TIPS och RÅD ang KTM 690 sm, smc, prestige??

josefinkjel

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
cbr600rr 2008
tänkte pröva byta från sporthoj till motard! Det enda kravet jag har är att det INTE är kick, det pallar jag inte med.:tungan

Är intresserad av Ktm 690 prestige. Men jag är inte så insatt i motardhojjar.. Har läst runt en hel del men jag undrar vad den faktiska skillnaden mellan sm, smc och prestige. Jag är tacksam för alla råd och tips.

Kommer mest köra stan, Bulten, Waxholm osv osv..har 10-15minuter till jobbet så det kommer inte bli ngn pendlingshoj..har provkört ktm 690 prestige 07:a, den kändes helt okej, utseendemässigt tycker jag den är snygg också! :)

TACKSAM för svar..eller om ni har ngn hoj ni vill sälja på mig är ni också välkommna :tungan Skulle kunna tänka mig köpa nu i vinter så jag kan fixa till den inför våren!

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Hej

Jag köpte en 690 sm för ett par veckor sedan, grymt nöjd! otroligt mycket hoj för pengarna! inga problem att köra längre sträckor, 20+ mil!

smr och prestige är samma sak förutom att ramen är orange på smren (?), bättre bromspump, annat ok och gjutna fälgar. (rätta mig om jag har fel)

smc har samma motor men tanken och batteriet sitter längre bak (tank i bakramen) detta samt annan drevning mot 690 sm gör att smc skall vara lättare att wheela med och upplevs rappare.

Jag perssonligen är för kort i rocken för en smc och tycker den är för dyr. Därför vart det en 690 sm :yoparty

josefinkjel

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
cbr600rr 2008
Hej

Jag köpte en 690 sm för ett par veckor sedan, grymt nöjd! otroligt mycket hoj för pengarna! inga problem att köra längre sträckor, 20+ mil!

smr och prestige är samma sak förutom att ramen är orange på smren (?), bättre bromspump, annat ok och gjutna fälgar. (rätta mig om jag har fel)

smc har samma motor men tanken och batteriet sitter längre bak (tank i bakramen) detta samt annan drevning mot 690 sm gör att smc skall vara lättare att wheela med och upplevs rappare.

Jag perssonligen är för kort i rocken för en smc och tycker den är för dyr. Därför vart det en 690 sm :yoparty

Fast det finns ju sm 690 prestige? är det skillnad på den från bara sm 690?:va

ja det första jag tänker göra är inte att wheela..men sm:en kanske man kan dreva om själv senare, så den blir lite rappare om man nu skulle vilja det..såg ngn tråd där ngn satt ett duke framlyse och framskärm på en sm..det blev ju bra mkt finare..ett projekt att pyssla med kanske i vinter om jag hittar ngn hoj :tungan

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Gjutna fälgar istället för ekrade o lite sånt va?
Ekrade e ju dock snyggare tycker jag.

SMCn är väl snäppet vassare på allt.

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Fast det finns ju sm 690 prestige? är det skillnad på den från bara sm 690?:va

ja det första jag tänker göra är inte att wheela..men sm:en kanske man kan dreva om själv senare, så den blir lite rappare om man nu skulle vilja det..såg ngn tråd där ngn satt ett duke framlyse och framskärm på en sm..det blev ju bra mkt finare..ett projekt att pyssla med kanske i vinter om jag hittar ngn hoj :tungan

ja alltså prestige har gjutna fälgar, bättre bromspump, ok, lite annat utsende. vid 08 (?) bytte dom namn på prestige till smr och hojen fick orange ram och kanske lite annan plast.

josefinkjel

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
cbr600rr 2008
ja alltså prestige har gjutna fälgar, bättre bromspump, ok, lite annat utsende. vid 08 (?) bytte dom namn på prestige till smr och hojen fick orange ram och kanske lite annan plast.

Okej då vet jag.. :) Tack!
Då blir det bara till att missbruka blocket tills jag hittar ngn hoj..

MC Doktorn

Guest
Okej då vet jag.. :) Tack!
Då blir det bara till att missbruka blocket tills jag hittar ngn hoj..

Alla 690 har samma motor.
SMC och Enduro modellen är nästan samma hoj i grunden.
Bromsar skiljer och hårdare fjädring på SMC samt att dom har 17 tums fälgar.

Skillnaden mot SM och SMR är att de också har tanken under sadeln och väger 15 kg mindre än SM modellerna, har längre fjädringsväg och högre sadelhöjd och längre hjulbas samt större markfrigång.

