Tips och kommentarer om Falco 1000

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Hej

Som hojlös under vintern går man ju och funderar på vad det ska bli för hoj nästa vår och det är en del som passerat i tankarna.

Aprilia RSV Mille är ju verkligen en skönhet och jag ska erkänna att jag inet hade så mycket över för designen av Falco ...innan jag såg en svart idag hos en MC-handlare.

Den skapade ett habegär och det bleb ju inet bättre av att provsitta den och märka att körställningen passade mig perfekt.

Så nu vänder jag mig till dennna eminenta tråd för lite tips och data om denna modell.

Vad har ägare till denna hoj för åsikter vad gäller:

Kvalite
Köregenskaper
Bromsar
Motor

Allmänna data om hojen uppskattas också.
Hur ligger den försäkringsmässigt jämfört med en Mille?

Det finns kanske redan en tråd för detta isåfall lotsats jag gärna dit

//Wolf
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Kvalite:
generellt sett mycket bra, men det finns alltid mindre typfel att se upp med:
*Skeva bromsskivor, *Slirande koppling (efter 1500-3000 mil), *se upp för fukt vid elkontakter när du tvättar (fyll med silicon), *bakre stötdämparen på årsm 99-00 vara ofta mattade efter 1500-2000 mil, men den vill man kanske byta ändå om man tänker köra mycket bana och vill ha fler justermöjligheter (t.ex:höjd)

Köregenskaper:
Bra. Riktigt sportiga utan att bli nervöst eller obekvämt. Den är italiensk...

Bromsar:
Brembo gold-series. Gammla värstingar, fortfarande riktigt bra. Jag bromsar mig förbi de flesta R1:eek:r, Gixxers mm på bandagar...

Motor:
Samma som i RSV mille (t.o.m. -00). Nytt chip, avgasburk och gärna luftburk och du har kommit hem! Pålitlig och skön.

Allmänna data om hojen uppskattas också.
Se dessa forum:
Aprilia Ridersite
Apriliaforum Falco Hadeler Net
Ken's Aprilia site

Hur ligger den försäkringsmässigt jämfört med en Mille?
Varierar. En del bolag har (tidigare) klassat denna som en tourer, men den kan precis lika gärna hamna i dyraste klassen. Jag har betalat 5500:-/hel/helår/Malmö (Susab) men vet att det inte går att få detta pris vid nytecknande idag, så ring runt!

Det finns kanske redan en tråd för detta isåfall lotsats jag gärna dit:
Apriliatråden
Helt ny Svensk Apriliaklubb: La Famiglia Aprilia Svezia
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Black-Wolf skrev:
Hej
Vad har ägare till denna hoj för åsikter vad gäller:

Kvalite
Köregenskaper
Bromsar
Motor

//Wolf

Hej!
Jag har ägt två stycken Falcos (en röd -00a och en silvrig -01:a)
Kvaliteten, har hört rykten om skeva bromsskivor som Tokas skrev men har själv aldrig råkat ut för det eller sett det på mina hojar. Kopplingen vet jag har varit en svag punkt men hade själv aldrig några problem med den, Rätt olja märkte jag gjorde en viss skillnad, körde med Motuls 5100 delsyntet.

Köregenskaperna är underbara, hojen svänger hur bra som helst och balansen är fenomenal. Bromsarna är ju som sagt Brembos gammla värstingar och efter byte till stålomspunna slangar var dom verkligen oerhört bra.

Några billiga tipps för att få bra prestande är byte av chip samt luftfilter, (köpte mina grejor av Ducati-Kaemna (pris 2200 SEK för filter chip och olja). Samt slipons eller helrör eftersom ljudet verkligen är mumma. Efter dessa modifikationer gick min Falco upp på slangen på gas på både ettan och tvåan och jag vara kalasnöjd.

Tror för övrigt att Taz på forument har en till salu!

Skicka PM om du vill veta mer om Falcon!!

/Felix
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Priser?

Tack Tokas och Felix för era synpunkter!

Det är ovärderligt att få kommentarer från de som kör/kört hojen.

