Tips för hjulaxelmeck

• Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Skulle som sagt var montera av framhjulet på hojen. Tänkte först köpa bult och mutter och knåpa ihop, efter tips härifrån. När jag kom till järnhandeln såg jag de här små godbitarna.

Bifogat

• skarvmutter.jpg
    skarvmutter.jpg
    36.2 KB · Visningar: 387
Skarvmutter är benämningen. M12 har 19 mm sexkantsfattning och M10 har 17 mm. Kostar 22 kr/st. och kan varmt rekommenderas.

Bifogat

• skarvmutter_2.jpg
    skarvmutter_2.jpg
    36.3 KB · Visningar: 287
Hittade skarvmuttrar på biltema, ser likadan som på din bild.

Skarvmutter
För skarvning av gängstänger. Elförzinkad. Lev. i förp. om 2 st.

Gänga Art nr Pris
M6 19-515 5,90 kr
M8 19-516 6,90 kr
M10 19-517 11,90 kr
M12 19-518 14,90 kr
M16 19-519 26,90 kr
M20 19-520 49,90 kr

Troligen en viss kvalitetsskillnad men de funkar nog precis lika bra. Köp och bli nöjd. :tummenupp

Nu ger ni helt uppriktigt sagt kassa tips.

Varför inte gå till biltema, micro eller annat ställe där verktyg säljs styckvis och köpa rätt hylsa med en gång. Prisexempel 36mm 3/4'-hylsa plus adapter 3/4' till 1/2' 40kr om jag inte kommer ihåg fel. Dubbla och få krafthylsor som pallar hur mycket som helst.

McB skrev:
Vad snackar du om Chrille? Biltema har inga insexhylsor som är större än 17 mm.

Är du SÄKER på det? Jag kan kolla åt dig om du vill? Jag bara tycker att det låter märkligt att de har 17 men inte 19. 17 har jag köpt vid något tillfälle åp micro iaf...

Det kanske var ett bra tips ändå :rodnar

Chrille skrev:
Är du SÄKER på det? Jag kan kolla åt dig om du vill? Jag bara tycker att det låter märkligt att de har 17 men inte 19. 17 har jag köpt vid något tillfälle åp micro iaf...

Det kanske var ett bra tips ändå :rodnar

Enligt hemsidan så är 17 mm största dimension.

Storlek Art nr Pris
6 mm 10-190 34,90 kr
7 mm 10-191 34,90 kr
8 mm 10-192 34,90 kr
10 mm 10-193 34,90 kr
12 mm 10-194 34,90 kr
14 mm 10-195 34,90 kr
17 mm 10-196 34,90 kr

Jag vet att det har funnits på micro men de har omstrukturerat så nu vet jag inte. Bauhaus känns som en vinnare i sammanhanget,

Insex 19 är stort med det är ju inte hysteriskt...

Chrille skrev:
Jag vet att det har funnits på micro men de har omstrukturerat så nu vet jag inte. Bauhaus känns som en vinnare i sammanhanget,

Insex 19 är stort med det är ju inte hysteriskt...

De hade 19 mm insexhylsor där jag köpte dessa, men de är snordyra. Helt klart mer prisvärt med en sådan här fulmecklösning. :)

McB skrev:
De hade 19 mm insexhylsor där jag köpte dessa, men de är snordyra. Helt klart mer prisvärt med en sådan här fulmecklösning. :)

Det funkar skitbra tills den dagen det har kärvat fast, du har bråttom och bara har en skiftnyckel till hands att dra med. Då kan det gå åt h-e ...snordyrt. För billiga verktyg kan ställa till det styggt men var gränserna går mellan förbilligt/prisvärt/löjligtdyrt?

Chrille skrev:
Det funkar skitbra tills den dagen det har kärvat fast, du har bråttom och bara har en skiftnyckel till hands att dra med. Då kan det gå åt h-e ...snordyrt. För billiga verktyg kan ställa till det styggt men var gränserna går mellan förbilligt/prisvärt/löjligtdyrt?

Bra verktyg är halva jobbet, och det är något som jag försöker efterleva. Jag har bra och många verktyg, men stora insexnycklar och -hylsor saknar jag.

Att det skulle gå sönder någon gång tror jag inte. Skarvmutten är av hårdhet 10, så att dra sönder den är tämligen omöjligt. Den har 19 mm utvändig sexkantsfattning, vilket passar lika bra i hjulbulten som en 19 mm insexnyckel. Dessutom spenderar jag hellre 22 kr på en skarvmutter som jag vet är i stort sett omöjlig att ha sönder, än att köpa en insexhylsa för samma pengar på Biltema som kan gå sönder när som helst.

McB skrev:
Skulle som sagt var montera av framhjulet på hojen. Tänkte först köpa bult och mutter och knåpa ihop, efter tips härifrån. När jag kom till järnhandeln såg jag de här små godbitarna.

Men att kalla en el-goped för hoj är väl ändå att ta i?
Eller är det den blivande R600 vinnaren som det mekas på?

soppatorsken skrev:
Men att kalla en el-goped för hoj är väl ändå att ta i?
Eller är det den blivande R600 vinnaren som det mekas på?

Tråden är gammal... :7peta

Dessutom är det ingen el-goped, utan en tvåtakts-dito. Fett som fan. :banana

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning