Tips och råd: Suzuki rg 125 f

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
jimbo_p skrev:
Hej!
Är ny här på forumet och letar 125:a.

Jag är ganska intresserad av en Suzuki rg 125 f 92:a
Den är körd ca 3000mil. Sitter en effekt krök på den.
(150-160km/h) :confused:
Ska vara servad för 200mil sen (papper finns dock inte!!!!)
Begärt pris 18000kr

Jag har varit och tittat/provkört den. Går bra (körde dock inte över 70km/h). Rykte lite. Ägaren sa att den var inställd på att få in lite extra olja för att smörja bättre.
Antar att det är normalt att "kraften" kommer igång vid ca9000 varv.

Nu till den stora frågan.

Vad ska jag tänka på och titta på om jag ska köpa en rgf?

Hört att avgasporten ofta går sönder. Hur vet jag att den är fräsch på denna mc?
Hur mycket går en avgasport för? 6000kr eller? (18000+6000=24000!)

Jag är grymt sugen på att köpa en rgf, men somsagt så är jag osäker på om dem håller och hur vet jag om det är en fräsch mc när det inte finns några papper på att den är det?
Tacksam för svar från kunniga mcförare.
Problemet med ventilerna är att de är väldigt smala längst upp mot styrningen och det som händer är att när motorn vibrerar så vibrerar den fram sprickor i den länken och när den är sönder så ramlar resterande del av ventilen ja minst sagt över 90% av ventilen ner i cylindern. Köper man suzuki originalventil igen så riskerar man samma sak utan man ska köpa förstärkta ventiler i länkarmen. Köp hojen och ta ut ventilerna. Det är lätt att se på dom om de är spruckna eller inte. Starolracing säljer ventiler till de hojarna för 999kr tror du betalar för ett par då. Sitter bara ett par på RGFen..

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
GSX1000R 03
ok jag ska alltså titta på ventilerna.
Kan man göra det enkelt utan att behöva skruva bort kåpor mm. Isf vart sitter avgasporten och ventilerna.
Är inte så jätte haj på sånt.
Jag vill ju helst veta skicket på avgasport och ventiler innan jag köper den =)

Starolracing vart finns den affären?
Går det a beställa från internet??

Om jag förstått dig rätt så behöver jag igentligen inte byta avgasport, utan det är ventilerna som pajar. då blir det inte så farligt dyrt med 18000+1000 :banana
Passar ventilerna då? såg att en fått spärra den i öppet läge. dock med rs250 avgasport

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
jimbo_p skrev:
ok jag ska alltså titta på ventilerna.
Kan man göra det enkelt utan att behöva skruva bort kåpor mm. Isf vart sitter avgasporten och ventilerna.
Är inte så jätte haj på sånt.
Jag vill ju helst veta skicket på avgasport och ventiler innan jag köper den =)

Starolracing vart finns den affären?
Går det a beställa från internet??

Om jag förstått dig rätt så behöver jag igentligen inte byta avgasport, utan det är ventilerna som pajar. då blir det inte så farligt dyrt med 18000+1000 :banana
avgasport = RC ventil. Det är alltså samma sak. och de kostar 999kr hos starolracing.se du kan enbart beställa via telefon. Du ska ha 1 par

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
GSX1000R 03
philsson skrev:
avgasport = RC ventil. Det är alltså samma sak. och de kostar 999kr hos starolracing.se du kan enbart beställa via telefon. Du ska ha 1 par
Passar ventilerna då? såg att en fått spärra den i öppet läge. dock med rs250 avgasport
fel adress??? funkar inte www.starolracing.se

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
jimbo_p skrev:
fel adress??? funkar inte www.starolracing.se
sorry ska vara www.starol.se
Det som är inkopatibelt på RGFen mot RS eller RGV portarna är själva hjulen och inte portarna i sig. Så det är inga problem alls. Adda mig på MSN så skickar jag lite bilder mm så du förstår

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
GSX1000R 03
Det är ett tips till alla RGF ägare att inte köpa orginal avgasport från Suzuki.

Är det någon som vet hur mycket en helförsäkring för MIG (17år) kommer att kosta med en rgf? Annars får jag ringa till försäkringsbolaget och fråga.
Något tips på försäkringsbolag som har billiga försäkringar?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
jimbo_p skrev:
Det är ett tips till alla RGF ägare att inte köpa orginal avgasport från Suzuki.

Är det någon som vet hur mycket en helförsäkring för MIG (17år) kommer att kosta med en rgf? Annars får jag ringa till försäkringsbolaget och fråga.
tipps är att fråga hos försäkringsbolagen om du kan ställa hojen på din farsa.. kolla dock upp detta innan du köper hojen. Brukar bli mycket billigare då men kolla med dem så att de verkligen går. Jag betalar 1800kr hos Bilsport&MC och då står pappa som försäkringstagare. lycka till.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
jimbo_p skrev:

Vissa försäkringsbolag har special försäkringar för vissa märken. Tex så kostar trafik försäkring på mej 1400 per år medans hel försäkring på mej kostar 1000 kr per år (båda på if) deta tackvare att honda sponsrar den försäkringen så alla som kör honda rekomenderar jag att prata med if om den försäkringen kommer inte ihåg vad själv risken var på men ja tyckte inte de va specielt onormalt högt. Sånna försäkringar kanske finns för andra märken också

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
GSX1000R 03
Om försäkringen är på mig skulle det kosta ca7000kr!!! Helförsäkring
(Länsförsäkringar Kalmar Län)

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
GSX1000R 03
Yeeeeehaaaaa!!!!!!
Nu så är man ägare till en Suzuki RG 125 F !!!!!!!!
Har kört ca10mil (hem ifrån Nybro där den köptes)
Jag tyckte det var ganska skönt och köra. Men min farsa blev tvungen att ge upp efter några kilometer :hihi
Imorgon blir det att titta på avgasportarna,
Sen ska jag ut o Köra :yoparty

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
jimbo_p skrev:
Yeeeeehaaaaa!!!!!!
Nu så är man ägare till en Suzuki RG 125 F !!!!!!!!
Har kört ca10mil (hem ifrån Nybro där den köptes)
Jag tyckte det var ganska skönt och köra. Men min farsa blev tvungen att ge upp efter några kilometer :hihi
Imorgon blir det att titta på avgasportarna,
Sen ska jag ut o Köra :yoparty

Grattis till en skitfrän hoj!

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...