Den Falco som jag tittade på var en 00 med 750 mil på mätaren. Ingen extar utrustning som Slip-on eller dylikt. Den var "prissänkt" och man begärde 69900 SEK. Rimmar det bra eller finns det bättre köp?

Felix nämnde något om en Falco som var till Salu på forumet?

Glömde tyvärr skriav upp regnummret på den Falco jag tittade på så om någon vill lämna ut sitt regnummer vore jag tacksam så att jag kan ringa runt till f-bolagen.
Hade lite funderingar när de skrevbs att den bland vissa bolag klassas som tourer...vilka var det?

Tack på förhand!
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Black-Wolf skrev:
Tack Tokas och Felix för era synpunkter!

Det är ovärderligt att få kommentarer från de som kör/kört hojen.

Den Falco som jag tittade på var en 00 med 750 mil på mätaren. Ingen extar utrustning som Slip-on eller dylikt. Den var "prissänkt" och man begärde 69900 SEK. Rimmar det bra eller finns det bättre köp?

Felix nämnde något om en Falco som var till Salu på forumet?

Glömde tyvärr skriav upp regnummret på den Falco jag tittade på så om någon vill lämna ut sitt regnummer vore jag tacksam så att jag kan ringa runt till f-bolagen.
Hade lite funderingar när de skrevbs att den bland vissa bolag klassas som tourer...vilka var det?

Tack på förhand!

Kolla om denna är kvar: http://www2.blocket.se/view/1777631.htm?l=0&c=1&city=0

Annars säljer Taz sin : http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=397

Slip-on + chip och nån av de tillgängliga luftburks modden.
Återigen, kopplingen är en svag punkt som är lätt att byta. Bakstötdämparen är ingen hit, byt hellre till Millens Sachs eller nån märkes dämpare.
Slip-on är ju nödvändigt ur ljud synpunkt om inget annat He he.
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Black-Wolf skrev:
Tack Tokas och Felix för era synpunkter!

Det är ovärderligt att få kommentarer från de som kör/kört hojen.

Den Falco som jag tittade på var en 00 med 750 mil på mätaren. Ingen extar utrustning som Slip-on eller dylikt. Den var "prissänkt" och man begärde 69900 SEK. Rimmar det bra eller finns det bättre köp?

Felix nämnde något om en Falco som var till Salu på forumet?

Glömde tyvärr skriav upp regnummret på den Falco jag tittade på så om någon vill lämna ut sitt regnummer vore jag tacksam så att jag kan ringa runt till f-bolagen.
Hade lite funderingar när de skrevbs att den bland vissa bolag klassas som tourer...vilka var det?

Tack på förhand!

Hej!

Jag är en nybliven lycklig Falco-ägare(köpte Triggerhappys hoj). Hann bara köra ca 10 mil med den innan det var dags att ställa in den för säsongen, men jag kan säga att jag har aldrig längtat så mkt. efter våren i hela mitt liv som nu!!
Underbar balans i den hojen, råstark motor men LJUDET, det är LJUDET som gör att man kör omkring med ett leende hela tiden! :D
Priset låter väl helt ok för den hojen tycker jag, men du måste som sagt komplettera med andra dämpare, annars e det ingen vits!
Kom och lyssna på min så bestämmer du dig direkt!

/ Bkerwoman
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
bikerwoman skrev:
Hej!

Jag är en nybliven lycklig Falco-ägare(köpte Triggerhappys hoj). Hann bara köra ca 10 mil med den innan det var dags att ställa in den för säsongen, men jag kan säga att jag har aldrig längtat så mkt. efter våren i hela mitt liv som nu!!
Underbar balans i den hojen, råstark motor men LJUDET, det är LJUDET som gör att man kör omkring med ett leende hela tiden! :D
Priset låter väl helt ok för den hojen tycker jag, men du måste som sagt komplettera med andra dämpare, annars e det ingen vits!
Kom och lyssna på min så bestämmer du dig direkt!

