Tips mot svartmyror!

• Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Först kommer smutsen. Sen myrorna. Sen flugorna. Sen kackerlackorna. Därpå mössen tätt följt av råttorna. Sen pesten. RIP

Dominator-Rocks

Guest
Förmodligen har du jetteeckilgt hemma hos dig. Då drivs svartingarna bäst (svartmyrorna menar jag, innan Chris o.dyl. atttackerar tråden). Städa! Du städar förmodligen aldrig men det brukar funka. Ibland. Annat.

Då flyttar jag hellre!

Edit: Hittade en flaska "Insekts rent" i mina gömmor, så nu har jag precis besprutat stället där jag tror att dom smiter in :cdevil

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Då flyttar jag hellre!

Edit: Hittade en flaska "Insekts rent" i mina gömmor, så nu har jag precis besprutat stället där jag tror att dom smiter in :cdevil

Annars brukar det vara en ojämn kamp. Jag ledsnade till slut och kallade in det tyngre kavalleriet efter återkommande myrproblem varje sommar. Tadaa inga myror dom sista 4 åren!

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Alltså. Myrorna kommer in på våren för att det inte finns mycket mat ute. De försvinner ju när det blir varmare SÅ LÄNGE de inte hittar en massa mat.

Jag hade stenplattor på baksidan förut och fick in svartmyror varje vår. Efterssom jag avskydde både plattorna och myrorna så beredde jag marken med duk strödde myrmedel under de stödplattor jag lämnade kvar och smällde sedan upp en trall. Sedan dess var där aldrig några myror. Iaf inte så länge jag bodde kvar.

Dominator-Rocks

Guest
Alltså. Myrorna kommer in på våren för att det inte finns mycket mat ute. De försvinner ju när det blir varmare SÅ LÄNGE de inte hittar en massa mat.

Jag hade stenplattor på baksidan förut och fick in svartmyror varje vår. Efterssom jag avskydde både plattorna och myrorna så beredde jag marken med duk strödde myrmedel under de stödplattor jag lämnade kvar och smällde sedan upp en trall. Sedan dess var där aldrig några myror. Iaf inte så länge jag bodde kvar.

Jag har stenplattor på baksidan. :död

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Get used to live with them. Become their allied. Finally you sleep with their women!

Det finns ett myrmedel som består av en tub samt plastdosor. Man lägger en klick i varje dosa som sedan placeras ut invid deras motorvägar. Kletet är lika giftigt som smakligt för myrorna vilket gör att arbetsmyrorna bubbar hem det till stacken som mat, vilket förgiftar hela kolonin som ska dör ut efter några dagar. Kommer inte ihåg vad det heter dock.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det finns ett myrmedel som består av en tub samt plastdosor. Man lägger en klick i varje dosa som sedan placeras ut invid deras motorvägar. Kletet är lika giftigt som smakligt för myrorna vilket gör att arbetsmyrorna bubbar hem det till stacken som mat, vilket förgiftar hela kolonin som ska dör ut efter några dagar. Kommer inte ihåg vad det heter dock.

Myrfälla hetere. De funkar inte så jättebra på svartmyror dock. Giftet är lite för starkt så de hinner inte hem förrän de dör.

Fast det är möjligt att det finns lite klenare varianter nu för tiden. Det var rätt länge sedan jag pyssalade med det där.

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
På jobbet har vi nån sån där grön, platt grej med små öppningar där myrorna går in. Vad som händer där inne vill/vågar jag inte tänka på.
:skrämd

Dr.Bike

Guest
Effektivast: Blanda Myrret/motsv annan produkt i vattenkannan, vattna myrboena och marken runtomkring.

Tog död på FEM olika myrkolonier i trädgården förra året! :cdevil

Men likförbannat har jag sett ett ställe ytterligare nu i år där en liten "myrhög" tittat upp mellan plattorna :gnissla

På jobbet har vi nån sån där grön, platt grej med små öppningar där myrorna går in. Vad som händer där inne vill/vågar jag inte tänka på.
:skrämd

Sitter en liten japan där med en hammare...

Fick ett gäng såna som komplement till pulvret, men jag uppfattade dosorna som helt värdo. Myrorna struntade i dem här hemma iaf.

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ja lura i hunden att gräva upp ett myrbo häromdagen :D
Myrorna sprang omkring i panik o hunden grävde på tills han va nöjd sen la han sig i hålet o visa hur stolt han va :D :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var hittar man information om hur myror lever agerar osv? De är fascinerande små liv de där. Jag har ett antal stackar med rödmyror runt huset och jag vill ha dessa kvar eftersom de skyddar mig mot svartmyror. I dagarna har jag noterat hur de tågar mellan två stackar tvärs över gården. Trodde först att de höll på att överge en stack som jag rensat upp gansk mycket runt.

Men så såg jag att vid den ena stacken står en gammal tall som myrorna springer upp och ner i, jag har även sett någon enstaka svartmyra i det här tåget av myror och de verkar även bära svartmyror och delar av svartmyror till den stack jag trodde skulle överges. Så nu tror jag att svartmyror börjat bygga bo i tallen och mina rödmyror har gått ut i krig mot dessa.

När jag googlar så hittar man bara information om hur man dödar sina myror men jag är nyfiken på vad de egentligen sysslar med.

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Var hittar man information om hur myror lever agerar osv? De är fascinerande små liv de där. Jag har ett antal stackar med rödmyror runt huset och jag vill ha dessa kvar eftersom de skyddar mig mot svartmyror. I dagarna har jag noterat hur de tågar mellan två stackar tvärs över gården. Trodde först att de höll på att överge en stack som jag rensat upp gansk mycket runt.

Men så såg jag att vid den ena stacken står en gammal tall som myrorna springer upp och ner i, jag har även sett någon enstaka svartmyra i det här tåget av myror och de verkar även bära svartmyror och delar av svartmyror till den stack jag trodde skulle överges. Så nu tror jag att svartmyror börjat bygga bo i tallen och mina rödmyror har gått ut i krig mot dessa.

När jag googlar så hittar man bara information om hur man dödar sina myror men jag är nyfiken på vad de egentligen sysslar med.

Det är nästan lite meditativt att studera myror

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag tycker myror är fantastiska, men den där snubben som häller flytande aluminium i myrstackarna och tycker att det blir vackra konstverk skulle jag vilja ge en redig lavett :mad:

edit: för övrigt saknar jag trådstartaren, han va rolig.

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Myrr och kanel som yttre försvarsring och myrdosar som inre körde jag med förra sommaren.

Kompletterat med 6 barn och 10 kr i bounty på varje dödad och bortstädad myra så var det soprent efter några veckor.:tummenupp:fakta

Edit: ok nu såg jag datumet på tråden....

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
ImageUploadedByTapatalk1435081222.950330.jpg
Har ni provat?

Som tillägg i krypdebatten så gick nyligen en serie på SVT som hette "Deadly 60". Många roliga kryp i den.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring