Tips och råd inför vinterförvaring önskas!

Gecko

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Hej.
Kör en Triumph sprint med direktinsprut. Detta är min första vinter som mcägare och skulle behöva lite tips inför vinterdvalan. Har läst lite tidigare inlägg men folk verkar ha olika åsikter om vad som är optimalt.

Mc:n kommer stå i ett garage (ca 10 grader) och stående på centralstöd.

-Behöver jag tänka på kondens i tanken eller gammal bensin (tom eller full tank)?

-Har ingen förgasare som behöver tömmas, men finns det något annat man borde tänka på?

-Behöver man byta olja, vätskor, filter mm? Det är nog dags för en genomgång inför nästa säsong men mår mc:n bättre om det är bytt innan vintern?

-Underhållsladdning av batteri. Har en underhållsladdare. Ska man koppla loss batteriet eller låta det sitta kvar inkopplat i elsystemet när man laddar?

-Bör man starta den någon gång under vintern och varmköra den lite? Hjälper det att gunga lite på framgaffel några gånger och rotera motorn samt rulla runt däcken?

-Smörjer kedjan med vanlig kedjespray. Krävs något mer?

-Tvättar rent den också och klappar lite på den så den inte blir ledsen;). Finns det något mer som behövs göras?

Tacksam för lite hjälp till en nybörjare
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag hade kört in, fällt ner stödet, låst den.

Eventuellt satt på laddaren. Klart.

Oljebyte hade jag gjort innan jag började köra på våren.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har bara erfarenhet av 4 vintrar, 3 vintrar med Suzukin förgasare och 1 vinter med Triumphen insprutning.
Jag har också normalt aldrig kallare i garaget än +10C men blir det -15 ute går det ner till +5C.
Behöver jag tänka på kondens i tanken eller gammal bensin (tom eller full tank)?
Tankar upp den fullt med 95 oktan men visst har det hänt att de stått halvfulla. Ju mer bensin dessto mindre luft och dessto mindre kondens. Dessutom innehåller dagens 95oktan 5%(?) sprit. Spriten tar hand om kondens. För länge sedan hällde man förgasarsprit i bensinen vintertid för att inte få isproppar i förgasarna! Nu finns det sprit i ORIGINALbensin!

-Behöver man byta olja, vätskor, filter mm? Det är nog dags för en genomgång inför nästa säsong men mår mc:n bättre om det är bytt innan vintern?
Jag byter olja (filter om det är dags) så den står med ren olja under vintern.Så är det bara att dra när vädret blir vår. Allt klart.

-Underhållsladdning av batteri. Har en underhållsladdare. Ska man koppla loss batteriet eller låta det sitta kvar inkopplat i elsystemet när man laddar?
Vilken underhålls laddare är det? Vilket batteri är det? Passar underhållsladdaren till den batterityp som sitter i hojen?
Det här är inga självklarheter. Jag har Biltemas underhålls fria batterier i hojarna. Och laddar batterierna med en hembyggd underhålls laddare bestående av i princip
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
samt elektronik som begränsar batterispänningen till 13,2V
samt dioder som gör att det aldrig kan gå ström från en hoj till laddaren (och till den andra hojen)
funkar bra.
Den här laddaren är en katastrof använd som underhållsladdare till mina Biltema batterier:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-37732/
Efter laddat batteriet till ca 14,3Volt med ca 0,8A går den över till underhållsladdning med 0,06 A = 60 mA.
60mA är för mycket!
Det räcker med ca 1mA till underhållsladdning mina Biltema batterier. Vilket innebär att den efter nått dygn med 0,06A = 60mA där den får in ytterligare ca 1Ah i batteriet så börjar den korrodera sönder den här batteritypen. Den spänning som ett batteri skall hållas på under underhållsladdning varierar mellan olika batterityper.
Continuous-preservation (float) charging: 13.4 V for gelled electrolyte; 13.5 V for AGM (absorbed glass mat) and 13.9 V for flooded cells
från
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead-acid_battery
och beroende på källa till spänningsuppgifterna.
I Haynes manual till Suzuki står att fulladdat håller batteriet mellan 13,0V och 13,2V.
Och med 12,9V batterispänning efter en vinter utan underhållsladdning så startar INTE Sukkan (ja startmotorn går runt). Men efter
12 h med http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
startade sukkan. Att jag valt att underhållsladda till max 13,2V beror på Haynes 13,0V till 13,2V och "13.4 V for gelled electrolyte" i wiki och att det är farligare med lite för hög spänning än lite för låg. Alltså bättre 13,2V än 13,4V.
Fungerar DIN batteriladdare bra, dvs den håller 48 h efter inkoppling batterispänningen under laddning i området 13,1V till 13,4V och detsamma 13,1V till 13,4V efter en vecka så är det som jag ser det bara att låta underhållsladdaren stå och underhållsladda batteriet (jag har båda polerna anslutna till hojen).
Men jag vet hur min laddare fungerar......
Så i ditt ställe skulle jag ha en pol frånkopplad.
Fungerar "underhållsladdaren" inte bra skulle jag montera ur batteriet och ladda det en gång i månaden till mellan 14,0 och 14,4V med max 1A, gärna 0,25A till 0,5A.
-Bör man starta den någon gång under vintern och varmköra den lite? Hjälper det att gunga lite på framgaffel några gånger och rotera motorn samt rulla runt däcken?
Inget jag gör. Varje start sliter hårt jämfört med körning när den är varm. Så den får va ifred. Däremot snurrar jag på däcken. Så den inte står på samma bit däck.
-Smörjer kedjan med vanlig kedjespray. Krävs något mer?
Samma här, smörjer kedjan.
OCH
kollar om kedjan behöver spännas. Spänner vid behov. Byter hela drivpaketet vid behov, framdrev, bakdrev, kedja.
På både sukkan och trajan har det blivit drivpaketbyte efter vid drygt 3000 mil.

Lägger du över nått mjuk tyg eller tex
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Kapell/Helkapell-for-MC-821301/
så blir den inte dammig.
OBS det har förekommit tyg som lacken inte tålt, vit lack har blivit gul.......
 
Last edited:

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Lånar tråden lite då jag också har en fråga angående underhållsladdningen.

Har alltid monterat ur batteriet och förvarat det inne där jag även underhållsladdat det med jämna mellanrum.
Men bytte hoj i somras till en Z750R där batteriet i princip sitter inbyggt i hojen. Är inte lika smidigt att plocka ur helt enkelt. Men då har man dragit en snabbkoppling från batteriet under passagerarsadeln.
Jag äger en Ctek Zafir 45 laddare och undrar om jag bara kan koppla in den rätt upp och ner för att ladda hojen, eller rekommenderas det ändå att man kopplar ur batteriet?

Tilläggas bör att hojen står i ett garage där temperaturen inte kommer understiga 0-gradigt
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag äger en Ctek Zafir 45 laddare och undrar om jag bara kan koppla in den rätt upp och ner för att ladda hojen, eller rekommenderas det ändå att man kopplar ur batteriet?

Tilläggas bör att hojen står i ett garage där temperaturen inte kommer understiga 0-gradigt

Jag har en CTEK laddare inkopplad på min ena bil i dygnet runt när den inte är i bruk månader i sträck via cigarettuttaget i 5 års tid. Har aldrig varit några problem.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Lånar tråden lite då jag också har en fråga angående underhållsladdningen.

Har alltid monterat ur batteriet och förvarat det inne där jag även underhållsladdat det med jämna mellanrum.
Men bytte hoj i somras till en Z750R där batteriet i princip sitter inbyggt i hojen. Är inte lika smidigt att plocka ur helt enkelt. Men då har man dragit en snabbkoppling från batteriet under passagerarsadeln.
Jag äger en Ctek Zafir 45 laddare och undrar om jag bara kan koppla in den rätt upp och ner för att ladda hojen, eller rekommenderas det ändå att man kopplar ur batteriet?

Tilläggas bör att hojen står i ett garage där temperaturen inte kommer understiga 0-gradigt
Jag kopplar aldrig ur batteriet. Vanligen kopplar jag in laddaren varannan månad under vintern. Oftast räcker det med ett par timmar så är det fulladdat, sedan tar jag bort laddaren.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Själv brukar jag koppla ur batteriet på motorcykeln över vintern. Sätter det på laddning en gång på hösten över en natt, brukar indikera fullt betydligt tidigare. Upprepar proceduren på våren innan jag monterar det i motorcykeln på nytt. Under säsongen laddar jag det inte alls. Verkar vara ett fungerande koncept eftersom jag fortfarande har original batteri. Om motorcykeln haft larm hade jag givetvis haft en underhållsladdare på. Det är skälet att jag har underhållsladdaren på bilen ovan. Den kan stå larmad. Sedan har jag hört att elektronik kan ta stryk. I synnerhet på bilar med mer avancerad elektronik och databoxar som inte gillar att stå strömlösa längre perioder. På en motorcykel tror jag inte det är några större bekymmer. De är ju rätt så primitiva.

Tror inte man behöver göra så svårt för sig när det är dags att ställa in motorcykeln för vintern. Det är ju inte så att den ska stå oanvänd någon längre tid. Ett par månader på sin höjd. Det är inte tillräckligt för att motoroljan ska fräta sönder innanmätet eller att bromsoken ska oxidera sönder. I så fall har man nog slarvat med service över längre perioder. Det kan ju vara trevligt att ha gjort allt klart på hösten eller under vintern så att det bara är att ställa på motorcykeln på våren när solen och värmen tittar fram och kontrollera lufttrycket i däcken, installera batteriet och se över att inga oljeläckage uppkommit under vinterförvaringen.

Jag låter Duccen stå hela vintern utan att röra den på depåstöd bak med ett överdrag. Brukar bara vara att fylla på lite extra luft i framhjulet som står i backen, installera batteriet och vrida om startnyckeln. Startar precis som vanligt trots att den stått i upp till 8- 9 månader något år. Inga tillsatser i bensinen bara full tank.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Top