Tips för en nybörjare, vad ska man köra?

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Inga problem att börja på en 600 eller 1000cc sporthoj om du har rätta inställningen.

Själv körde jag för första gången på en r6a. Kompisen körde r1a första gången och en tjejkompis valde cbr600rr, och det har gått bra hittills :)

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Köp en motard. Kan du busa och inte behöva oroa dig över dyra försäkringar. När du lärt dig kurvteknik, slangning och allmän kontroll så kan du hoppa upp på något tyngre och kraftfullare. Det känns som att för många väljer det värsta och missar allt runtomkring bara för att kunna åka fort och posera vid donken.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänk på serviceintervallen vid motardköp (om du inte gillar meka) De varierar från modell till modell.
En kompis har en KTM 450. Vid hård körning, typ bana, stuntträning 5 timmar, vid landsvägskörning 15timmar. Dvs med 100km/h i genomsnittsfart på landsväg oljebyte, filterbyte var 150 mil.
Det är betydligt längre serviceintervaller på KTM 6xy motarder (tror jag) om man inte gillar meka.
Köper du en motard, tänk på att står den parkerad utomhus eller i ett parkeringsgarage så är den riktigt populär bland buset. Trevlig att köra, lätt lyfta in i en skåpbil. Tyvärr för dig.

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
En r1 turbo så klart!:banana

Nämen köp de du vill ha! Den som passar dig bäst å som du har råd att köra:yoparty

jetson

Guest
Jag tycker du ska köpa en street triple (samma motor som daytona), sen när du har kortet och om daytonan kallar på dig så är det bara byta :tummenupp

Beror ju mycket på hur du använder hojen också, ska du pendla kortare sträckor eller kör mycket stadstrafik är nakenhoj att föredra. Blir det mest nöjeskörning och bana = sporthoj.

Danne 08

Rastlös
Gick med
22 Jan 2005
Hoj
R1 -08
Vad har dina "åkar kopisar" för typ av hojar?
Sen som andra redan sagt, Kolla försäkring innan du köper.
Själv skulle jag inte köpa en Ny 250cc på avbetalning, den kommer att tappa värdet snabbt och den har nog en ganska begränsad kund grupp när det väl ska säljas.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife