Tips inför C uppkörning

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag tänkte ta en rövare o köra upp för lastbil privat. Kommer kunna öva en del på jobbet innan. Önskar tips på vad som är viktigt att tänka på vid uppkörningen!

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Du verkar inte direkt förberedd på uppkörningen. Kan du funktionsbeskrivningen? Om inte så är det nog dags att plugga på den. :tummenupp

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Japp, skall plugga på den! Borde inte vara några större problem tror jag.

Några tips inför själva körningen?

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
När har du den?

Är de före den 1:a september så är mitt största tips att göra vad som helst för att inte kugga.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Kör inte på någon trottoarkant, håll koll på höjd- axeltrycks- och totalviktsbegränsningar så du inte går i en fälla!

Smagatusk

Guest
Kör inte på någon trottoarkant, håll koll på höjd- axeltrycks- och totalviktsbegränsningar så du inte går i en fälla!

Det är väl så i moderna tider att inspektören inte får lura in någon på en otillåten väg för att kolla om personen som kör upp var uppmärksam.

Morsan gick på den niten. 1962.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Exakt, lyckas man inte klämma sig fram så ska man hellre korsa heldragen linje (så säkert som möjligt förstås) istället för att lösa problemet genom att dra upp på en trottoarkant.
Bilister är mer vana vid att någon kan ligga på eller en bit över heldragen linje än vad fotgängare och cyklister är vana vid att en gigantisk lastbil helt plötslig äger trottoaren :hihi

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Titta mycket i båda backspeglarna så uppkörningsgubben verkligen ser att du har koll åt alla håll.
Funktionsbeskrivningen och säkerhetskoll före körning är dom noga med också.
Den trafikskolan jag gick på tryckte väldigt på ECO-Driving.
Man skulle växla upp tidigt enligt dom men jag vet inte hur mycket uppkörningsgubben brydde sig om det.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ha ett bra flyt i säkerhetskontrollen, kör lugnt o mjukt på vägen och lär dig funktionsbeskrivningarna så fixar du det.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Lätt att missa något i säkerhetskontrollen när man är lite nervös men körningen ska inte vara några konstigheter, ta det lugnt, kolla skyltar och backspeglar och kör mjukt och planerat.
Jag körde lite lastbil i lumpen och tog mitt kort privat efteråt och då hade Jag inte kört på nästan två år, Jag tyckte körningen gick sådär men förättaren var helnöjd så SÅ höga krav har dom inte.

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Som sagts tidigare så är körningen ofta lugn, läs på funktionsbeskrivningensbiten den kan va lite bökig om man har otur.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Håll ett öga på mannen/kvinnan i stolen bredvid, när han sträcker sig efter ett handtag o hålla sig i, då är det dags o bromsa. :D

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Skall ta det väldigt lungt o försöka eko-köra. Kommer även motivera det med att jag har så god uppsikt i backspeglarna så jag måste köra långsamt o fint frammåt så jag hinner titta lite genom framrutan också :tungan

Har fått tag på en handledare på jobbet nu så nu blir det till o övningsköra!

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Hoj
Ktm 625 -03
Som alla andra sagt, Vrid mycket på huvudet, lär dig kontrollen i sömnen och träna lite på att baka till kaj, "fick jag göra på uppkörningen".. Vet inte om dem bryr sig mycket om du kör med boggien uppe eller nere men men...lycka till iaf..

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ja syrran körde upp rätt nyss o hon fick backa till lastbrygga, skall öva på det.

Måste köra med sänkt boggi, med höjd blir axeltrycket på driven >11,5 ton.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Körningen går nog rättså lätt om du övar några mil innan.

Det svåra blir om ni ska diskutera färdskrivare eller registreringsbevis innan avfärd. Eller det tyckte jag var svårt att lära mig iallafall.
Som sagts innan ska du inte vara rädd för att ta plats i trafiken, men inte för mycket och absolut inte utan att hålla koll och visa hänsyn.

Resten lär man sig efter några år!

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Gott med all positiv pep!

Började att träna på jobbet idag, skall försöka köra varje dag nu.

Funderar över en situation som kan uppstå då sikten åt höger inte är bra i en lastbil. Hur gör jag i knepiga korsningar där man får svårt att se eller i de lägen man inte kan manövrerar till sig en position pga övrig trafik. Finns det nått knep där som jag inte insett ännu tro?

Klart på en uppkörning kan man ju hantera det mha inspektören o be honom kolla, så som en andraförare eller passagerare skulle gjort.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa