Tips om cross

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag funderar på att köpa mig en cross men har noll koll. Det blir till att köra i grustag, kanske lite i skogen runtikring och kanske is på vintern. Har inte kört cross eller enduro tidigare, bara lite offroad med 640n som jag hade innan.

Vad är bäst, räcker 125 eller borde man köpa en 250? Nån speciell modell att rekommendera?

Pengarna får hamna på 20 000 kr max. Det ska vara en ren cross, inget reggat.

Så, ni som har lite koll, ge mej massa tips och idéer! :Bugar


//Emmi
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Antar att du bestämt dig för 2-takt då du nämner 125 och 250. 250 är lättare att köra (bättre botten) och håller bättre (färre kolvbyten). Jag har en förkärlek för Hondas aluramar men i den prisklass du nämner torde Yamaha också vara ett bra val. Köp gärna en tävlingskörd då de är bättre underhållna.
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Jag har liknande funderingar om att skaffa en cross. Ungefär samma prisklass och troligen 250 tvåtakt för att köra motionsköra lite cross. Verkar som man kan få en sån runt -00 för omkring 20 000. 125:a skulle räcka men jag tror 250 är mer lättkörd pga mindre växlande, mer krävande pga mer pulver iofs. :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Du blir ju tröttare av att köra en 250 men å andra sidan kanske du kör mycke "transportsträckor" å då kanske det inte spelar så vidare stor roll. 125an tycker JAG är svårkörd i de ändamål du ska åka med den. 250n är lättare att köra då. Sen är den skönare att åka mellan ställena du ska åka på också. Sen är det en bättre hoj för iskörning om du kommer på det, iaf om du ska åka banor plogade för bilar.

Ska du däremot åka crossbana så tycker jag du ska välja 125.

Får hålla med den som satte Honda främst, dom e fiiina cykeln.
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Satsa du på en 250. 125 orna är mer svårkörda faktiskt.

Och ska du köra is ibland så är en 250 djävligt mycket roligare.
Det tar ganska mycket effekt för att få nåt vidare driv på isen.

Daniel
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
OlleR skrev:
Du blir ju tröttare av att köra en 250 men å andra sidan kanske du kör mycke "transportsträckor" å då kanske det inte spelar så vidare stor roll. 125an tycker JAG är svårkörd i de ändamål du ska åka med den. 250n är lättare att köra då. Sen är den skönare att åka mellan ställena du ska åka på också. Sen är det en bättre hoj för iskörning om du kommer på det, iaf om du ska åka banor plogade för bilar.

Ska du däremot åka crossbana så tycker jag du ska välja 125.

Får hålla med den som satte Honda främst, dom e fiiina cykeln.


Det blir i huvudsak åkning i grustag & sånt, ev lite is också.

Vad för modeller är det som gäller? Huvudsak CR har jag ju hört här? Hur e de me YZ, RM & KX?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Emmi skrev:
Det blir i huvudsak åkning i grustag & sånt, ev lite is också.

Vad för modeller är det som gäller? Huvudsak CR har jag ju hört här? Hur e de me YZ, RM & KX?
Det ändras väl ganska mycket från år till år. Jag tycker inte nån modell är fel, dom e rätt bra allihop. Jag har mest kört KX tidigare men jag tycker CRen känns helt rätt nu. Det är väl som allting annat, man måste prova sig fram själv innan man hittar den som funkar bäst för en själv. Medans jag bara höll på å lekte så kände jag ingen större skillnad mellan hojjarna förutom motorkaraktären. Jag har alltid gillat storsmällen på topp å åkte då KX125 -97 med "högeffektsavgas" (som ska skicka all effekt upp på toppen då), standardhondan var mycket mer botten då. I vintras provkörde jag en rejält moddad YZ125. Svårt å jämföra men chassit å dess egenskaper tyckte jag inte var helt kanon (säkert mycke bättre lämpad på crossbanan då...), men motorn gick helt sjukt bra å var väldigt lättkörd. Vet inte hur många tusenlappar som e lagt på den snurran dock... RM har jag lite erfarenhet av, har alltid vare rädd för suzuki pga en hel del ras på de gamla 80tals 80cc. Lär ju ha hänt något sen dess iofs ;D

Som vanligt äre jättesvårt å säga mellan olika modeller, antingen tycker man om den, eller så inte. Crosskillar brukar inte snåla med att låna ut hojjen, så få provköra borde nog inte vara några problem :)

Förövrigt gav jag 13ooo riksdaler för min KX125 -97 år 1999 eller 2000 (den var tävlad med då), otroligt vad priserna stigit sedan dess...
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hur mycket tyngre/jobbigare är det att köra 250?
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Emmi skrev:
Hur mycket tyngre/jobbigare är det att köra 250?

Inte alls jobbigare skulle jag säga. De har lite mellanregister vilket går att utnyttja för att köra lite mindre hysteriskt tex i skogen. En 125 drar inte alls förrän du varvar den hårt och måste således köras ganska extremt. Hoppas jag inte låter för piggy och knäpp mig på näsan om du vill. Min erfarenhet av merparten av de tjejer jag kört och tränat med är att de i regel inte vill ligga och tjuta på toppvarv konstant utan oftast har en tendens att vilja växla lite tidigare. Med en 125 är det ylande varv som gäller hela tiden, mycket nervös gång i jämförelse med en 250 som bara är nervös när man vill.

Och tillbaks till isen. Du vill ha en topp på åtminstonde 140km/h på isen. Växlar du för det med en 125a så blir den totalt skitslö med dubbar och måste skrikas till 1000 varv över toppvarv på varje växel för att orka dra bra på nästa.