Köper du till SM fälgar har du 2 hojar i ett Så köp min träskmoppe !!

Last edited:

Kaka85

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
KTM 690 SMC
Känns som att jag stampar lite samma samma med att älta 690 men även fördel 625 (förhoppningsvis redan färdiglagd och bättre kurs). Innan har jag bara styrt Husa motard och jag inser ju att den prestandan får man ju inte, inte heller vikten. Skillnad i lek mellan 625 o 690? Är den gigantisk? Jag är jätteförvirrad och inte kan man provköra något heller nu när det är ett fint täcke av vitt ängladun över hela landet (imorgon ska jag mosa sönder det med rotax 2takt var så säkra :yoparty:yoparty) men det känns som att det är nu man ska shoppa hoj. Vad kom TS fram till i sitt resonemang??

God jävla jul på er moppefuckon där ute!!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Prestige modellerna brukar va bra att hålla sig i från. Skillnaden är ofta att de tagit en bra motard och slängt på massa dyrt lull lull som t ex lackade kåpor osv..

Kaka85

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
KTM 690 SMC
Sådär, Det blev en 690 SMC 2008. Kört 5 meter med den när jag sladdade in genom slasket till garaget. Fruktansvärt nöjd än så länge!! Den känns väldigt bra redan där som den står i garaget :)

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Bumpar denna tråden lite och lånar den.

För det först undrar jag vad det blev för köp Josefin? Sen, hur lång är du? :D:D

Hur pass mycket kan man sänka moppen? Jag är väldigt kort och har redan tillräckligt problem me att nå ner på R6an och är rätt trött på det, så hade varit kul om man nådde lite mer. Plus att vikten spelar stor roll och vad jag blivit informerad så väger 690 sm prestigen ca 40 kg mindre än r6an.

Kommer inte på något mer att fråga men 690 sm prestige är den som fastnat utseendemässigt för mig, o jag är tjej så kan tyvärr inte bortse från det. :huvet

Hmm.....har läst era svar nedanför och tydligen så var just den jag gilla mest inte alls så bra, eller?

<-(XxX)->

Protein addict
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
zx10r-05, Ktm 690 SMC
Alla 690 har samma motor.
SMC och Enduro modellen är nästan samma hoj i grunden.
Bromsar skiljer och hårdare fjädring på SMC samt att dom har 17 tums fälgar.

Skillnaden mot SM och SMR är att de också har tanken under sadeln och väger 15 kg mindre än SM modellerna, har längre fjädringsväg och högre sadelhöjd och längre hjulbas samt större markfrigång.

Köper du till SM fälgar har du 2 hojar i ett Så köp min träskmoppe !!

mc doktorn vet du om man kan skifta över delarna från smc direkt på sm ramen?? lr behövs det några modifieringar? och isf vilka?:va

odysse

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Hoj
SV 650 2001
funderar på en 690 smc , -finns det några skillnader på 08-10 bortsett från färg å dekaler ?

MC Doktorn

Guest
mc doktorn vet du om man kan skifta över delarna från smc direkt på sm ramen?? lr behövs det några modifieringar? och isf vilka?:va

Tro inte mig till 100%
Jag vet att naven passar rakt av och att gaffelskydden tar i men löses genom att fila bort lite plast.
Svingen och gaffeln är i det närmast identisk förutom att gaffeln har radialmont ok och förberdd för 320mm skiva med ett annat ok.

Huruvida 320mm skivan kan användas eller om du måste du nog fråga ngn annan.

Men konvertering från E->SMC lär vara betydligt enklare än tvärtom.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tro inte mig till 100%
Jag vet att naven passar rakt av och att gaffelskydden tar i men löses genom att fila bort lite plast.
Svingen och gaffeln är i det närmast identisk förutom att gaffeln har radialmont ok och förberdd för 320mm skiva med ett annat ok.

Nu svarar du på en annan fråga: Går det att använda delar från en "E" på en SMC och vice versa :)

Frågan handlade om ifall SM/SMR har utbytbara delar med SMC.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
funderar på en 690 smc , -finns det några skillnader på 08-10 bortsett från färg å dekaler ?

Längre serviceintervall på 10:eek:rna också.

Tro inte mig till 100%

Konvertera E till SMC är lätt som en plätt ja :tummenupp

Jag kör dock med Endurons framskiva med motardhjulen.
Bara 2kolvs ok och 300mm skiva men det funkar alldeles utmärkt :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke