Tips inför resa genom Europa

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Sidenkallingar eller ej så vill jag nog byta oftare än varannan vecka.
Jag trodde det också innan jag provade. :fakta Med bomull krävdes det tvätt med jämna mellanrum eller stor packning om man skulle vara borta 14 dagar. Med siden så ramlar smutsen av, utan tvätt. Men nu missar man alla olika sätt att tvätta på semestern...

Tvätta siden så sällan du kan, och då gör du så här:

Vädra och punkttvätta i första hand

För enstaka fläckar punkttvätta med sidentvål - och vill du bara fräscha upp plagget i största allmänhet: vädra! Häng ut över natten för fräscht och rent plagg utan någon direkt arbetsinsats! (eller använd en steamer om du har det och inte kan vädra ute)

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag trodde det också innan jag provade. :fakta Med bomull krävdes det tvätt med jämna mellanrum eller stor packning om man skulle vara borta 14 dagar. Med siden så ramlar smutsen av, utan tvätt. Men nu missar man alla olika sätt att tvätta på semestern...

Lite felstavning där va.....?
Ska väl stå..... Vädra och pungtvätta i första hand

:2cool

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89

För enstaka fläckar punkttvätta med sidentvål - och vill du bara fräscha upp plagget i största allmänhet: vädra! Häng ut över natten för fräscht och rent plagg utan någon direkt arbetsinsats! (eller använd en steamer om du har det och inte kan vädra ute)

Jag kör ett sidenställ från Sidenselma, det har nog hängt med i 5-6 år nu. I början var jag jättenoga att tvätta med enzymfri specialtvål, numera tar jag bara pyttelite tvättpulver och kör i fintvätt. Det har inte fallit i bitar än, märker noll skillnad mot specialtvålen.

Sen att det i princip aldrig behöver tvättas är en annan sak. Det är typ ingen som tror mig när jag säger att det inte luktar som plastkläderna gör. Tycker mitt sidenställ är helt magiskt. Använder det på alla turer utom i pendlingen.

Dessutom är siden halkigt, vilket innebär att det är superenkelt att komma i och ur skinnställ, torrt som blött. Alla som kört en bandag i värmen vet hur omöjligt det kan vara att komma i och ur stället mellan passen. Siden torkar på nolltid också.

Ett av de bättre köpen jag gjort under alla år på hoj. Och jag är fortfarande på mitt första ställ!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kör ett sidenställ från Sidenselma, det har nog hängt med i 5-6 år nu. I början var jag jättenoga att tvätta med enzymfri specialtvål, numera tar jag bara pyttelite tvättpulver och kör i fintvätt. Det har inte fallit i bitar än, märker noll skillnad mot specialtvålen.

Sen att det i princip aldrig behöver tvättas är en annan sak. Det är typ ingen som tror mig när jag säger att det inte luktar som plastkläderna gör. Tycker mitt sidenställ är helt magiskt. Använder det på alla turer utom i pendlingen.

Dessutom är siden halkigt, vilket innebär att det är superenkelt att komma i och ur skinnställ, torrt som blött. Alla som kört en bandag i värmen vet hur omöjligt det kan vara att komma i och ur stället mellan passen. Siden torkar på nolltid också.

Ett av de bättre köpen jag gjort under alla år på hoj. Och jag är fortfarande på mitt första ställ!
Nej, har man ingen egen erfarenhet så tror man att det måste vara liknande bomull eller andra illaluktande material. Att siden svalkar i värmen och värmer i svalkan måste man ha egen erfarenhet för att tro på.
Siden är dyrare i inköp men under dess livslängd blir slutkostnaden lägre...

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Angående mc-resa genom Europa - vet någon hur strikta tyskarna är vad gäller slip-on numera? Ett Mivv med dB-killer, är det tillåtet?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Angående mc-resa genom Europa - vet någon hur strikta tyskarna är vad gäller slip-on numera? Ett Mivv med dB-killer, är det tillåtet?
Svaret är att det enda som är tillåtet är original avgassystem eller att du har ett som är infört som en godkänd ändring i ditt registeringsdokunent.
Sen kan du ha tur, jag har kört många mil utan bekymmer men stannar de dig så blir du kvar där. Du kommer inte att få flytta hojen annat än med bärgare.

