Tips när man är 2

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
RoLLER skrev:
Interna signaler som båda går igenom innan körning e bra. Jag kör med:

1. Ett klapp på flickans vänster lår = Trippla hastighetsbegränsningen.

2. Två klapp = Bombwheelie time, hold tight!

3. Ett klapp på höger lår = Stoppie!

Jag brukar repetera 2'an och 3'an om vartannat.

Är det mellan trafikljusen då, eller :tummenupp
 

Nikita-b

-- The Real Devil --
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 och xt660x
RoLLER skrev:
Interna signaler som båda går igenom innan körning e bra. Jag kör med:

1. Ett klapp på flickans vänster lår = Trippla hastighetsbegränsningen.

2. Två klapp = Bombwheelie time, hold tight!

3. Ett klapp på höger lår = Stoppie!

Jag brukar repetera 2'an och 3'an om vartannat.


Den va bra....
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Du har ju redan fått många bra tips men jag kan repetera vad jag brukar instruera dom som åker med mig.

Första regeln för att få dom att inte bli rädda är att dom bestämmer hastigheten och jag svängarna.

"Vänsterklapp" betyder att dom vill sakta ner,
"högerklapp" betyder öka igen.

Sitta nära så att det inte blir en fördröjning mellan kropparna, den lilla millisekunden kan göra rätt mycket på spårval o gungningar. Följa med precis som jag.

Om inbromsningar blir kraftigare, håll mot tanken så jag slipper en 300 kilos klump i ryggen (Den funkar alltid, ingen tjej vill kännas som en tung klump)

Inte kasta ut armen när man kör snabbt, tex för att fixa med visir osv utan följa kroppen mellan oss så man inte "hugger" fartvind.

En smekning på låret och en fråga hur det går brukar vara väldigt uppskattat, den kan man köra vidare på när man kommer hem också. Funkar även på restaurangen, en smekning och sen frågar du hur det går för er upp tills nu... :tummenupp

/Stephenj
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Hon skall sitta nära dig,annars blir det lät vingligt.

Stöd mot tanken vid broms,håll i dig vid gas.

Ta det lungt och förklara innan varför man lutar och hur mycket det kommer luta (visa med kroppen).
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Swedie skrev:
Har du skjutsat förut? Verkar inte så. Därmed... :fatta! ;) Sen all tyngd på tanken, det beror på hojen. På en R1 kan du knappast sitta o knipa mot tanken.

Tanken eller en hand mot ryggen under körning. Under 100 kan hon även sitta upprakt utan stöd nånstans, bara o sitta. Men över det blir fartvinden för hög.

"Krockar" du eller bromsar hårdare än normalt flyger hon ändå in i ryggen, mest troligt så flyger hon av och över eller åt sidan.


Har skjutsat så fort det går. Varför går det inte att klämma åt tanken på en R1:a? Både på R6:an och gsxren funkar det bra i alla fall. Tror ändå att det är värre om hon tappar taget mot tanken och far in i dig. Hur klena är ni om ni inte orkar hålla imot? Bromsade jävligt hårt från 150 igår med skjuts med vänsterhanden i luften. Funkade utmärkt. Hadde han haft händerna mot tanken och tappat hade jag fått en rejäl smäll och vurpat. Nu kände jag hela tiden hur hårt tryck det var mot min rygg. Det gäller ju att passageraren sitter jävligt taight mot dig.

Jaja gör som ni vill men jag fick lära mig detta om min körskolelärare som kör sporthoj. Och jag har pratkiserat det under hårde förhållanden. Bland annat så sladda en annan hoj in i sidan på min när jag skjutsa, detta under en hård inbromsning. Och det gick bra. Passageraren hade blåmärken på benet bara.

Men tror ni det är säkrare att köra på något annat sätt så gör det. När stuntarna gör stoppis med skjuts hur gör passageraren då? Håller mot själv eller läggre trycket mot ryggen på föraren. Vet inte undrar bara. Dock ska det mycket till innan jag ändrar mig.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Har man skjuts är man dubbelt så försiktig. En sak om du kör ihjäl eller skadar dig själv men om det händer något med den du skjutsar kommer det nog inte kännas bra :död

Ta det lungt med gas/broms. Mjukt och fint.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Som passagerare får du aldrig slappna av utan alltid vara beredd på en tvär inbromsning o vara uppmärksam på vad som sker. Själv lyssnar jag mycket till ljudet men så har jag även åkt bakpå med min sambo i snart tre år. Förra året åkte blev det nästan 1000 mil. :banana
 

jomparr

Living on the edge!!!
Gick med
20 Dec 2004
Ort
Gräddhyllan
Hoj
På jakt
Skjuts

Jag kör en hel del med tjejen och det viktigaste jag måste tilläggga är att hon måste vara ett med hojen. För jävla tråkigt att skjutsa men vänjer man puman med lugn körning i börja kan man börja öka farten efter som och eventuellt även köra korta repor på slangen. Fick dock så in i helvettes mycket skit av henne för detta igår men idag var hon medgörlig igen. Bättre ta ett eget kk.
 

Cimmerier

Millions of flies cant B wrong EAT SHIT!
Gick med
26 May 2004
Ort
Klippan
Hoj
Honda VFR 1200 -10...Grå förstås...Samt en tokpimpad Honda VTR 1000F Firestorm.
Har typ haft sambon konstant bakpå förra året, så i år har hon fått en egen hoj att leka med, men när hon envisas med att sitta bakpå så känns det som om häcken vill bege sig ut i periferin. Speciellt vid lite mer aktiv körning. Är fjädringen för mjuk eller är beror det mer på däcket i sig? Har precis slängt på ett nytt Bridgestone...ngt... som jag inte riktigt hunnit köra in...
 

highside

Guest
Jonte VSB R-T skrev:
Är det inte bättre att hon lägger hela sin tyngd mot din rygg? Om hon tar i mot sig mot tanken och tappar fästet så kommer hon ge dig en rejäl smäll i ryggen.
Om du kniper åt med benen så är den extra tyngden inget problem. Testade bromsa hårt med skjuts idag. Nyper man åt kan man utan problem släppa vänster handen. Lägg aldrig din kroppstyngd mot styret. Knip åt om tanken istället.
Hålller med delvis.
Föraren håller i sig vid inbromsning genom att knipa med benen runt tanken, och spänna mag- och ryggmuskler. Det är mycket lättare att görar små rörelser med händer/fingrar om man inte spänner armarna. Prova själv någon gång med att spänna armarna och vifta på finrarna (jmft. att justera bromskraften).
Passageraren gör på samma sätt, men kniper med benen runt föraren istället.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top