Tips nu när jag säljer min hoj

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Hej MC gudarna!

Jag ska ev sälja min MC idag. En Honda Hornet.

Jag har inte sålt MC tidigare och behöver därför lite hjälp av er.
Kontraketet, finns det någon mall man kan använda, där man frånsäger sig hojen? Typ: "Säljes i befintlig skick" och alla annat som ska stå.

En annan sak, köparen har inte alla pengarna. Han skall ge min handpenning har vi pratat om. jag säljer för 53000kr och han har idag bara 35000, resten ska han ta via lån eller på nästa löning... Hur ska jag hantera den saken?

Vad mer ska man tänka på när man säljer en MC?

Tacksam för svar!

mvh
John
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
sportlj skrev:
Hej MC gudarna!

Jag ska ev sälja min MC idag. En Honda Hornet.

En annan sak, köparen har inte alla pengarna. Han skall ge min handpenning har vi pratat om. jag säljer för 53000kr och han har idag bara 35000, resten ska han ta via lån eller på nästa löning... Hur ska jag hantera den saken?

Vad mer ska man tänka på när man säljer en MC?

Tacksam för svar!

mvh
John
Inga problem. när du får sista kronan på hojen får han nycklarna och hojen. SLÄPP ALDRIG NÅGONSIN IVÄG CYKELN UTAN FULL BETALNING
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
sportlj skrev:
Han skall ge min handpenning har vi pratat om. jag säljer för 53000kr och han har idag bara 35000, resten ska han ta via lån eller på nästa löning... Hur ska jag hantera den saken?

Finns inte en chans i hela bingolotto att jag skulle våga göra så.
Inte ens med en kompis.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Enklast är att ta 10% i handpenning av köparen. Behålla hojen tills han fixat alla stålarna och SEN ge honom nycklar. Jag skulle aldrig gå med på nån delbetalning.

No cash. No bike.
 

Botte

S.M.R
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
690 SMCR
Givetvis bör du skriva att hojen säljes i bef. skick för att slippa oväntade påföljder, samt att det inte finns några restskulder på den (lån på hojen)!!

Vad gäller hans s.k. avbetalning hade inte jag gått med på iaf!!!
Du kanske ska köpa nått annat juh :rolleyes:

Allt elr inget :hihi
 

4-stroke

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Mitt I Sverige
Hoj
525EXC -03 | FXSTC -89
Sitt för katten med bakpå när köparen skall provköra så slipper du kontakta f-bolaget och polisen för att anmäla förlust.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Botte skrev:
Givetvis bör du skriva att hojen säljes i bef. skick för att slippa oväntade påföljder, samt att det inte finns några restskulder på den (lån på hojen)!!

Vad gäller hans s.k. avbetalning hade inte jag gått med på iaf!!!
Du kanske ska köpa nått annat juh :rolleyes:

Allt elr inget :hihi

Befintligt skick har ingen laglig Rätt...
Sakerna ska fungera oavsett om det står befintligt skick.
däremot kan man skriva att vänster blinker är ur funktion vid köp..
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Allvarligt, är det en ruggig risk man tar om man släpper nycklar och hoj med en rejäl handpenning?
Om jag behåller registeringsbeviset och inte skriva under papperet för ägarbyte, samt att man skriver det i köpekontraktet?
Jag menar, annars kan ju jag hävda att hojen är stulen eller motsvarande?
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
iinga pengar, ingen hoj. ta 10% i handpenning. skriv ett kvitto där det står att han har en viss tid på sig att få fram lovorna. får han inte fram pengar eller köpet på annat vis går i stöpet så behåller du de 10 procenten.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
sportlj skrev:
Allvarligt, är det en ruggig risk man tar om man släpper nycklar och hoj med en rejäl handpenning?
Om jag behåller registeringsbeviset och inte skriva under papperet för ägarbyte, samt att man skriver det i köpekontraktet?
Jag menar, annars kan ju jag hävda att hojen är stulen eller motsvarande?
ja. men då har du massor av problem, självrisk,om du har otur bevisbörda eftersom du inte har några nycklar kvar så säger FB "screw you, du gav bort den"
nä ge inte bort cykeln utan fullständig betalning. många låter ju inte ens personer provköra cyklar av samma anledning.
 

sandstream

Guest
sportlj skrev:
Allvarligt, är det en ruggig risk man tar om man släpper nycklar och hoj med en rejäl handpenning?
Om jag behåller registeringsbeviset och inte skriva under papperet för ägarbyte, samt att man skriver det i köpekontraktet?
Jag menar, annars kan ju jag hävda att hojen är stulen eller motsvarande?
Visst kan du hävda det men du har fortfarande lämnat i från den hojen och nycklarna så försäkringsbolaget kommer INTE att se det som en stöld.