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Svaret är att det enda som är tillåtet är original avgassystem eller att du har ett som är infört som en godkänd ändring i ditt registeringsdokunent.
Sen kan du ha tur, jag har kört många mil utan bekymmer men stannar de dig så blir du kvar där. Du kommer inte att få flytta hojen annat än med bärgare.
Stort tack för det! Då blir det original-bazookan. :rolleyes:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Någon som vet hur känsliga tyskarna är mot andra saker som inte är original?
Typ mörkare baklampa, andra blinkers, osv.

Har du otur är de nitiska och då är hojen olaglig att framföra på Tysk Väg och då får du bärga den därifrån direkCt…

Är hojen helfordonsgodkänd så är den, inklusive däcktyp…

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
I Tyskland tar man sin vägtrafikförordning på allvar.
Avviker ditt fordon från vad registreringsdokumenten anger så är det stopp, verkligt stopp.
Och böter.
Och, om du får bensinstopp på autobahn så kostar det 400€
Och om du kör vårdslöst kan de ta hojen för dig.
Och om du bullrar för mycket så blir det stopp igen, och böter.
Och vissa vägar, de finaste hojvägarna, är ofta stängda för mc-trafik på fredag-söndag.
Om du kör in i Österrike så finns en begränsning på 95dB tomgångsljudnivå (osäker på om det är just 95dB) och ligger du över så blir det böter och bortforsling.
Samma är på gång i delar av Tyskland, i Bayern t ex. där det är så fint att köra.

Ha en skön semester söder ut :cool:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har man allt i bra skick och körkort/pass/regbevis/försäkrings papper med sig och inte beter sig som en idiot så är det aldrig några problem. Men kör man som en idiot och cykeln dånar som en megafon och har fullt med en massa Kina blinkers/speglar/handtag och har kaxig attityd då får man problem.

Jag har kört mycket i Tyskland och blivit stoppad i kontroll utan problem. Dom kan nog se mellan fingrarna för någon småsak men tro inte att dom släpper vad som helst bara för att du är turist.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har man allt i bra skick och körkort/pass/regbevis/försäkrings papper med sig och inte beter sig som en idiot så är det aldrig några problem. Men kör man som en idiot och cykeln dånar som en megafon och har fullt med en massa Kina blinkers/speglar/handtag och har kaxig attityd då får man problem.

Jag har kört mycket i Tyskland och blivit stoppad i kontroll utan problem. Dom kan nog se mellan fingrarna för någon småsak men tro inte att dom släpper vad som helst bara för att du är turist.
Sant, men jag var mest ute efter exakt vad som gällde, inte vad man kan komma undan med.
Har jag lyckats prata mig ur att det suttit en turbo på hojen under besiktningen så jag gör väl nått rätt ?

Någon som vet hur tyskarna bedömmer helfordonsgodkännande Går de efter det datum det började gälla i Sverige eller har de egna datum för sånt?

Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Hur funkar det där med däck? Kommer ju nya modeller hela tiden. Kan man alltså inte använda andra än som som hojen var godkänd för vid tidpunkt för helfordsgodkännandet? Och var kan man se vilka däck som tyskarna anser är ok på respektive hojmodell? T.ex. Anakee Adventure fanns ju inte när min hoj tillverkades 2011.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Hur funkar det där med däck? Kommer ju nya modeller hela tiden. Kan man alltså inte använda andra än som som hojen var godkänd för vid tidpunkt för helfordsgodkännandet? Och var kan man se vilka däck som tyskarna anser är ok på respektive hojmodell? T.ex. Anakee Adventure fanns ju inte när min hoj tillverkades 2011.
Det där är en djungel.
Kortfattat: Om det i ditt svenska registreringsbevis står att "endast däck av (fabrikat och modell)", då gäller det även i Tyskland.
Men står det inte i regbeviset så lär inte tyskarna bry sig så länge däcken är svarta, runda och inte uppenbart olämpliga för ändamålet.
För egen del skulle jag t.ex. inte köra Darkside i Tyskland. (bildäck bak på MC)
Varför?
Dimensionerna står i regbeviset, alltså bör man hålla sig till dom.
1625565596708.png

Och sedan finns de rent tekniska orsakerna såklart. Vilket självklart inte hindrat mig att testa.
Hojen blev ruskigt spårkänslig, på en nivå som kändes rent obehaglig. Det blev inte många mil med bildäck således.
För den som vill fördjupa sig i ämnet har FortNine gjort en djuplodande genomgång. Sevärt, om inte annat för att det är just så välproducerat!

