Tips om däck

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Tips för köp av nya däck

Nu har jag fått på nytt bakdäck idag. Köpte via mcdäckonline. Lämnade ner löst hjul till gummiverkstaden imorse och hämtade på eftermiddagen. Första gången jag provat att handla däck via nätet och var lite tveksam men det funkade kanon. Gummiverkstaden tog 150 spänn för att montera på fälg och balansera. Betalade totalt 1315 för däck ink. mont/balans och Lelles ville 1295 för samma däck ex montering (Metzeler lasertec 150/70 17). Som von Anka säger, en sparad krona är en tjänad krona. Detta kan ju vara ett tips om ni liksom jag inte är gjorda av pengar.

Last edited:

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Morgue skrev:
2147845 Nu har jag fått på nytt bakdäck idag. Köpte via mcdäckonline. Lämnade ner löst hjul till gummiverkstaden imorse och hämtade på eftermiddagen. Första gången jag provat att handla däck via nätet och var lite tveksam men det funkade kanon. Gummiverkstaden tog 150 spänn för att montera på fälg och balansera. Betalade totalt 1315 för däck ink. mont/balans och Lelles ville 1295 för samma däck ex montering (Metzeler lasertec 150/70 17). Som von Anka säger, en sparad krona är en tjänad krona. Detta kan ju vara ett tips om ni liksom jag inte är gjorda av pengar.

Har gjort precis samma sak som dig :tummenupp Fick veta att mitt däck har kommit in idag, så ikväll blir det till att montera av skitdäcket och imorgon lämna in för byte. Köpte Pilot Power och det kostade 1553:- inkl frakt till Sverige, på däckfirman (A-däck) skulle de ha 2500:-. Skall tillägga att då slipper man själv mecka med att plocka av bakhjulet, men ärligt hur jobbigt är det :3freak. Sparar i runda svängar 800:- på att köpa på nätet. Helt klart värt det!

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Det ända som är så buttert är att däckkrängfirman/orna låter som små barn som blivit
utan sin godisklubba när dem inte själva får sälja däcken när man kommer
med däck köpta över internet!
Mogna till lite skulle de allt behöva säger jag!

Gabor

Guest
ReDan skrev:
2147993 Det ända som är så buttert är att däckkrängfirman/orna låter som små barn som blivit
utan sin godisklubba när dem inte själva får sälja däcken när man kommer
med däck köpta över internet!
Mogna till lite skulle de allt behöva säger jag!

och om du har egen firma som lever på marginalen av att sälja däck, skulle inte du heller bli sur över det ?? Tja varför inte mogna själv .
Prova sälj klubbor utan papper, tror att folk gärna köper dom med papper på. Man vet aldrig vem som slickat på den innan...

Har själv byggfirma, kul när kunden vill köpa allt möjligt material själv , lite överallt...det får dom gärna göra, men mitt timpris åker upp med 50 % påslag direkt...sen kan han ju handla allt möjligt, passar sedan inte grejorna med varandra, tja då blir det ju inte specielt billigt heller i slutändan

Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Gabor skrev:
2148014 och om du har egen firma som lever på marginalen av att sälja däck, skulle inte du heller bli sur över det ?? Tja varför inte mogna själv .
Prova sälj klubbor utan papper, tror att folk gärna köper dom med papper på. Man vet aldrig vem som slickat på den innan...

Har själv byggfirma, kul när kunden vill köpa allt möjligt material själv , lite överallt...det får dom gärna göra, men mitt timpris åker upp med 50 % påslag direkt...sen kan han ju handla allt möjligt, passar sedan inte grejorna med varandra, tja då blir det ju inte specielt billigt heller i slutändan

Äh, jag jobbar innom blablabla : )
Själv så har vi inga marginaler heller innom datavärlden på "matrial" dvs
datorer, servrar, skärmar, kringutrustning, mjukvara osv osv!

Vi tjänar enbart pengar på tjänster så jag bryr mig inte så jävla hårt
vart våra kunder köper sin hårdvara! Dock så vill de gärna ha rekomendationer
vad de ska köpa och kanske gärna köper av den som rekomenderar gämfört
där de i din branch kanske gärna springer till biltema el dyligt för att spara
några extra $!

Så jag kanske ska ta tillbaka att jag tycker dem är "omogna" men varför
ska dem klaga när vi lever i ett konkurrens utsatt värld?
Vårat företag måste ändra vårat arbetssätt varje år efter marknaden,
varför ska inte däck krängarna göra samma sak?

Gabor

Guest
ReDan skrev:
2148052 Äh, jag jobbar innom blablabla : )
Själv så har vi inga marginaler heller innom datavärlden på "matrial" dvs
datorer, servrar, skärmar, kringutrustning, mjukvara osv osv!

Vi tjänar enbart pengar på tjänster så jag bryr mig inte så jävla hårt
vart våra kunder köper sin hårdvara! Dock så vill de gärna ha rekomendationer
vad de ska köpa och kanske gärna köper av den som rekomenderar gämfört
där de i din branch kanske gärna springer till biltema el dyligt för att spara
några extra $!

Så jag kanske ska ta tillbaka att jag tycker dem är "omogna" men varför
ska dem klaga när vi lever i ett konkurrens utsatt värld?

Brancerna är fortfarande olika, men visst, jag förstår om däcksfirman klagar lite, precis som mcmeken, tror inte han ser så lycklig ut när du kommer med egna delar till hojen när han vill sälja det han själv är återförsäljare för.
Lite tänkvärt kanske. men så är det i alla fall.

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
För mig är 800:- ganska mycket pengar så jag känner verkligen inte några skrupler för att köpa av den som är billigast (billigare). Borde jag ha det eller? Nä, knappast!

Men visst det kan vara så att skatter eller annat gör att de svenska företagen måste ta ut mera för att få det att gå runt. Men det känns som helt fel ända att ta itu med problemet. Däckfirmorna (och andra brancher) borde verkligen se till att utnyttja Internet istället för att se det som ett problem. Tex så söker mcdäckonline aktivt efter däckverkstäder som kan ta emot däcken och byta åt kund. Varför inte försöka ta en bit av kakan iställer för att spotta ut den?

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
ReDan skrev:
Siliconet ändras från dag till dag medans backuliten har sett mest likadan ut :hihi

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Med dom överpriserna som dom flesta däckfirmor tar ut så får dom nog bara acceptera att mcfolket tar med sig däck köpta på nätet. Det är inte små påslag som dom gör. Man kan ju utan större problem få rabatter på ca 30% på flera däckfirmor. Då kan man ju fundera på hur mkt påslag dom har. Inte under vad dom kan ge i rabbat iaf, för dom säljer ju inte ut nått med förlust.
Jag köpte nyligen Pirelli Diablo Corsa bak och framdäck för 2450:- Om jag skulle köpt bara bakdäcket på tex Lelles så hade bara det gått på nästan 3000:-
Så vilket väljer man :rolleyes:

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Morgue skrev:
2147845 Nu har jag fått på nytt bakdäck idag.

Gjorde ca 15 mil igår på däcket och det kändes bra, inga problem, bra grepp och inga vibrationer. Ville bara ge en liten bekräftelse på att det inte bara var billigt utan även bra. Lycka till med era däckinköp.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...