Tips inför vinterförvaringen? Hjälp tack!

DasKind

Daytona-listans Führer! :-)
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675, -06
Hej alla hjälpsamma!

Jag köpte min första MC nyligen. Den står under trappan i min lägenhet och jag skulle vilja ha lite tips & råd över vad jag bör tänka på medans den kommer att stå där i 5-6 månader?

1. Gällande tanken? Ska den tömmas? (Med tanke på att MC:n står inomhus)
Har hört att man vill ju inte att det skall bildas kondens i tanken. Medans andra har rekommenderat att man ska göra en fulltank.

Hur tömmer jag tanken helt och hållet? (i mitt fall en Daytona 675), kan det bli problem till våren när man ska starta den? Med tanke på att tanken varit helt tömd?

2. Batteriet skall plockas ut och sättas på laddning har jag också hört? Gäller detta alla sorts batterier och hojjar?

3.
Kedjan? Skall det göra något med denna, smörjas in eller liknande innan man låter MC:n stå en längre period?

ÖVRIGA PUNKTER?
Ge mig råd och förslag på vad jag bör och INTE bör göra med MC:n.

Tack i förväg! :)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
asch, står den så när till hands är det ju bara att starta den nån gång i månaden o köra en liten stund så ska det väl inte vara några problem ;D

I rumstemperatur lär det inte bli kondens i tanken, det gäller väl i stort sett bara kallgarage.
Ska tydligen finnas nån bensinstabilisator att slå i kvarvarande bensin då den annars kan bli "dålig" (låter mest som mumbojumbo, jag har aldrig haft några problem)
Står hojen inne ska du definitivt underhållsladda batteriet, oavsett sort.
Smörj kedjan som vanligt innan undanställning, lär räcka.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Töm tanken om den ska stå inomhus, annars kan det bli problem med försäkring.
Starta hojen är inget jag rekommenderar, släng i ny olja, smörj upp allt och tvätta noga, har du inget depåstöd släng i lite mer luft, sen är det viktigt att det är luft från -09 i däcken annars får du problem.
Tvätta den riktigt noga, bort med all olja tex framme vid främre drevet, batteriet ska underhållsladdas, hur beror på vad du har för batteriladdare.
 
Last edited:

DasKind

Daytona-listans Führer! :-)
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675, -06
Töm tanken om den ska stå inomhus, annars kan det bli problem med försäkring.
Starta hojen är inget jag rekommenderar, släng i ny olja, smörj upp allt och tvätta noga, har du inget depåstöd släng i lite mer luft, sen är det viktigt att det är luft från -09 i däcken annars får du problem.
Tvätta den riktigt noga, bort med all olja tex framme vid främre drevet, batteriet ska underhållsladdas, hur beror på vad du har för batteriladdare.

På vilket sätt är det lättast att tömma tanken helt då? Skall jag slanga den? Eller finns det något bättre sätt?
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Koppla loss anslutningen till tanken och öppna tanklocket, då rinner det ut.

Jag skulle defenitivt tömma tanken med tanke på lukten i lägenheten. Det är inte heller så farligt med kondens och rost eftersom jag utgår från att temperaturen i lägenheten är hyfsat stabil. Normalt sett brukar man fylla på olja upp till bredden samt även injecera lite i varje cylinder och dra runt så att man får en oljefilm på cylinderväggarna men det känns lite överkurs här.

En fördel med att ha hojen inne är ju att du kan hänga glitter och glaskulor i den till jul och kanske tom sätta en stjärna på styret... :tummenupp
 

sportbike

Guest
På vilket sätt är det lättast att tömma tanken helt då? Skall jag slanga den? Eller finns det något bättre sätt?

Om du nu vill tömma den så gott det går,så köp ett par meter smal slang,typ spolarslang till bilen,ner i botten,sug,å ner i en dunk.
När du inte får ut mer kan du låta den stå på tomgång tills motorn stannar.
Sen har du gjort vad du kunnat.
 

Imme

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2002 Ducati Monster 620
Står hojen inne ska du definitivt underhållsladda batteriet, oavsett sort.
Smörj kedjan som vanligt innan undanställning, lär räcka.

Töm tanken om den ska stå inomhus, annars kan det bli problem med försäkring. Tvätta den riktigt noga, bort med all olja tex framme vid främre drevet, batteriet ska underhållsladdas, hur beror på vad du har för batteriladdare.

Om du nu vill tömma den så gott det går,så köp ett par meter smal slang,typ spolarslang till bilen,ner i botten,sug,å ner i en dunk.
När du inte får ut mer kan du låta den stå på tomgång tills motorn stannar.
Sen har du gjort vad du kunnat.


Tja gott folk!

Jag äger en ducati monster, och för att koppla loss batteriet så måste jag lyfta på tanken. Där är det viktigt att jag inte har mer än 5 liter bensin i tanken, annars kan det bli läckage enligt instruktionsboken.
Nu är min fråga: Hur ska jag kunna koppla loss och sätta dit batteriet? Det är ju inte särskilt bra och ha runt 5 liter i tanken när den står i garage? Kanske borde tömma tanken helt jag me, men har hört att de är bättre om den är fulltankad. måste finnas ett enklare sätt :rolleyes:
Har heller inget strömuttag i garaget (gemensamt)
tacksam för all svar! :)
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Tja gott folk!

Jag äger en ducati monster, och för att koppla loss batteriet så måste jag lyfta på tanken. Där är det viktigt att jag inte har mer än 5 liter bensin i tanken, annars kan det bli läckage enligt instruktionsboken.
Nu är min fråga: Hur ska jag kunna koppla loss och sätta dit batteriet? Det är ju inte särskilt bra och ha runt 5 liter i tanken när den står i garage? Kanske borde tömma tanken helt jag me, men har hört att de är bättre om den är fulltankad. måste finnas ett enklare sätt :rolleyes:
Har heller inget strömuttag i garaget (gemensamt)
tacksam för all svar! :)
Vad ska man säga ducati, gör så att du lossar den i framkant, lyft lite försiktigt och stäng av soppa kranen skruva sen av tanken nere vid sadeln och lyft av hela, ta bort batteriet och sen sätter du på tanken
 

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
får vell bara ha 4 l brännbar vätska i lägenheten?

tom tank?, kommer hojjen lukta något?
 

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Ja
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
Vågar ett "otekniskt" feminimum lite försynt komma med ett råd rörande bensintanken och vinterförvaring som jag har hört och som verkar synnerligen förnuftigt? En skvätt K-sprit i tanken (i proportion till mängden kvarvarande bensin) motverkar kondens och förhindrar korrosion i tanken. Är det någon som kan komma på något negativt att anföra mot detta, månne??

När det gäller batteriet är det nog ett gott råd att investera i en ctek batteriladdare som "underhållsladdar" batteriet och kan vara inkopplad hela perioden som hojen inte används.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
En skvätt K-sprit i tanken (i proportion till mängden kvarvarande bensin) motverkar kondens och förhindrar korrosion i tanken. Är det någon som kan komma på något negativt att anföra mot detta, månne??

Förutom att all svensk bensin innehåller 5 % etanol redan från macken då eller?
 

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Ja
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
Förutom att all svensk bensin innehåller 5 % etanol redan från macken då eller?

Varför finns då diskussionen kvar om tanken skall tömmas helt eller fyllas helt inför vinterförvaring? Finns det något annat skäl än rostangrepp till varför man skulle göra det ena eller det andra?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
K-sprit tillför bara mer etanol som redan finns i mackbensin i sverige. Etanolinblandningen i bensinen innebär att man skulle kunna skrota produkten K-sprit för gott. Behöver man k-sprit(tveksamt) slå i lämplig mängd E85(billigare och innehåller 85% etanol resten bensin). Hur man undviker rostangreppen finns det olika sätt för. En variant är att tömma helt och hälla i (tvåtakts)olja samt rotera runt den så att en oljehinna bildas på insidan. Att hålla tanken full med bensin kan vara ett annat sätt. Ett tredje sätt är att behandla tanken med sk tanktätare invändigt.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Om du nu vill tömma den så gott det går,så köp ett par meter smal slang,typ spolarslang till bilen,ner i botten,sug,å ner i en dunk.
När du inte får ut mer kan du låta den stå på tomgång tills motorn stannar.
Sen har du gjort vad du kunnat.

Ähh..vad omständigt! Skit i att tömma den innan, låt den stå på tomgång över natten eller ett par nätter utanför dörren så är det klart sen!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ähh..vad omständigt! Skit i att tömma den innan, låt den stå på tomgång över natten eller ett par nätter utanför dörren så är det klart sen!

"REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

--------------------------------------------------------------------------------
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet."
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
"REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

--------------------------------------------------------------------------------
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet."

Ojdå..är jag en dålig människa nu?
I tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3833020#post3833020

la du följande inlägg:
"Ja vad har ett sådant fordon att göra på en racerbana..."

Du vet väl att bulten inte är en racerbana, detta är ett seriöst forum, där felsvaren kan få otrevliga konsekvenser...
Kom igen..lite humor ibland.. :pannkyss
 

Imme

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2002 Ducati Monster 620
På vilket sätt är det lättast att tömma tanken helt då? Skall jag slanga den? Eller finns det något bättre sätt?


har hört att man inte ska tömma tanken helt p.g.a. att packningarna torkar ut. Det räcker om man har ett par liter bränsle, häll sedan i en liten skvätt med STP Injection Cleaner och låt motorn gå nån minut.
 

DasKind

Daytona-listans Führer! :-)
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675, -06
Skönt att man får ungefär 10 olika svar på hur folk tycker man ska göra :) Det gör livet ännu enklare för en nybörjare som mig


Föressten så klarade jag min uppkörning igår!!:) :) :) :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top