Åter till ämnet:
En snabb googling visar att det här med däck på motorcykel, det är inte självklart ens för tyskarna själva, och i det här dokumentet från "ADAC" (typ Motormännen) står det fritt översatt ungefär så här (punkt 2.1):
-I tyskland har vi striktare krav på däck då vi har fri fart.
-I de flesta andra länder är dessa striktare krav okända.

Dokumentet antyder att även tyskland strikta hållning till "kör med av tillverkaren garanterat kompatibla däck" håller på att luckras upp.

Aktuelle Neuerung für Motorräder mit EU-Typgenehmigung: Fällt die Reifenbindung zukünftig weg? (Stand: 10.2019) 1.1. Allgemeine Ausführungen im Verkehrsblatt 15/2019 Laut der Veröffentlichung Nr. 90 aus dem Verkehrsblatt 15/2019 (S.530) vom 28.06.2019 dürfen zukünftig auf Motorrädern mit EU-Typgenehmigung alle passenden, bauartgenehmigten Motorradreifen gefahren werden, wenn folgende Voraussetzungen erfüllt sind:
Nedanstående översatt med Google Translate:
I framtiden kan alla lämpliga typgodkända motorcykeldäck köras på motorcyklar med EU-typgodkännande om följande krav är uppfyllda:

1. Das Fahrzeug entspricht dem Serienzustand, d.h. es weist ansonsten keine Veränderungen auf, die „Einfluss auf die Rad/Reifen-Eigenschaften bzw. ihren notwendigen Freiraum haben.“
1. Fordonet motsvarar serietillståndet, dvs det visar inga andra förändringar som "påverkar hjul- / däckegenskaperna eller deras nödvändiga spelrum."

2. Die zu montierenden Reifen verfügen über eine Bauteilgenehmigung entsprechend der UNECE-R 75 (oder früher RiLi 97/24/EG). Zu erkennen ist dies an der E-Kennzeichnung auf der Reifenflanke. Grundsätzlich dürfen in der EU nur solche mit einem E gekennzeichneten Reifen verkauft werden. Es kann also davon ausgegangen werden, dass diese Voraussetzung bei regulär im Handel erstandene Reifen generell erfüllt ist. (Siehe auch ADAC Dokument IN 26637)
2. Däcken som ska monteras har ett komponentgodkännande enligt UNECE-R 75 (eller tidigare RiLi 97/24 / EG). Detta kan kännas igen av E-märkningen på däckväggen. I princip får endast däck märkta med E säljas i EU. Det kan därför antas att detta krav i allmänhet uppfylls för däck som köps på marknaden. (Se även ADAC-dokument IN 26637)

3. Die zu montierenden Reifen entsprechen allen Spezifikationen, die für die zulässigen Reifen in der Zulassungsbescheinigung Teil 1 bzw. dem CoC (Certificate of Conformity, EUÜbereinstimmungsbescheinigung) des Fahrzeugs eingetragen sind. In erster Linie sind dies die Dimension (Abmessungen), der Tragfähigkeits- und der Geschwindigkeitsindex. Letztere dürfen bei dem zu montierenden Reifen auch höherwertiger sein als vorgeschrieben.
3. Däcken som ska monteras uppfyller alla specifikationer som anges för tillåtna däck i fordonets registreringsbevis del 1 eller CoC (Certificate of Conformity). Först och främst är detta dimension (dimensioner), lastkapacitet och hastighetsindex. Det senare kan också vara av högre kvalitet än föreskrivet för däcken som ska monteras.

4. Der Reifen wurde frühestens im Jahr 2020 gefertigt. Zu erkennen ist das Herstellungsdatum an der DOT-Nummer. Ab 2025 soll diese Regelung für alle Reifen gelten
4. Däcken tillverkades tidigast 2020. Tillverkningsdatumet kan kännas igen av DOT-numret. Denna förordning gäller för alla däck från 2025

Kort sagt:
Håller man sig hel och ren är det inga problem.
Inte heller i Tyskland.

Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
I mitt regbevis framgår bara dimensioner, så då borde det vara lugnt med vilka mainstreamdäck som helst i rätt dimension.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ett hett tips är att kolla däck på mcdackonline.com och leta rätt på din hoj och de däck du har eller tänkt köpa - mcdackonline (Delticom) har lagt upp dokument att ta med:

Skärmavbild 2021-07-07 kl. 23.50.52.png

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...