De är djävligt smidiga dock och lättare att kicka...

Daniel
ps. glöm inte att kolla Huskys 250s också. Bra hojar. Och en 95a eller däromkring hittar du billigt.
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Finns ju KTM200 också. Kan vara svårt att hitta en för 20000:-. Men den hojen är en bra kompromiss mellan 125:ans smidighet och 250:ins bottenstyrka.

Kolla här:

När man är trött kan det vara ganska jobbigt med en 250 i skogen om man är lite rudis bakom styret.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
ypvs skrev:
Inte alls jobbigare skulle jag säga. De har lite mellanregister vilket går att utnyttja för att köra lite mindre hysteriskt tex i skogen. En 125 drar inte alls förrän du varvar den hårt och måste således köras ganska extremt. Hoppas jag inte låter för piggy och knäpp mig på näsan om du vill. Min erfarenhet av merparten av de tjejer jag kört och tränat med är att de i regel inte vill ligga och tjuta på toppvarv konstant utan oftast har en tendens att vilja växla lite tidigare. Med en 125 är det ylande varv som gäller hela tiden, mycket nervös gång i jämförelse med en 250 som bara är nervös när man vill.

Och tillbaks till isen. Du vill ha en topp på åtminstonde 140km/h på isen. Växlar du för det med en 125a så blir den totalt skitslö med dubbar och måste skrikas till 1000 varv över toppvarv på varje växel för att orka dra bra på nästa.

De är djävligt smidiga dock och lättare att kicka...

Daniel
ps. glöm inte att kolla Huskys 250s också. Bra hojar. Och en 95a eller däromkring hittar du billigt.

OK, tack för alla tips. Vill inte köpa en så gammal hoj en som en 95a. Tänkte köpa nåt runt 01-02 eller så.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Förstår inte var det kommer ifrån att en 125:a skulle vara mer lättkörd? Jag tycker precis tvärtom. T o m på hård bana är det jobbigt att alltid ha rätt varvtal och koppla ut ur böjarna. Du ville dessutom köra sand, att hålla varvet uppe på en svag 125:a är knappast möjligt/roligt där.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ninjaboy skrev:
Förstår inte var det kommer ifrån att en 125:a skulle vara mer lättkörd? Jag tycker precis tvärtom. T o m på hård bana är det jobbigt att alltid ha rätt varvtal och koppla ut ur böjarna. Du ville dessutom köra sand, att hålla varvet uppe på en svag 125:a är knappast möjligt/roligt där.
Jag tycker då att på alla hårda banor jag kört (jordbanor) så har 125an varit å föredra över 250n. Man åker ju ändå så sällan nere på botten. Men det beror väl på va typ av förare man är också...

Jag tycker det är avsevärd skillnad i vikt på hojjen och kraften som skickar iväg en. Beror kanske på va nivå man åker på men jag kör då längre stunder på 125 än 250. Har man inte som mål att åka tills man e klappslut så då äre väl inget att bråka om. Jämför du med din förra hoj så kommer du kunna åka hur långt som helst på 250n ;D
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag vet att du vill luta ditt huvud mot min axel och lyssna på mina kloka ord.

Så lyssna nu sötnos...

Glöm 125'a. Vill du köra som pappa RoLL så köper du en WR 250.

Annars kan du satsa på en CR 250 alt YZ 250.

Så ny som möjligt för 20.000:-

Då va det valet klart.

Bisous!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Håller med de som förespråkar 250. Mer botten. Men sedan är det en ganska stor "skillnad" mellan 250 cc. Med det menar jag att du kan ändra karaktär på dem relativt enkelt. Körde en CR 250 innan. Hade någon form av annan krök på den som gav den en helt annan motorkaraktär (och mer lämpad för enduro/skog och gissningsvis även mer lättkörd för nybörjare). Provade med orginalkröken, tack men nej tack. Funkade endast på crossbana (eller om man va duktig på och varva).

Men prova en 125 resp en 250 så ser du ganska snabbt vilken du gillar mest.



(RoLLER, WR 250?! Vilken är det? Måste vara en enduro aight?)
 

dread

Wenna
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR600RR -05 (stunt)
Är man duktig crossåkare som skall tävla med hojjen tycker jag defenitivt att 125 klassen är klart roligast, men hårdast. Är ett jäkla tempo och är man grön crossåkare så är det inte det lättaste att åka en 125:a. Själv har jag tävlat i motocross i 13år...

Du bör satsa på en 250 2-takt, 250 4-takt, eller en 450 4-takt!!

Mitt råd är att du skaffar en 450 4-takt utan tvekan!! (mindre skruva, mer lättåkt)

Som sagts tidigare så är Honda jäkligt fina.....
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
dread skrev:
Är man duktig crossåkare som skall tävla med hojjen tycker jag defenitivt att 125 klassen är klart roligast, men hårdast. Är ett jäkla tempo och är man grön crossåkare så är det inte det lättaste att åka en 125:a. Själv har jag tävlat i motocross i 13år...

Du bör satsa på en 250 2-takt, 250 4-takt, eller en 450 4-takt!!

Mitt råd är att du skaffar en 450 4-takt utan tvekan!! (mindre skruva, mer lättåkt)

Som sagts tidigare så är Honda jäkligt fina.....

Jag har inte pengar till en 450, som sagt, runt 20 papp blir det.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Hur är Yammas 426:a? De börjar komma ner i rätt ok priser nu tycker ja.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top