Tips om bakhjulsåkning

vägsessan

satan, va jag vill!!
Gick med
6 Jan 2005
Ort
storstan
Hoj
R6:a -03 SE
Jag behöver tips och guidning hur jag ska göra för å få upp min hoj (sv650s) på bakhjulet! Eller egentligen om hur jag ska fortsätta efter att jag just fått upp den. Från ettan lyckas jag få den att lyfta lite (ganska mycktet tycker jag iochförsig att det känns som, men så är det med all säkerhet inte. Tyvär)..men sen då.. Hur gör man. Jag vill också!!!!
Kan även passa på å säga hej till alla då det är första gången jag skriver här.
HEJ!
 

ride this

CLWTBKR
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Florida
Hoj
2007,Yamaha,R1
bakjul korning

nunneanna skrev:
Jag behöver tips och guidning hur jag ska göra för å få upp min hoj (sv650s) på bakhjulet! Eller egentligen om hur jag ska fortsätta efter att jag just fått upp den. Från ettan lyckas jag få den att lyfta lite (ganska mycktet tycker jag iochförsig att det känns som, men så är det med all säkerhet inte. Tyvär)..men sen då.. Hur gör man. Jag vill också!!!!
Kan även passa på å säga hej till alla då det är första gången jag skriver här.
HEJ!

vi har 2 filmer som heter
how to wheeli1 och advanced wheelie de hjalper dig mycket de ar 45minuter langa bada 2.

men vad du skall gora for att trana i borjan ar foljande..

hitta en backe.
Borja med at bar kor up for den ge gas och se i vilket
gas pa drag som motorcykeln kommer up pa.
sedan nar du gor det se till att du har foten pa fot bromsen redo alltid..

borja trana pa 2an eller 3an...
ettan ar for ivrig samt hard att fa up den med utan att hacka for mycket..

nar du borjar kora mer och mer pa bakjulet sa se till att du ar forsiktig...

det basta vore om du hade en motorcykel som du ar inte radd om.
satt pa en krasch bage samt en 12 bar sa att om du ramlar eller gar over sa ar det inte sa farligt..
Leffe

www.clearwaterbiker.com
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Först o främst behöver du veta vad balanspunkten är. Därför, hitta dig en Mountainbike och börja cykla på bakhjulet. Du lär dig lite lättare och billigare i både kroppsligare skador och ekonomiskt på så sätt. Kan dock göra väldigt ont ändå.

Sen så gäller det att istället för att trampa, gasa med handen upp till balanspunkten (eller nära) så kommer du bibehålla längre bakhjulsåk.
 

vägsessan

satan, va jag vill!!
Gick med
6 Jan 2005
Ort
storstan
Hoj
R6:a -03 SE
ride this skrev:
vi har 2 filmer som heter
how to wheeli1 och advanced wheelie de hjalper dig mycket de ar 45minuter langa bada 2.

men vad du skall gora for att trana i borjan ar foljande..

hitta en backe.
Borja med at bar kor up for den ge gas och se i vilket
gas pa drag som motorcykeln kommer up pa.
sedan nar du gor det se till att du har foten pa fot bromsen redo alltid..

borja trana pa 2an eller 3an...
ettan ar for ivrig samt hard att fa up den med utan att hacka for mycket..

nar du borjar kora mer och mer pa bakjulet sa se till att du ar forsiktig...



det basta vore om du hade en motorcykel som du ar inte radd om.
satt pa en krasch bage samt en 12 bar sa att om du ramlar eller gar over sa ar det inte sa farligt..
Leffe

www.clearwaterbiker.com




Backen har jag hittat, och faktiskt gjort som du beskriver, men med det undantaget att det inte går på 2:an eller 3:an bara på 1:an.
Är det så att det inte går att "bara gasa" upp en SV på bakhjulet eller är det bara jag som mesar? Svårt å tro dock!..nå ja, skämt och sido..Jag försöker verkligen att inte mesgasa.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
nunneanna skrev:
Backen har jag hittat, och faktiskt gjort som du beskriver, men med det undantaget att det inte går på 2:an eller 3:an bara på 1:an.
Är det så att det inte går att "bara gasa" upp en SV på bakhjulet eller är det bara jag som mesar? Svårt å tro dock!..nå ja, skämt och sido..Jag försöker verkligen att inte mesgasa.

Sv'n har ju inte oanade effektresurser precis. Kopplar upp min på 1'an gasar full(t), blundar och slår i 2'an.. funkar varje gång
 
Last edited:

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
nunneanna skrev:
Backen har jag hittat, och faktiskt gjort som du beskriver, men med det undantaget att det inte går på 2:an eller 3:an bara på 1:an.
Är det så att det inte går att "bara gasa" upp en SV på bakhjulet eller är det bara jag som mesar? Svårt å tro dock!..nå ja, skämt och sido..Jag försöker verkligen att inte mesgasa.

Jag har aldrig lyckats gasa upp min SV på 2:an. Har testat att gunga/rycka/gasa på 2:an och fått upp den men det är mycket enklare att koppla upp den.

Välkommen till SV-tråden!

Edit: kolla sidan 85 i SV-tråden. Där förklaras det hur du kan göra.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
don_tomazo skrev:
Har hört nån stan att en SV inte så så bra att slanga med. Tror den smörjer dåligt när man kommit upp. Vet inte om det är sant dock!