/ Bkerwoman

Hallå du din lyckliga (döva) kvinna,
Ta ur och ladda batteriet och ha det INTE inkopplat i hojen över vintern.
Aprilior drar ganska mycket viloström så den står och drar ur även om den är avstängd.
MVH
fd ägare av din hoj !
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Triggerhappy skrev:
Hallå du din lyckliga (döva) kvinna,
Ta ur och ladda batteriet och ha det INTE inkopplat i hojen över vintern.
Aprilior drar ganska mycket viloström så den står och drar ur även om den är avstängd.
MVH
fd ägare av din hoj !

Whining, whining!!! JAG kan gå ner i garaget och lyssna till mullret när jag vill! :banana Du kan ju lyssna till din surrande r1:a!!!
Jaja, ska plocka ut batteriet, ska lyssna på farbrorn och göra som farbror säger!


:tuttar bikerwoman :tuttar
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Triggerhappy skrev:
Hallå du din lyckliga (döva) kvinna,
Ta ur och ladda batteriet och ha det INTE inkopplat i hojen över vintern.
Aprilior drar ganska mycket viloström så den står och drar ur även om den är avstängd.
MVH
fd ägare av din hoj !

Ett alternativ är att underhålls ladda batteriet med jämna mellanrum. Jag använder mig av billigaste Biltema/ClasOHlsson laddaren för under hundringen, dessa har inga finesser utom det att de är klena (500 mA)! Detta innebär nämligen att man utan risk för att överladda batteriet kan ha laddaren ansluten ett par dagar.

Det känns bara bra att titta till hojen efter 3-4 veckor, ladda batteriet och sen starta upp hojen så att ny smörjolja fördelas i motorn. Å så kan man ju njuta av mullret... :Bugar :tummenupp

(Har man ett svinkallt garage med minusgrader kanske det trots allt är en god idé att plocka ur batteriet.)

För övrigt måste jag tillägga att i fredags var jag tvungen att stilla min åkabstinens ett par timmar, se Luciakortegen :tomten
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
å andra sidan är inte en c-tech laddare från claesohlsson för 400 spänn en dum investering, den underhållsladdar så man kan låta den ladda hela vintern.
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Falco

Du kommer inte att göra ett misstag som köper en Falco! Jag har själv haft VTR-Firestorm, Triumph Daytona, Sv650s att jämföra med och ingen kan matcha en Falco :kär .

Den är tokrolig att köra, om än lite vibrerande (läs levande), den har kanonfina bromsar, man kan luta hur mycket som helst i kurvorna, den har ett bra vrid och det öser på ordentligt på toppen. (har själv rejsat från ett par individer här på forumet med den... :tungan )

Svagheter som jag märkt på hojen är: Bakdämparen har alla sagt är så sunkig, inte förrän jag pressade min riktigt hårt upptäckte en kollega att mina däck var konstigt slitna, själv hade jag inte märkt något i körningen, han justerade originaldämparen åt mig och däcken blev jämnare slitna, men jag märkte ingen skillnad. Bromsslangarna skulle jag säga är den absolut svagaste punkten, stål/kevlarspunna diton är ett måste för den som bromsar sent... det blir ett rejält flex annars.

I övrigt så har jag inget att klaga på. Jag har satt på ett par slip-on på min, jag har köpt Öhlinsfjädrar att stoppa i framgaffeln för lite bättre känsla... visst, skulle jag få tag på en billig milledämpare bak så skulle jag inte tveka. Oh, just ja... höll på att glömma, en styrdämpare är heller inte fel.. i och med att den är så lättsvängd så när du ger gas ur kurvorna och framhjulet lättar så tenderar framhjulet att slå lite lätt... inget okontrollerbart, men för den som är ovan så kan det te sig lite otäckt.

En av Falcons bästa egenskaper måste dock vara dess balansering, jag har aldrig åkt på en hoj som man så lätt kan stå stilla med, (förutom min motard) i väntan på rödljus så behöver man knappt sätta ner en fot, ska man böka sig runt i en manöverbana så kan man stanna, titta vart man ska, titta på publiken, titta dit man ska, titta på publiken, vinka lite och sen köra vidare... :tummenupp

Och precis som Felix sa, jag har en till salu. Det är en -00:a som är uttagen -03 (garantier kvar) som har gått 1100 mil.