Sen är det precis som Alex skriver att det här med befintligt skick inte gäller längre.
Det var bra längesedan det försvann men det har många missat.
Den så kallade "runt-hörnet-garantin" är historia och den privata säljaren ansvarar för alla typer av fel som man kan anta att denne kände till.
Läsa mer kan man göra på www.kv.se
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Det viktigaste du har att tänka på är: Alla pengar på en gång! Sänk gärna priset istället till någon som betalar cash. Vill köparen låna så är det ju banken som gäller. Oavsett vad du sagt innan så säg att det är cash som gäller. :D
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Helt galet, det finns för mycket filurer där ute
släpp inte hojen förrän du fått varenda krona.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
sportlj skrev:
Allvarligt, är det en ruggig risk man tar om man släpper nycklar och hoj med en rejäl handpenning?
Om jag behåller registeringsbeviset och inte skriva under papperet för ägarbyte, samt att man skriver det i köpekontraktet?
Jag menar, annars kan ju jag hävda att hojen är stulen eller motsvarande?

nu får du tänka dig för lite. ge aldrig bort något utan full likvid. ALDRIG. om du Behåller papperna på hojen så kör han på din försäkring mm. parkeringsböter etc kommer till dig. hur gör du om han går omkull med din hoj under tiden, det kommer på din försäkring. vem står för självrisken??? tar det längre tid innan du får hojen betald????
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Tack för tipsen...
Vad kan jag göra i mitt läge, han kommer idag, från Stockholm till Göteborg. Vill ta med hojen hem.
Jag kan tvinga honom till att fixa lån hos banken innan han tar med hojen. Men kan jag kanske ta något av honom som säkerhet?
Tips?!?!
 

Botte

S.M.R
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
690 SMCR
sportlj skrev:
Tack för tipsen...
Vad kan jag göra i mitt läge, han kommer idag, från Stockholm till Göteborg. Vill ta med hojen hem.
Jag kan tvinga honom till att fixa lån hos banken innan han tar med hojen. Men kan jag kanske ta något av honom som säkerhet?
Tips?!?!

INGA PENGAR, INGEN HOJ!!!!!!

Gör inte bort dig för f*n!!!!!!
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
sportlj skrev:
Tack för tipsen...
Vad kan jag göra i mitt läge, han kommer idag, från Stockholm till Göteborg. Vill ta med hojen hem.
Jag kan tvinga honom till att fixa lån hos banken innan han tar med hojen. Men kan jag kanske ta något av honom som säkerhet?
Tips?!?!

bara att ringa och säga att du vågar inte sälja förren han har alla pengarna. bara att vända. var trevlig, förklara som det är. blir han otrevlig, så är samtalet över
 

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Skibstrup Danmark- Stockholm
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
nej nej nej glöm det inga stålar ingen hoj.
DET BLIR BARA STRUL. Tänk när han hittar ett så kallat dolt fel.
inte fan kommer han att betala fullt pris. då kommer gnället bla bla packboxen började läcka efter bara 20 min gnäll gnäll jag tänker inte betala.
och sen har jag hittat en billigare så jag vill lämna tillbaka den nu och få pengarna tillbaka eller iallafall mellanskillnaden.

Inga stålar ingen hoj
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
tanka hem SMC's köpe avtal som jag länkade till.. där står klart & tydligt att så länge full betalning inte är gjord, så tillhör hojen fortfarande säljaren.

skriv ut det i 2 ex. numrera 1 av 2 Och 2 av 2 köparen skriver på båda.

vill du sedan behålla X antal kr av handpenningen, för han inte fullbetalt vid det datum ni angett, så måste du skriva ett extra papper för det.



EDIT


alla pratar om dolda fel, strul med betalningen mm mm

men om alla ni tankar hem avtalet & tittar vad det täcker så förstår ni hur enkelt man kan göra det :D
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top