Tips om cross

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Yez, det var jag.

Som sagt, tack för alla tips.

Är lite i valet och kvalet. Två killar som jag känner & som vet hur jag kör tipsar mig att köpa en 125a för de anser att jag skulle ha roligare på en sån. Trots att det är mer högvarvigt och växligt.

Jag ska provköra lite så får vi se.
 
Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Emmi skrev:
Max 25 papp. Därför har jag inte råd med en 4taktare.


Har du räknat med några tusen extra i reparationer och sånt? Det kan faktiskt rinna iväg ganska lätt om man har lite otur...
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
skoteridioten skrev:
Har du räknat med några tusen extra i reparationer och sånt? Det kan faktiskt rinna iväg ganska lätt om man har lite otur...

Jag tänkte köpa nåt som är ganska nyrenoverat eller inte har gått så långt. Men man vet ju aldrig, sånt löser sig sen. Pengar har jag, inga problem. Sen är det ju inte akut att laga direkt på sekunden om nåt går sönder, jag har ju en hoj till...
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Försök få tag på en ktm.
Så passar väll crosshjulen på 660:n oxå om du vill köra lite grus.
 

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Emmi skrev:
Yez, det var jag.

Som sagt, tack för alla tips.

Är lite i valet och kvalet. Två killar som jag känner & som vet hur jag kör tipsar mig att köpa en 125a för de anser att jag skulle ha roligare på en sån. Trots att det är mer högvarvigt och växligt.

Jag ska provköra lite så får vi se.

Shysst!!!
Jag tror du blir less på en 125:a ....först händer det ingenting sen kommer all
effekt inom nåra tusen varv= svårkört , men som du säger Provkör!!!!
Det som är kul med en 125:a är väl kurvor och hopp samt inte att glömma
när man skall lyfta upp den efter en vurpa!!!
Sen suger den fett på sandbana.............. :huvet
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Anders 640 skrev:
Shysst!!!
Jag tror du blir less på en 125:a ....först händer det ingenting sen kommer all
effekt inom nåra tusen varv= svårkört , men som du säger Provkör!!!!
Det som är kul med en 125:a är väl kurvor och hopp samt inte att glömma
när man skall lyfta upp den efter en vurpa!!!
Sen suger den fett på sandbana.............. :huvet

Hävdar att 125 är mer lättkört för någon som inte är så stark. Stark hoj kräver stark förare. Var det många år sedan du körde en 125:a? Det har hänt massor på motorfronten på 125:eek:rna.
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
ähh vafan de är nästan samma sak bara att man kör dom på olika sätt... 125 är satans mycket mer stötig o skumpig att köra fort på... 250 orkar lite för mycket ibland... man tävlar ju knappt i olika kubik klasser inom cross länre utan av vilken erfarenhet man har t.ex. elit, motionär och rookie.. där 125:eek:r tävlar mot både 250 och 500... men inte fan kör dom nå särskillt mkt fortare på 500...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Eller så gör vi såhär, att du mutar KTM-gubbarna att ta med mig till cupen så jag kan köpa loss en hoj att träna på inför tävlingarna. Så lugnar du dig tills i december å köper den sen av mig :D

KTM SX 200 -05/06 (den modellen finns inte längre), det bästa av två världar! (125/250)
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Nu psnor jag den här tråden!
Jag har ungefär samma krav som Emmi, kommer väl vara ungefär lika för oss två, skogen o närmsta grustag.. Men jag kommer också att uppehålla mig på banan en snutt. Den budget jag har för tillfället ligger på runt 13.000, men jag tror jag ska avvakta och jobba ihop lite mer.
Jag hade en WR 125 förut, som gick som en påse nötter ungefär.. Kunde inte ens koppla upp den på slangen. Kan förvisso ha att göra med att kopplingen var näst intill trasig, men i alla fall. Skit samma! Där fanns den lilla effekt som fanns längst upp. Det sög ju. :gnissla Så nu, för ett par veckor sen, fick jag testköra min kompis RM 250- 98 (tror jag) och den gick så in i helvete i stället. Men så var det lite roligt också, när det gick så in i helvete. Där hade man ju effekt från 3000-4000 varv eller nåt sånt. På min fick man ju varva tills den blöddrade (håll käften, jag orkade inte ställa in tändkurvan :tungan ) och då gick den ungefär som RM-en på låga varv. VAD SKA MAN VÄÄÄÄLJA?!

Och en till sak; styrk mitt påstående eller determinera det.
Han som min polare köpte RM-en av sa att Hondan gick sämre än Suckan. SÄmre vridmoment eller vad han surrade i :3freak . Vänliga men seriösa och bestämda svar, tack.

(PS. Är det här nåt att ha? http://www.blocket.se/view/5444129.htm DS.)
 
Last edited:

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Metaladdict skrev:
Och en till sak; styrk mitt påstående eller determinera det.
Han som min polare köpte RM-en av sa att Hondan gick sämre än Suckan. SÄmre vridmoment eller vad han surrade i
Ska du välja den av dessa 2 som har mäst tryck i motorn så varför inte satsa på en cr500 istället då? I dem ska det tydligen finnas ännu lite extra kräm.. har ja hört. :D
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
frekke skrev:
Ska du välja den av dessa 2 som har mäst tryck i motorn så varför inte satsa på en cr500 istället då? I dem ska det tydligen finnas ännu lite extra kräm.. har ja hört. :D

För att det är skillnad på olika.. 250 = runt 50 hästar (min hypotetiska uppfattning). CR eller KX 500 = 76 häst. Siffrorna talar för sig själva. Jag ska orka med att hålla skiten i nävarna också!

Vad jag glömde nämna i förra inlägget är att jag även kan tänka mig fyrtakt, vilken kubik som helst bara det inte är typ 570 4 stroke eller 500 2takt.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Metaladdict skrev:
Jag ska orka med att hålla skiten i nävarna också!

Aha.. tänkte inte på de.. :3freak

Skämt åsido... jag körde en wr426 innan, riktigt snäll och skön hoj. Enda minuset var väl att effektkurvan var lite kort så grusvägskörning blev inte så kul. Ett annat stort minus med 4t är väl inköpspriset.
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
frekke skrev:
Skämt åsido... jag körde en wr426 innan, riktigt snäll och skön hoj. Enda minuset var väl att effektkurvan var lite kort så grusvägskörning blev inte så kul. Ett annat stort minus med 4t är väl inköpspriset.

Körde farsgubbens Husaberg FE 501e årsmodell 1999 på en täkt här förra året.. Sexväxlad halvliuters stånka. Man märkte ju fan inte när man växlade. Där är det fyrtakt med kraft. Men det är ju på tok för mycke för mig. Hade även en Husky WR 410 -96 eller nåt sånt också, innan.. Mycket snällare effektkurva på den tyckte han, och det kan fan inte ha vart annat heller, med det där klippet bara man petade på gasen (Husan).
En 410 har så även funnits i mina tankar. Fast även Qvarna 610, det verkar vara bra effekt men ändå ganska smidigt och "lättkört". Är Qvarna bra överhuvud taget? Sägs vara solida grejer. Men vad vet väl jag? :död
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Många svar i denna tråd, man kan summera det såhär.

*Ta en 250 istället, dom går som fan
*Gammalt mög är inte kul
*Inget märke är bättre än ett annat
*4-takt håller längre men kostar satan när det väl rasar

Nu drar jag och handlar en 250 4-takt istället. Har slagit mig för sista gången på the mighty 610. Nån som vill köpa en äkta fakirmaskin?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tysken skrev:
*Ta en 250 istället, dom går som fan
*Gammalt mög är inte kul
*Inget märke är bättre än ett annat
*4-takt håller längre men kostar satan när det väl rasar
Sant på alla punkter.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Tysken skrev:
*Gammalt mög är inte kul
Jag vände lite på poletten.. Inte kul att köpa nya fina grejer och ta ut dem i grus och lera. Jag köpte en KX250 -91 så nu behöver jag "bara" sköta om grejerna, inte vara pedant.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top