Tips för vintern: RC-helikopter

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Loy skrev:
2605619 Okej :)

Med uppdatera motorn tänkte jag mer att man köper en lite "värre" bara. Samma kubik och så. Fast hobbyflyger man kanske det är skit samma om man har 1- eller 3 hästar?

Tänke mest bilarna jag kör (1:8 buggy) så är det mer regel än undantag att man köper en lite värre maskin och trycker i :)

Flyg/helikoptermotorer brukar vara av lite värre sort redan från början, det är ju inte direkt så att dom sakta rullar till stopp om motorn stannar.

Sen finns det "skitmotorer" till flygplan också, jag har en av dom som har sämst rykte, den har fungerat felfritt sedan jag köpte den sånär som en blåst topp-packning (som jag flög med länge, den blev bara svårstartad), den är minst lika vass som andra märkens .40 motorer men betydligt billigare.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
GuW skrev:
2605659 Flyg/helikoptermotorer brukar vara av lite värre sort redan från början, det är ju inte direkt så att dom sakta rullar till stopp om motorn stannar.

Sen finns det "skitmotorer" till flygplan också, jag har en av dom som har sämst rykte, den har fungerat felfritt sedan jag köpte den sånär som en blåst topp-packning (som jag flög med länge, den blev bara svårstartad), den är minst lika vass som andra märkens .40 motorer men betydligt billigare.
Okej :)

Fasen, man blir ju sugen att köpa en helikopter att ha bredvid bilarna nu :hihi

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Masonit skrev:
2604634 Har redan averkat 2 sådana. Men din helikopter flyger inte så bra. Den ska inte börja svajja så. Min första helikopter flög helt stabilt, låg helt stilla när man hovra. Men min andra flög som din, var inte kul då.

\Masonit
Jaså? Jag trodde att det var jag som var kass på att flyga. Det är lite irriterande när den börjar gunga (flyga i cirklar med nosen åt samma håll). Så då är det kanske något fel på den. Jag ska ringa eller maila firman och se om han kan skicka hela delar (som fungerar) som jag kan byta eller om jag ska reklamera hela helikoptern och få en ny fungerande. När den börjar gunga så ser man att den undre rotorn inte stabiliserar sig lika snabbt som den övre, därav cirklarna. Rotorn gungar fram och tillbaka.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Mr EmCom skrev:
2606634 ja det gör det fan :lol

hur länge räcker "soppan"
Beror på hur stor tanken är ;)

På mina bilar går det väl i en deciliter eller två och där räcker väl soppan i typ 10 minuter.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag vill bygga en egen metanol dragracer med alu fackverks ram..
nån som vet nå bra sidor där folk kör med såna?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Loy skrev:

ne jag vill bygga den själv :D roligare så..
ca en meter lång men inte efter nåra regler,, bara använda allt skit man kan hitta..
har 2st frabröder som håller på med fly så jag tänkte försöka tigga åt mig en motor o sånt :tungan

MikkE

Guest
Kul med modellbilar/helikoptrar.

Far min hade en större rc-bil med stor motor. Klarade av 90km/h iaf :)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Masonit skrev:
2604634 Har redan averkat 2 sådana. Men din helikopter flyger inte så bra. Den ska inte börja svajja så. Min första helikopter flög helt stabilt, låg helt stilla när man hovra. Men min andra flög som din, var inte kul då.

\Masonit
Såja, nu har jag mailat dem och fått svar att svajandet beror på rotorerna. De skickar två nya rotorer + stjärtrotorn som jag hade sönder :tummenupp Inga krusiduller eller försök att komma undan, skitbra support! :tummenupp Skickas idag och jag har dem antagligen imorgon.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Köpte nåt liknande jag också för ett par veckor sedan, en Bladerunner från Draganfly: http://www.rctoys.com/rc-toys-and-parts/BR/RC-HELICOPTERS-BLADERUNNER.html

Flyger dock sådär vingligt som lahi beskriver, får testa att byta till ett annat rotorkit. Den håller förvånadsvärt bra, dragit in i väggen ett flertal gånger utan att det hänt ett piss. Man får ju panik när den börjar åka åt fel håll och man inte vet hur man ska styra riktigt... Lättast är då att dra gasen i helvet och huka sig när den kraschar.
Men jag blev ruggigt besviken när jag öppnade kartongen och såg att den var LILA, när den på bilderna var svart. Åt helvete för lite outlaw får min smak. :mad:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Tjet skrev:
2615003 Man får ju panik när den börjar åka åt fel håll och man inte vet hur man ska styra riktigt... Lättast är då att dra gasen i helvet och huka sig när den kraschar.

:rofl
Så jeffla bra, men du kanske ska utveckla någon annan teknik om du tänker köpa dyrare helis.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Tjet skrev:
2615003
Flyger dock sådär vingligt som lahi beskriver, får testa att byta till ett annat rotorkit.
Testa att byta. Min flyger fint nu när jag har bytt rotorblad. Det var bra service från Braprylar iallafall, de skickade 8 st! nya rotorblad (fyra övre och fyra undre) så jag hade några att prova med... :tummenupp De skickade dessutom två nya stjärtrotorer. Kostade mig inte ett dugg och jag hade dem dagen efter jag mailade dem om hjälp.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA