Tips när man är 2

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Jag har inte tidigare "gett lift" till någon men nu har jag tänkt att frugan skulle åka med på en tur.
Nu skulle jag vilja ha lite tips och råd på vad man ska tänka på när det gäller två på motorcykel. Både till förare och passagerare.

Tack på förhand.
 

nike83

snart NYdöd sporthojare
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Märsta (norra sthlm)
Hoj
ZXR750
hmm är inte så erfaren men har skutsat några gånger... passageraren ska aldrig ta ner bena. bara om man välter... o sen hålla hårt om den som kör :tummenupp
om de svänger mycket så ska passageraren vara med på att det kommer att luta, så att passageraren inte börjar att "häva" svängen...
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Bästa tipset är ju att ta det väldigt försiktigt o lugnt i början så hon inte blir rädd utan tycker att det är behagligt o skönt o åka hoj, kolla även däckstrycket så hojen inte ålar sej fram, annars är det full mundering o 70- vägar som gäller, då är det riktigt kul , även för frugan... :)
 

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
HBG
Hoj
Något nytt på G
Ett hett TIPS är "Sunt förnuft"......

Om hon inte e en van passagerare så anpassa vägvalet efter det de första gångerna om du vill ha med henne mer, annars kör som ett svin fullgas växlingar å sånt så slipper du ha henne med fler gånger :tummenupp
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Säg åt henna att ni ska sitta ihop som ett paket! :tuttar
Säg åt henne att hon kan hålla emot mot tanken när du bormsar lite hårdare.
Säg åt henne att titta över din vänsta axel när du svänger vänster och vice.v.

Säg åt henne att slappna av i kurvorna!!

Det är kul att skjutsa tjejer!
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Förare: Kör mjukt å var beredd på att det skjuter på mer i inbromsningarna.

Passagerare: Sitter så händerna vilar mot tanken vid inbromsningarna så föraren slipper ta hela passagerarens vikt i SINA armar.
Vid acceleration så kan passageraren hålla runt höfterna på föraren eller vid rejält tok acc eller wheelande så fungerar överlevnadsreflexerna oftast bra...håll i dig för livet !!
Kan vara bra att passageraren inte växlar villken sida denne vill titta på hela tiden...+ att hon följer förarens överkroppsrörelser (som sex ungefär fast utan motjucket då...)

Ett hett tips med oerfarna deltagare på hojen...TA DET LUNGT !
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
När jag skjutsade runt min tjej i somras så tyckte hon det kändes lite otäckt att luta med mig i kurvorna. Hon försökte sitta rakt upp och det gjorde att cykeln ville åka rakt fram i kurvorna. Men efter ett tag så slappnade hon av och lutade precis som jag. Då var det inga problem.
Se till att öka däcktrycket lite och säg åt passageraren att hålla i dig även om det finns handtag att hålla i sig i. Det tycker jag fungerar bäst.
Åk mjukt och försiktigt och ha kul!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
dom som vill sitta rakt upp i kurvorna bruka jag huga tag i kläderna med min vänstra hand o hålla i lite så dom förstår.
då har jag naturligtvis berättat innan att jag gör så om dom gör fel.
 

skabe

the one and only
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Gävle
Hoj
Nyligen såld Suzuki sv 1000s
Säg åt henne att ta ett eget kort, klart det bästa alternativet :banana
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Triggerhappy skrev:
Passagerare: Sitter så händerna vilar mot tanken vid inbromsningarna så föraren slipper ta hela passagerarens vikt i SINA armar.


Är det inte bättre att hon lägger hela sin tyngd mot din rygg? Om hon tar i mot sig mot tanken och tappar fästet så kommer hon ge dig en rejäl smäll i ryggen.
Om du kniper åt med benen så är den extra tyngden inget problem. Testade bromsa hårt med skjuts idag. Nyper man åt kan man utan problem släppa vänster handen. Lägg aldrig din kroppstyngd mot styret. Knip åt om tanken istället.

Hade en mycket sträng mc-lärare på detta område. Ska se om jag kommer ihåg något mer....

nja återkommer.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Maciver skrev:
Jag har inte tidigare "gett lift" till någon men nu har jag tänkt att frugan skulle åka med på en tur.
Nu skulle jag vilja ha lite tips och råd på vad man ska tänka på när det gäller två på motorcykel. Både till förare och passagerare.

Tack på förhand.

Om det blir ngt lipande ifrån frugan över att "Det är obehagligt att luta med i kurvorna" så säg till henne att det är åndå obehgligare att ligga i ett dike å dö en obehaglig död för att det inte görs.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jonte VSB R-T skrev:
Är det inte bättre att hon lägger hela sin tyngd mot din rygg? Om hon tar i mot sig mot tanken och tappar fästet så kommer hon ge dig en rejäl smäll i ryggen.
Om du kniper åt med benen så är den extra tyngden inget problem. Testade bromsa hårt med skjuts idag. Nyper man åt kan man utan problem släppa vänster handen. Lägg aldrig din kroppstyngd mot styret. Knip åt om tanken istället.

Hade en mycket sträng mc-lärare på detta område. Ska se om jag kommer ihåg något mer....

nja återkommer.

Har du skjutsat förut? Verkar inte så. Därmed... :fatta! ;) Sen all tyngd på tanken, det beror på hojen. På en R1 kan du knappast sitta o knipa mot tanken.

Tanken eller en hand mot ryggen under körning. Under 100 kan hon även sitta upprakt utan stöd nånstans, bara o sitta. Men över det blir fartvinden för hög.

"Krockar" du eller bromsar hårdare än normalt flyger hon ändå in i ryggen, mest troligt så flyger hon av och över eller åt sidan.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Maciver skrev:
Så "rå" vill jag nog inte vara, men det är ju så som det kan hända, tyvärr


Tack för alla tips. :tummenupp
Blir till att dra ut gumman i morgon. :hihi


Säg bara till henne att hålla i sig ordentligt...
och definitivt sätta en hand mot ryggen eller båda händerna mot tanken
vid inbromsningar.
Kör lugnt nu så hon vågar åka mer och dessutom skaffa körkort själv =)
 

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Sprint ST -06, 2x yzf 750 r -96, en blivande stealthfighter och en skrotfighter
Brukar köra med tipset att passageraren ska titta över den axel åt vilket håll man svänger åt. Svänger du vänster så ska hon titta över vänster axel. Då blir hon så illa tvungen att luta med i svängen.

Sen funkar ju även slå på vänster ben = för sakta. Slå på höger = för fort. Danskskalle :huvet = stanna nu!
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Det gör mycket vilken storts motorcykel man har också. :banana

Våran fd Yamaha FZR 1000 -93 var låg= såg inte över föraren+ långt chassi, skarp benvinkel.

Vilken skillnad på sv:n som jag har köpt, sitter mycket högre, kortare chassi, bättre bromsar, bättre väghållning.
Nåja, det ska väl märkas att det är 10 år nyare hoj.

Vi har inte kunnat köra riktigt hårt på slingriga vägar än då de första 100 milen ska köras lungt men att det är en stor skillnad råder det inga tvivel på.
 
Last edited:

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Att tänka på som förare: längre bromssträcka, lättare för weeeeelies, kolla däckstryck, kanske justera dämpningen, kedje sträckningen och en genomgång med passagerare. Starta mjukt och lugnt och öka tempot efter ett tag.

Att tänka på som passagerare:
vara mjuk och följsam, inte överdriva rörelser och inte sitta stel som en pinne, (typ "hö-säck") Inte byta sida med huvudet för att se bättre, mer än genom kurvor, En arm runt midjan och den andra handen mot tanken. (så även vid inbromsning) Inte sätta ner fötterna förens föraren ger klartecken för det. (lätt att välta annars) Försöka att få huvudet i ett hyfsat lugnt "turbulens ställe" bakom föraren. (blir jobbigt för båda annars) Sitta tätt bakom föraren.

Detta har fungerat bra dom ggr jag skjutsat!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Interna signaler som båda går igenom innan körning e bra. Jag kör med:

1. Ett klapp på flickans vänster lår = Trippla hastighetsbegränsningen.

2. Två klapp = Bombwheelie time, hold tight!

3. Ett klapp på höger lår = Stoppie!

Jag brukar repetera 2'an och 3'an om vartannat.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top