Hur funkar det där med däck? Kommer ju nya modeller hela tiden. Kan man alltså inte använda andra än som som hojen var godkänd för vid tidpunkt för helfordsgodkännandet? Och var kan man se vilka däck som tyskarna anser är ok på respektive hojmodell? T.ex. Anakee Adventure fanns ju inte när min hoj tillverkades 2011.
Det där är en djungel.
Kortfattat: Om det i ditt svenska registreringsbevis står att
"endast däck av (fabrikat och modell)", då gäller det även i Tyskland.
Men står det inte i regbeviset så lär inte tyskarna bry sig så länge däcken är svarta, runda och inte uppenbart olämpliga för ändamålet.
För egen del skulle jag t.ex. inte köra Darkside i Tyskland. (bildäck bak på MC)
Varför?
Dimensionerna står i regbeviset, alltså bör man hålla sig till dom.
Och sedan finns de rent tekniska orsakerna såklart. Vilket självklart inte hindrat mig att testa.
Hojen blev ruskigt spårkänslig, på en nivå som kändes rent obehaglig. Det blev inte många mil med bildäck således.
För den som vill fördjupa sig i ämnet har FortNine gjort en djuplodande genomgång. Sevärt, om inte annat för att det är just så välproducerat!
Åter till ämnet:
En snabb googling visar att det här med däck på motorcykel, det är inte självklart ens för tyskarna själva, och i
det här dokumentet från "ADAC" (typ Motormännen) står det fritt översatt ungefär så här (punkt 2.1):
-I tyskland har vi striktare krav på däck då vi har fri fart.
-I de flesta andra länder är dessa striktare krav okända.
Dokumentet antyder att även tyskland strikta hållning till "kör med av tillverkaren garanterat kompatibla däck" håller på att luckras upp.
Aktuelle Neuerung für Motorräder mit EU-Typgenehmigung: Fällt die Reifenbindung zukünftig weg? (Stand: 10.2019) 1.1. Allgemeine Ausführungen im Verkehrsblatt 15/2019 Laut der Veröffentlichung Nr. 90 aus dem Verkehrsblatt 15/2019 (S.530) vom 28.06.2019 dürfen zukünftig auf Motorrädern mit EU-Typgenehmigung alle passenden, bauartgenehmigten Motorradreifen gefahren werden, wenn folgende Voraussetzungen erfüllt sind:
Nedanstående översatt med Google Translate:
I framtiden kan alla lämpliga typgodkända motorcykeldäck köras på motorcyklar med EU-typgodkännande om följande krav är uppfyllda:
1. Das Fahrzeug entspricht dem Serienzustand, d.h. es weist ansonsten keine Veränderungen auf, die „Einfluss auf die Rad/Reifen-Eigenschaften bzw. ihren notwendigen Freiraum haben.“
1. Fordonet motsvarar serietillståndet, dvs det visar inga andra förändringar som "påverkar hjul- / däckegenskaperna eller deras nödvändiga spelrum."
2. Die zu montierenden Reifen verfügen über eine Bauteilgenehmigung entsprechend der UNECE-R 75 (oder früher RiLi 97/24/EG). Zu erkennen ist dies an der E-Kennzeichnung auf der Reifenflanke. Grundsätzlich dürfen in der EU nur solche mit einem E gekennzeichneten Reifen verkauft werden. Es kann also davon ausgegangen werden, dass diese Voraussetzung bei regulär im Handel erstandene Reifen generell erfüllt ist. (Siehe auch ADAC Dokument IN 26637)
2. Däcken som ska monteras har ett komponentgodkännande enligt UNECE-R 75 (eller tidigare RiLi 97/24 / EG). Detta kan kännas igen av E-märkningen på däckväggen. I princip får endast däck märkta med E säljas i EU. Det kan därför antas att detta krav i allmänhet uppfylls för däck som köps på marknaden. (Se även ADAC-dokument IN 26637)
3. Die zu montierenden Reifen entsprechen allen Spezifikationen, die für die zulässigen Reifen in der Zulassungsbescheinigung Teil 1 bzw. dem CoC (Certificate of Conformity, EUÜbereinstimmungsbescheinigung) des Fahrzeugs eingetragen sind. In erster Linie sind dies die Dimension (Abmessungen), der Tragfähigkeits- und der Geschwindigkeitsindex. Letztere dürfen bei dem zu montierenden Reifen auch höherwertiger sein als vorgeschrieben.
3. Däcken som ska monteras uppfyller alla specifikationer som anges för tillåtna däck i fordonets registreringsbevis del 1 eller CoC (Certificate of Conformity). Först och främst är detta dimension (dimensioner), lastkapacitet och hastighetsindex. Det senare kan också vara av högre kvalitet än föreskrivet för däcken som ska monteras.
4. Der Reifen wurde frühestens im Jahr 2020 gefertigt. Zu erkennen ist das Herstellungsdatum an der DOT-Nummer. Ab 2025 soll diese Regelung für alle Reifen gelten
4. Däcken tillverkades tidigast 2020. Tillverkningsdatumet kan kännas igen av DOT-numret. Denna förordning gäller för alla däck från 2025
Kort sagt:
Håller man sig hel och ren är det inga problem.
Inte heller i Tyskland.