Skicka mig ett PM om du vill låna regnr för försäkrings skull...

Susab klassade den väldigt lågt förut, nu har den gått upp och ligger högre...

Hälsningar
//D




Black-Wolf skrev:
Tack Tokas och Felix för era synpunkter!

Det är ovärderligt att få kommentarer från de som kör/kört hojen.

Den Falco som jag tittade på var en 00 med 750 mil på mätaren. Ingen extar utrustning som Slip-on eller dylikt. Den var "prissänkt" och man begärde 69900 SEK. Rimmar det bra eller finns det bättre köp?

Felix nämnde något om en Falco som var till Salu på forumet?

Glömde tyvärr skriav upp regnummret på den Falco jag tittade på så om någon vill lämna ut sitt regnummer vore jag tacksam så att jag kan ringa runt till f-bolagen.
Hade lite funderingar när de skrevbs att den bland vissa bolag klassas som tourer...vilka var det?

Tack på förhand!
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Tokas skrev:
Ett alternativ är att underhålls ladda batteriet med jämna mellanrum. Jag använder mig av billigaste Biltema/ClasOHlsson laddaren för under hundringen, dessa har inga finesser utom det att de är klena (500 mA)! Detta innebär nämligen att man utan risk för att överladda batteriet kan ha laddaren ansluten ett par dagar.

Det känns bara bra att titta till hojen efter 3-4 veckor, ladda batteriet och sen starta upp hojen så att ny smörjolja fördelas i motorn. Å så kan man ju njuta av mullret... :Bugar :tummenupp

(Har man ett svinkallt garage med minusgrader kanske det trots allt är en god idé att plocka ur batteriet.)

För övrigt måste jag tillägga att i fredags var jag tvungen att stilla min åkabstinens ett par timmar, se Luciakortegen :tomten


Det är säkert + 20 grader i garaget där den står, då måste jag inte ta ut det då kanske?
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
bikerwoman skrev:
Det är säkert + 20 grader i garaget där den står, då måste jag inte ta ut det då kanske?

Nej, verkligen inte. Men du måste i alla fall underhållsladda batteriet sådär en gång i månaden.
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Hej

Jag tvivlar inte på att ljudet är det rätta :tummenupp

Var och tittade på hojen igår igen och den står kvar och habegäret ökade ytterligare. Provsatt igen och balanserade lite och som folk på tråden sagt verkar den onekligen välbalanserad. :Bugar

Men hur försäkrar ni era hojar finns det något bolag som inte drar alla sporthojar över en kam?



Hoppas kunna ta del av Aprilia gemenskapen under 2004 :banana

God Jul på er :tomten
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Eller ännu lättare... ta ur huvudsäkringarna som det står i ägarhandboken. Det är färddatorn som tar ström. Men lite underhållsladdning skadar inte.

bikerwoman skrev:
Det är säkert + 20 grader i garaget där den står, då måste jag inte ta ut det då kanske?
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Black-Wolf skrev:
Hej

Jag tvivlar inte på att ljudet är det rätta :tummenupp

Var och tittade på hojen igår igen och den står kvar och habegäret ökade ytterligare. Provsatt igen och balanserade lite och som folk på tråden sagt verkar den onekligen välbalanserad. :Bugar

Men hur försäkrar ni era hojar finns det något bolag som inte drar alla sporthojar över en kam?

Hoppas kunna ta del av Aprilia gemenskapen under 2004 :banana

God Jul på er :tomten

Jag har min för närvarande försäkrad i Susab... 5500 helår, helförs. Men blir slut på det i februare. Då vill de inte försäkra min så billigt längre. De visste inte hur mycket det skulle gå upp till, men skulle jag nyförsäkra där så skulle den kostat runt 20' hel/hel. Det lönar sig nog att ringa runt och ev försöka spela ut dem mot varandra.

Hur som helst, blir det en Aprilia för dig så kommer du absolut inte att ångra dig. Det är en hoj med liv!!!

God jul
//D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top