Tips på 125:a med klös

Jonte986

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
Derbi DRD Limited Edition 08
Hej!
Det är snart dags för mig att skaffa en 125:a och det känns som jag vandrat in i ett träsk just nu. Till att börja med så kan jag ju säga att jag verkligen gillar 4-taktare men tyvärr så är det ju så att man förlorar klös med dom, vilket jag inte vill. Men sen så kan jag ju inte påstå att jag har hittat så värst många motorcyklar att välja mellan på blocket heller. Vill kanske ha den till att toppa 120 eller något, men de verkar inte som att 4-taktarna vill komma upp i det, jag har kollat en del på Yamaha wr125 men den verkar lite trött original tyvärr :/, gjorde väl 105 eller något. Men vad ska jag leta efter för hoj? Och är det någon som vet vad för strypningar det finns på 2-taktarna? Ktm och husqvarna mm. sägs ju komma upp i 35Hk ostrypta!

Tacksam för svar :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är du ute efter en gathoj, som du ska köra ostrypt på A2?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Alla a1 hojar är slöa eftersom dom bara får ha 15 hk och 125 cc. Allt annat är olagligt att köra med a1 körkort. Det finns mängder av trådar med samma innehåll som din. Men svaret blir alltid att tvåtaktaren är fullständigt meningslös i lagligt utförande.

En pigg 125 cc kan bara köras på bana av en 12 -17 åring.

Jonte986

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
Alla a1 hojar är slöa eftersom dom bara får ha 15 hk och 125 cc. Allt annat är olagligt att köra med a1 körkort. Det finns mängder av trådar med samma innehåll som din. Men svaret blir alltid att tvåtaktaren är fullständigt meningslös i lagligt utförande.

En pigg 125 cc kan bara köras på bana av en 12 -17 åring.

Är det vanligt att man trimmar lätta mcs då? För dom som jag känner som kört lätt pratar ju om hur dom kör i över 120..
Men annars så tror jag att det lutar mot en yamaha wr, vad tror ni om den? :D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det vanligt att man trimmar lätta mcs då? För dom som jag känner som kört lätt pratar ju om hur dom kör i över 120..

En 11kw 125:a med kåpor kan komma upp i 120, men utan kåpor gör det nog lite svårare.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Åh nej, inte en till sån här tråd, igen!:gnissla
Det finns inte mycket underhållningsvärde kvar i alla dessa trådar vilka alla som gemensam nämnare har:
Kan jag göra/köra Y när jag har X körkort eller jag har Z motorcykel som jag tänkt strypa!
F-n vad jobbigt det är söka eller varför läsa på när...:död

Det borde finnas en helt egen forumdel för frågor om körkort, behörigheter å sånt...fast dit skulle väl ingen orka leta sig fram...hur stora bokstäverna än var.:rolleyes:

Pigg A1-hoj?Om man bara åkt moppe innan så kanske....

Last edited:

Jonte986

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
Åh nej, inte en till sån här tråd, igen!:gnissla
Det finns inte mycket underhållningsvärde kvar i alla dessa trådar vilka alla som gemensam nämnare har:
Kan jag göra/köra Y när jag har X körkort eller jag har Z motorcykel som jag tänkt strypa!
F-n vad jobbigt det är söka eller varför läsa på när...:död

Det borde finnas en helt egen forumdel för frågor om körkort, behörigheter å sånt...fast dit skulle väl ingen orka leta sig fram...hur stora bokstäverna än var.:rolleyes:

Pigg A1-hoj?Om man bara åkt moppe innan så kanske....

Förlåt. Men om alla 125or är lika trötta så kan jag väl lika gärna skaffa en Yamaha wr då. Och nej jag har inte bara kört moppe innan. :)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det inte så vanligt på 4 takt 125 cc. Men många som köper 2 takt t.ex aprilla rs 125 kör nog ostrypt med en effekt på 25-30 hk. Det är liksom grejen med att köpa en ''smutsig och törstig'' mc.

Som försvar för aprillan är dom suveräna vägegenskaperna.

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag körde aprilia rs 125 årsmod 2005 när den kom. Ostrypt var den rätt allert o skojig i kurvorna. Inget man kör långt med, men rolig att köra helt klart.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Gasgas SM125
Husqvarna WR 125
KTM EXC 125

Alla avstrypta, men strypta på pappret.

Alla körde avstrypt när jag körde 125a så fattar inte varför det blivit moralpanik över det nu...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO