Tips om ryggsäck

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ktm660smc
Någon som har bra tips på mc-vänliga ryggsäckar?

Idealet vore en som är vattentät, har fack för bärbar dator, rymmer hur mycket som helst men fortfarande är pytteliten och inte väger något. (man kan ju drömma)

Men allvarligt, vettiga ryggor för mc-bruk, ge mig tips!

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Själv kör jag med en Eastpack som fungerar utmärkt. Egentligen en "action-sport-ryggsäck", så den tål tuffa tag och är vattentät.

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Min rygga från Salomon är vattentät och helt suverän kvalitè.
Rekommenderas om dom fortfarande görs.

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ktm660smc
Hittade den här var snygg, aerodynamisk, verkar bekväm och vattentät.

r33l5.jpg

Smakar det så kostar det dock :( 1400 hos svenska distributören

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Själv kör jag med en cykelbudsväska då jag kör privata hojen och behöver ha med sig nått! dom rymmer sjukt mycket och tål vatten riktigt bra oxå!

PAC heter ett märke och det jag tycker är dom bästa!!!
sen finns det Timbuk oxå som gör bra budväskor!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag använder en engelsk patrullryggsäck - Berghaus Munro. Den ligger bra mot ryggen och har midjerem så att man kan hänga upp-och-ned utan att ryggsäcken lossnar. Kraftigt tyg som tål hårda tag och är vattentätt. Kompressionsremmar runtom gör att man kan dra ihop den så att saker inte skramlar runt löst. Kostar dock en bra slant (billigare om man importerar):

http://www.recon.se/Ryggsackar/munro.htm

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Peanuts! 1050kr var inte så farligt 3400kr kostade min PAC väska med lite tillbehör!

TomK skrev:
Jag använder en engelsk patrullryggsäck - Berghaus Munro. Den ligger bra mot ryggen och har midjerem så att man kan hänga upp-och-ned utan att ryggsäcken lossnar. Kraftigt tyg som tål hårda tag och är vattentätt. Kompressionsremmar runtom gör att man kan dra ihop den så att saker inte skramlar runt löst. Kostar dock en bra slant (billigare om man importerar):

http://www.recon.se/Ryggsackar/munro.htm

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Kan inte direkt rekommendera någon, men tänk på att det inte ska vara en massa flärpar som fladdrar och har sig när man dragit åt på alla ställen......

Speed King

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FJR1300
En knepig fråga kanske, om man råkar klotta och har ryggsäck
på sig, skyddar den något eller blir det värre då?

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Speed King skrev:
En knepig fråga kanske, om man råkar klotta och har ryggsäck
på sig, skyddar den något eller blir det värre då?

Beror på vilken typ av vurpa det är och vad du har i ryggsäcken. Är det mjuka ombyteskläder och du kasar över lite snyggt på rygg (eller inte alls), så är det kanske en fördel att ha ryggsäck. Har du däremot en massa lösa verktyg och tre kilo tennsoldater och highsidar med ryggen först i backen, lär det kanske göra ont någonstans. Så, inga alltför tunga föremål (eller vassa) och en ryggsäck som sitter fast ordentligt.

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ktm660smc
Mcbudet skrev:
Själv kör jag med en cykelbudsväska då jag kör privata hojen och behöver ha med sig nått! dom rymmer sjukt mycket och tål vatten riktigt bra oxå!

PAC heter ett märke och det jag tycker är dom bästa!!!
sen finns det Timbuk oxå som gör bra budväskor!

Hmm. PAC, funkar väl. men ska man åka längre så är nog en riktig ryggsäck bättre.

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dom väskorna är gjorda för att du skall ha på dig dom 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan och dom lastas med en hel del kilo i.
jag körde med en sån väska i 3 år när jaag jobba som cykelbud utan att få några som helst problem med axlar eller sånt! och den sitter verkligen slimmad mot kroppen när du drar åt remmarna!

gpf skrev:
Hmm. PAC, funkar väl. men ska man åka längre så är nog en riktig ryggsäck bättre.

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
TomK skrev:
Den ligger bra mot ryggen och har midjerem så att man kan hänga upp-och-ned utan att ryggsäcken lossnar.

OT: Hur fasen kör du? :D Det är personligen (förhållandevis) sällan som jag kör upp-o-ner :D :D

Allvarligt talat, en rygga avsedd för klättring brukar funka, väger inget (nåja), rymmer mycket, vattentät och slimmad.

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ktm660smc
Mcbudet skrev:
Dom väskorna är gjorda för att du skall ha på dig dom 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan och dom lastas med en hel del kilo i.
jag körde med en sån väska i 3 år när jaag jobba som cykelbud utan att få några som helst problem med axlar eller sånt! och den sitter verkligen slimmad mot kroppen när du drar åt remmarna!

hehe, när du säger det så... är ju självklart.

finns det nått ställe i stockholm som säljer PAC/Timbuk2 ?

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Limstift skrev:
OT: Hur fasen kör du? :D Det är personligen (förhållandevis) sällan som jag kör upp-o-ner :D :D

Körstilen är något spretig ibland - jag försöker komma till rätta med det... :) Nej, det är när jag firar mig ner för rep med huvudet före eller klättrar över saker som det kan behövas - när vi är ute, jag och polaren James Bond.

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Jag har en liten Lundhags T10, som är perfekt när man bara ska ha med något litet som inte ryms i fickorna (om man nu har några). Rymmer även en CamelBak.

Bifogat

• lundhags-rygga.jpg
    lundhags-rygga.jpg
    11.1 KB · Visningar: 296

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
timbuk2 är grönabudet generalagenten för i sverige men dom finns på redline eller vad det nu heter på norrlandsgatan
och PAC väskorna beställer du lättast över nätet! annars går du in på cykelcity på kocksgatan och hör med dom där!

gpf skrev:
hehe, när du säger det så... är ju självklart.

finns det nått ställe i stockholm som säljer PAC/Timbuk2 ?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept