Tips för svetsning med flusstråd?

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
GRabbar, vill inte låta bossig här men.. Byggar man eller reparerar grejjer som ska va på en mc så svetsar man TIG.

Jag ska bygga om en ram så givetvis häftar jag bara med min lilla minsting ESAB och lämnar sedan för TIG-svetsning. Men jag vill ändå att det ska bränna in ordentligt så det håller ihop när man provmonterar etc. Har du tips för maximal inbränning när man kör med en liten mig?

/F
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
får du igång en schysst båge så kör du sick-sack i motsvetstekniken. då blir det nästan som att man förvärmer efter som man är kvar lokalt en längre tid och så blir det en bredare fog..

men då blir det oxå stora "loppor"
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
GRabbar, vill inte låta bossig här men.. Byggar man eller reparerar grejjer som ska va på en mc så svetsar man TIG. Nu har ju inte alla en Tig hemma(inte ens jag som licenns svetsare.) kostar sådär 20 loppor för en vettig. Tig svetsning ger överlägsen kvalitet och utseende.
/QUOTE]

Eftersom jag har en del erfarenhet av att svetsa ihop ramar till bilar, så vet
jag av erfarenhet att en 160ampers KinaTig räcker långt om man vet vad man
håller på med, trots att man inte är en licenns svetsare!
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ja, nu har du en MIG och det bästa är att träna, träna och åter träna.
Svetsarna kommer aldrig att bli snygga. Inte ens proffs får till snygga svetsar med en MIG. De kan däremot bli ok hållfasthetsmässigt, men vill du ha svetsen snygg så blir du tvungen att slipa efteråt.

Snygga svetsar är mycket lättare att få med pinne. Idag finns det riktigt bra invertersvetsar för rimliga pengar. De kan också utrustas med TIG-tillsats vilket är en stor fördel vid jobb i tunnare plåt.
Med pinnar kan man laga trasiga kopplings- och bromshandtag, man kan svetsa upp till 3.25 rutila pinnar (räcker mycket bra upp till 6-8 mm tjockt stålmaterial) man har hela floran basiska pinnar för hållfasthet, osv.

Lycka till med din MIG och när du kommit på hur användbar en svets är och kanske vill byta nångång så kolla lite extra på invertersvetsarna.
 

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Ett sätt att få en MIG att bränna djupare är att värma arbetsstycket med gassvets eller gasol till några hundra grader!

5 eller 20 grader gör dessutom stor skillnad på hållfasthet i den färdiga svetsen pga en massa mikrostrukturer och grejer i metallen!

Annars säger jag bara en sak: TIG!!

Vad gäller rörtråd finns det hur många olika typer som helst av flussfyld, metallpulverfylld, för skyddsgas och utan skyddsgas...
 

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Dessutom kan jag tala om det praktiskt taget enda sättet att se om en svets har smält grundmaterialet (alltså tanken med en svets:va)

Du kan inte se om den är bra på om den har jämn bredd och höjd, inte på om den har fin färg och är porfri.... Även om den måste ha allt av det, så är det viktigaste att den flyter ut, och att övergången mot grundmaterialet är jämn. Alltså att svetsen inte ligger som en korv med kanter som går inåt, då går det för kallt, eller att den flyter ut men inte binder i grundmaterialet, kan vara svårt att se, då är grundmaterialet för kallt, eller också kyler något grundmaterialet, som en tjock plåt man lägger arbetsstycket på!
 

Ozzi

Guest
Svetsarna kommer aldrig att bli snygga. Inte ens proffs får till snygga svetsar med en MIG.

.

Snacka för dig själv du, det stämmer nog det som står under ditt namn.:rolleyes:

Du får gärna utveckla det påståendet.:huvet
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Snacka för dig själv du, det stämmer nog det som står under ditt namn.:rolleyes:

Du får gärna utveckla det påståendet.:huvet

Ja, jag pratar av egen erfarenhet.
Jobbade som svetsare i 12 år och har svetsat med de flesta på marknaden förekommande svetsmetoder och maskiner.
De som tycker att deras MIG-svetsar blir snygga utan efterbehandling (nu talar jag svetsar med a-mått < 5) har inte riktigt samma krav på sitt arbete som jag har på mitt ... :fakta
 

Ozzi

Guest
Ja, jag pratar av egen erfarenhet.
Jobbade som svetsare i 12 år och har svetsat med de flesta på marknaden förekommande svetsmetoder och maskiner.
De som tycker att deras MIG-svetsar blir snygga utan efterbehandling (nu talar jag svetsar med a-mått < 5) har inte riktigt samma krav på sitt arbete som jag har på mitt ... :fakta

Som sagt, av det du yttrar här så har du inte jobbat som svetsare mer än 5 min. vilket j...a skitsnack att det inte går att lägga snygga svetsar med en mAg-svets, men du kanske är så gammal att du jobbade i magens begynnelse, jag spöar dina tolv år med typ 100% o har inga som helst problem att få till snygga strängarmed en mag-svets.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ni borde lägga upp bilder på svetsfogar.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Som sagt, av det du yttrar här så har du inte jobbat som svetsare mer än 5 min. vilket j...a skitsnack att det inte går att lägga snygga svetsar med en mAg-svets, men du kanske är så gammal att du jobbade i magens begynnelse, jag spöar dina tolv år med typ 100% o har inga som helst problem att få till snygga strängarmed en mag-svets.

Sedan när blandar du in aktiv gas? Jag har inte nämnt det.
Det jag säger är att man inte får så snygga svetsar med MIG som man får med pinne eller TIG.
Är du nöjd med dina MIG-svetsar och tycker de är good enough så gläd dig åt det och fortsätt sprutta på med tråden.
 

Ozzi

Guest
Sedan när blandar du in aktiv gas? Jag har inte nämnt det.
Det jag säger är att man inte får så snygga svetsar med MIG som man får med pinne eller TIG.
Är du nöjd med dina MIG-svetsar och tycker de är good enough så gläd dig åt det och fortsätt sprutta på med tråden.

:huvet Ger upp!! Läste här nånstans typ att: gå inte i närkamp med en i..ot han drar ner dig på sin nivå o vinner på erfarenhet.....det gäller nog här.:D gonattens
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
:huvet Ger upp!! Läste här nånstans typ att: gå inte i närkamp med en i..ot han drar ner dig på sin nivå o vinner på erfarenhet.....det gäller nog här.:D gonattens

Om du får snyggare svetsar med MIG än med pinne så måste du vara väldigt kass på att svetsa MMA ...
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Varför? För att överbevisa nån, eller??

Nä, för att vi lekmän (iallafall jag) gärna vill få kommentarer om hur man ser att en svetsfog är bra. Den behöver väl inte vara bra bara för att den ser ergonomisk ut.

Om du får snyggare svetsar med MIG än med pinne så måste du vara väldigt kass på att svetsa MMA ...

popcorn.JPG


:såjaponken
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top