4cyberspace
Medlem
Hej
Håller på att ta mc kort. Just nu känns det som lågfarten är det stora hindret för mig och något som jag behöver träna betydligt mer på. Vid övningar på detta har jag insett att det finns två sätt att gasa sig fram i lågfart.
1. Ge konstant gas och släpp upp kopplingen. Släpp gas plus koppling när det börjar för fort och rulla fram. När farten avtagit så upprepas proceduren dvs man ger konstant gas och släpper upp kopplingen och släpper sedan. Det är så jag kör dagsläget.
2. Varva med gasen upp och ned och hitta dragläge med kopplingen. Hela tiden som man rullar fram i lågfarten så varvar man upp och ned med gasen.
Vilket av dessa två sätt skulle ni säga är mest optimalt ? Körskolor verkar lära ut att alternativ 2 dvs. att man hela tiden ska "jobba" med gasen.
Håller på att ta mc kort. Just nu känns det som lågfarten är det stora hindret för mig och något som jag behöver träna betydligt mer på. Vid övningar på detta har jag insett att det finns två sätt att gasa sig fram i lågfart.
1. Ge konstant gas och släpp upp kopplingen. Släpp gas plus koppling när det börjar för fort och rulla fram. När farten avtagit så upprepas proceduren dvs man ger konstant gas och släpper upp kopplingen och släpper sedan. Det är så jag kör dagsläget.
2. Varva med gasen upp och ned och hitta dragläge med kopplingen. Hela tiden som man rullar fram i lågfarten så varvar man upp och ned med gasen.
Vilket av dessa två sätt skulle ni säga är mest optimalt ? Körskolor verkar lära ut att alternativ 2 dvs. att man hela tiden ska "jobba" med gasen.