Tips och råd för att lära sig lågfartdelen (konbanan)?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Acid: det vore jättebussigt om du kunde förklara genom att rita en bild. Skönt att du bara har uppkörningen kvar, lycka till själv.

Jag har testat själv på parkering 5-6 ggr och har fortfarande svårt för "garagevändningen" dvs maximal svängning. Nästa vecka tar jag min första lektion och jag antar att det blir övning på just detta. Det skulle bli galet dyrt om man bara övade på trafikskola.
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Rak i ryggen för att inte ha tryck på styret. Smek runt banan i 3-5 och glöm inte att val av motorcykel har stor betydelse så välj något som du känner dig bekväm med. Många tjatar om att ha blicken dit man ska vilket inte behöver ha någon betydelse alls. Kan du krypköra så spelar det ingen roll vad du tittar på.

ÖVA ÖVA ÖVA!
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ok, rak i ryggen var bra att du påpekade. Ser ut som att dom är väldigt raka i ryggen i filmerna.

Förhoppningsvis är MC:n på trafikskolan mycket enklare för just denna övning och troligtvis kommer jag då köra upp med den, fast det är ju långt kvar tills dess.
 
Last edited:

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
sitt så nära tanken som möjligt. och som tidigare nämnt angående ingen gas bara tomgång är fel. du ska gasa och möta med koppling. för att - det ska rycka till lite, ge hojen en knuff så att du inte håller balansen. när ja säger gasa så ska du inte varva 6000 utan bara jucka till gasen en bit. och de ska gå i gångfart. promenad fart. släpp aldrig kopplingen helt. sätt dig på hojen o öva :)

Edit: bakbroms om det börjar gå för fort
 

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
Som tidigare sade, sitt nära tanken, det gör mycket.

Blicken gör också väldigt mycket, speciellt som ny mcförare. Kolla INTE ner mot konerna, försöka hålla blicken uppåt.

Jag körde i 2-3km/t(enligt hastighetsmätaren), jag började för fort och fick göra om den.

Det viktigaste, glöm inte andas!
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
gas+koppling om hojen vill falla inåt i svängen. Bakbroms ifall hojen vill falla utåt. Håll blicken högt då det bevisligen blir stadigare för de allra flesta jag har sett köra lågfarten, samt trafiklärare jag har frågat. Upplevde även detta själv när jag höll på att öva inför uppkörningen. Finns säkert undantag dock =).

Körde lågfarten för några dagar sedan, då jag och gumman var ute och övade med en kompis som håller på med kortet, och då tänkte jag inte så mycket alls på blick eller annat, utan körde bara. Jag klarade det om än lite vingligt :p. Men å andra sidan har jag ju körkortet redan :D

Mvh //Robert
 

riktigadavid

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Stockholm, Södermalm
Hoj
1987, Honda, VFR 750F
Mitt tips, som bara har uppkörningen kvar; lär dig att köra banan på rätt sätt.

Genom att köra rätt linje förenklar du lågfartsbanan tjugofalt! Helt sanslöst vilken skillnad jag kände genom att göra på 2 olika sätt. Hojta till så kan jag rita upp hur jag kör och slänga upp här. Lycka till!

Absolut! Hade varit jävligt schysst. Släng upp en bild.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Visste inte att man kunde ta ut den sista svängen så mycket. På skolan var det markerat riktigt brett, säkert 5-6 meter medan jag hade markerat en 4 meter bred linje, 4 meter ifrån sista konan där jag skulle svänga runt.

Tydligen är det 8 meter brett trots att transsportstyrelsens beskrivningsbild visar 4 meter. Källa: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=184625
 
Last edited:

tkdrille

Guest
Om du behöver så ska du ta ut hela svängen i vändningen. Lättare att ha hojjen rak då.
 

riktigadavid

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Stockholm, Södermalm
Hoj
1987, Honda, VFR 750F
Tack för alla tips! Efter att ha varit ute och övat mer era tips i huvet så gick det mycket bättre. Nu fixar jag det ganska lätt! Lite mer öva bara innan uppkörningen så jag är jag klar.
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Tack för alla tips! Efter att ha varit ute och övat mer era tips i huvet så gick det mycket bättre. Nu fixar jag det ganska lätt! Lite mer öva bara innan uppkörningen så jag är jag klar.



Härligt! :D Det är ganska sjukt hur mycket tekniken kan avgöra och inte bara att repetera, repetera, repetera... Lycka till med uppkörningen! :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top