något större hoj som du kan ha betydligt roligare med under en längre tid.Det behöver inte vara stort för att ha roligt men du lär tröttna fortare på en mindre hoj så runt 500cc och däröver är mitt eget råd inför detta mc köp.Kör du sedan men huvudet och inte enbart med högerhanden så lär du inte ångra ditt val när du valde bort de mindre alternativen.
 
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Top