Vad jag har hört har en(1) motorcykel haft problem med motorn just efter bakhjulskörning. Den hade luggit sammanlagt flera km på bakhjulet med oljelampan tänd enligt suzuki själva.. men vad vet jag
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Swedie skrev:
Först o främst behöver du veta vad balanspunkten är. Därför, hitta dig en Mountainbike och börja cykla på bakhjulet. Du lär dig lite lättare och billigare i både kroppsligare skador och ekonomiskt på så sätt. Kan dock göra väldigt ont ändå.

Sen så gäller det att istället för att trampa, gasa med handen upp till balanspunkten (eller nära) så kommer du bibehålla längre bakhjulsåk.

Om man fullkomligt suger på att cykla på slangen som jag, så är det alltså inte så stor chans att jag kan lära mig slanga med bågen?
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
nunneanna skrev:
Backen har jag hittat, och faktiskt gjort som du beskriver, men med det undantaget att det inte går på 2:an eller 3:an bara på 1:an.
Är det så att det inte går att "bara gasa" upp en SV på bakhjulet eller är det bara jag som mesar? Svårt å tro dock!..nå ja, skämt och sido..Jag försöker verkligen att inte mesgasa.

Ligg på två:an i kanske 60-80 km... dra på "blippa" med kopplingen (dra inte inden helt bara lite grann och rätt fort) ... möt upp med gas... då kommer den resa sig bra... Ta det lugnt i början bara så du inte slår runt... sitt långt bak + stadigt... öka stegringsvinkeln lite hela tiden... stressa inte... det kommer med tiden.

du kan öva att ha foten på bakbromsen så att du kan få ned den om du är på väg runt ... inte att rekommendera dock... Fast du har ju inte lika mycket ömtåligt som kan ta skada om du går ner hårt... :tuttar

Sen ha rätt jämt tryck på fotpinnarna och sitt rakt... annars drar hojen iväg åt nått håll när du drar upp den

Lycka till :tummenupp
 

vägsessan

satan, va jag vill!!
Gick med
6 Jan 2005
Ort
storstan
Hoj
R6:a -03 SE
Tack för alla tips! :) Nu e de bara å fortsätta öva. Jag tänker fan inte ge mig! Envishet är en dygd. Har ju sett en massa bilder på bakhjulsfolk på SV:s, så det måste ju gå.
Vad det beträffar krockkuddarna :tuttar så kan jag lova att det inte känns direkt smeksamt om man slår i dem heller. :7peta

Förresten, ni som har sv -99, hur mycket toppar era cyklar? Min klarar precis att ta sig upp i 200. Kul, fort, härligt och drar i magen! men jag hade ändå önskat att det funnits mer å ge. :yoparty
Finns det nåt sätt att uppnå detta?
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
nunneanna skrev:
Tack för alla tips! :) Nu e de bara å fortsätta öva. Jag tänker fan inte ge mig! Envishet är en dygd. Har ju sett en massa bilder på bakhjulsfolk på SV:s, så det måste ju gå.
Vad det beträffar krockkuddarna :tuttar så kan jag lova att det inte känns direkt smeksamt om man slår i dem heller. :7peta

Förresten, ni som har sv -99, hur mycket toppar era cyklar? Min klarar precis att ta sig upp i 200. Kul, fort, härligt och drar i magen! men jag hade ändå önskat att det funnits mer å ge. :yoparty
Finns det nåt sätt att uppnå detta?


banta? annan hoj? :hihi
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Anderzzon skrev:
Om man fullkomligt suger på att cykla på slangen som jag, så är det alltså inte så stor chans att jag kan lära mig slanga med bågen?

Har sagt det förut och säger det igen.

Jag har aldrig kunnat cykla på bakhjulet,men jag satte min första 1km repa på bakhjulet med motarden för ett tag sedan.

Så det är bara att öva öva öva öva öva och vara beredd på smärta och dyra reparationer.

Tryck ner styret/gafflen just innan du skall koppla upp den så går det mjukt och fint upp.

Dvs tryck ner rejält.
Ta fingret och dra in kopplingen och släpp så du får ett snabbt kopplingslir.
Du är luftburen.

DOCK kärvs det att du vet hur mycket/fort den lyfter annars slår du över.

ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Långa farbron skrev:
Har sagt det förut och säger det igen.

Jag har aldrig kunnat cykla på bakhjulet,men jag satte min första 1km repa på bakhjulet med motarden för ett tag sedan.

Så det är bara att öva öva öva öva öva och vara beredd på smärta och dyra reparationer.

Tryck ner styret/gafflen just innan du skall koppla upp den så går det mjukt och fint upp.

Dvs tryck ner rejält.
Ta fingret och dra in kopplingen och släpp så du får ett snabbt kopplingslir.
Du är luftburen.

DOCK kärvs det att du vet hur mycket/fort den lyfter annars slår du över.

ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA

Håller med angående det där med att kunna cykla på bakhjulet är överskattat... Är själv kass på att cykla på bakhjulet (va det iaf när jag provade senast, 5år sen skulle jag tro :rolleyes: ) Men klarar iaf av att köra 5-6km samt svänga på bakhjulet :fakta

Nyckeln till framgång ligger som alla andra säger i att öva... Ha inte för bråttom i början utan lär dig hur hojen reagerar, du kommer att få upp den högre och högre. Vad det gäller vilka varv och dylikt du ska ha så lyssna bara på dom som också kör SV650, lite annan motorkaraktär i te x en GSX-R 1000 :tungan

Tufft med en tjej som kör på bakhjulet :tummenupp Men ta det försiktigt, man lär sig inte på en natt.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Så du vill få upp den :hihi Kom till pappa så ska jag säga åt dig hur du ska göra :rofl
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top