Tips på 2-delat skinnställ

hasern

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2013
Ort
Gävle
Hoj
XT600
Hej! Alldeles färsk här på forumet och har nu en fundering kring skinnställ. Har tidigare kört med allväders men känner för att gå över till skinn som känns säkrare. Tror 2-delat passar mig bäst utifrån användningsområde (smidigast) och gillar allmänt Dainese. Har nån erfarenhet av aspide, aerster, avro eller laguna seca och kan redogöra för hur ni trivs med dom? Vilka är dom avgörande skillnaderna mellan modellerna? Bra med "puckel" på ryggen eller mest ivägen? Går det att få plats med ryggskena under stället? Ja som sagt alla tips och synpunkter är värdefulla för mig. Andra märken/modeller jag också bör spana in?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Det är inte smidigare med delat. Det är betydligt smidigare att ha allt ihop för du kommer ändå inte dela det mer än 1-2ggr innan du tröttnar. Sen har du bara en jobbig dragkedja extra. Kör med ditt allväders om du behöver ha något som är smidigt för dagen.

edit: När det kommer till olika modeller från samma tillverkare så är de oftast sydda efter samma mall. Prova ett och se om armar och ben är i rätt längd. Att magen och arselet får plats mm. Gör det de så passar troligtvis de andra kläderna från samma tillverkare lika bra. För min egen del så är tex alla lindstrands jackor/ställ för långa i armarna för mig. Skaver på händerna.
 
Last edited:

Richardo

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Arlen ness 2-delt. Uten pukkel. Helt perfekt for meg. Dragkedjan kan være litt jobbig i början, men er bare å få inn tekniken så er det hur enkelt som helst. Man kan feste på en nykkelring på dragkedjan så man får bedre grepp. Ryggskydd heller ingen problem.
 

Dwarfy

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Gixxer
Själv kör jag Avro och måste säga att det är bra grejorna, sitter som ett smäck på mig och med välplacerad stretch har jag inga problem med att manövrera kroppen, dräkten följer mina rörelser obehindrat och flödar precis så mycket luft som jag behöver.

Direkta skillnader mellan Daineses modeller och som också påverkar priset en hel del är vilket material utanpåliggande skydden är tillverkade i, aluminium eller titan samt vilken typ av skinn det är och hur stor varje skinnbit är, färre sömmar på en dräkt innebär större skinnbitar och bättre passform vilket bidrar till ett högre pris och hos vissa återförsäljare har man även fått för sig att ta mer betalt för Estiva, vilket endast handlar om att dräkten är mer perforerad än standard.
Andra skillnader mellan modellerna är stretchmaterial och skuminläggens mängd och placering.

I detta prissegmentet är så vitt jag kan förstå, alla daineses jackor förberedda med ficka för Wave-skyddet.
Det finns massor av andra både bättre och mer komfortabla ryggskydd är Wave och således kan bara du besvara ifall jackan passar dig med ditt val av skydd.

Puckel för aerodynamik för amatörer är diskuterat tidigare men jag kan ge dig lite input from my point of view, och eftersom dina frågor är på denna nivå tänker jag inte ta upp aerodynamik mer än redan gjort...

Racepuckeln flödar mer luft än sportpuckeln och således hjälper den bättre till att leda bort värme och fukt från kroppen vilket som du säkert redan vet gör körningen avsevärt mer behaglig.

Alla pucklar hjälper till att hålla uppe kroppen från asfalten ifall du mot all förmodan skulle få för dig att åka kana och kolla hur väl skydd en skinndräkt ger dig.
Racepuckeln är större och täcker ett större område och med det hjälper den dig bättre att hålla huvudet från asfalten.

Jag har inte märkt att puckeln någonsin skulle vara ivägen men det är beroende på hjälm, körställning samt till viss del kroppsbyggnad. Har du kort hals och mer oval hjälm samt cp-vinkel på/mellan rygg o huvud, så skulle det vara tänkbart att dem möts vid manövrering men det är långsökt.

Jag tycker efter min genomgång av Dainese-sortimentet att det skiljer lite mellan modellerna i passform över midja och armar, men märkte stora skillnader i axlar och bröstryggen, p.g.a. min kroppsbyggnad såklart.
Tycker deras benlängd är aningen kortare än önskvärt ifall man skulle välja att ha byxorna utanpå stövlarna, men det är såklart också midjeberoende samt hur långt man vill att byxorna ska gå ned.

Dainese är precis som alla andra tillverkare och producerar sina plagg efter en viss standard-mall. Beroende på hur du är byggd så passar olika tillverkares sortiment dig på olika sätt och med varierad storlek på grejorna.

Eftersom du verkar ha ett öga för Dainese så ska du åka till någon återförsäljare som har deras sortiment och kolla hur väl dem olika modellerna passar dig, hittar du vad du behöver e d great men det finns även en viss risk att Dainese är konstruerad fel i förhållande till din kropp och därför när du är klar med Dainese ska du även kolla in likvärdiga produkter från andra tillverkare, alla artiklar passar inte alla precis som Kalkyl skrev tidigare.

Beroende på hur du planerar att köra och hur väl du känner dig själv så ska du bestämma dig för one-/two piece suit.
Vet du att du verkligen kommer att utnyttja mångsidigheten med delad dräkt, satsa på det då men tvivlar du är det dags att finna svar...
Ett helställ sitter oftast bättre än delat och skyddar dig bättre än delat p.g.a. större skinnbitar och färre svaga länkar samtidigt som det är smidigare med helställ jämfört med delat, ditt syfte och användningsområde avgör ditt val.


*Övrigt som kan tilläggas är ifall du vill veta vilka märken som håller "Dainese-standard" så är det bara att kolla upp det riktiga Moto-folket. Där är hundratals miljoner kronor satsade på att utveckla patenterad teknik & konstruktion som sedan kommer ut till oss konsumenter och helgwarriors till en bråkdel av utvecklingskostnaden, finns tillverkaren på professionella drivers är det värt att kolla in deras sortiment.

*Se för allt i världen till att du har på dig munderingen på hojen innan köp, vad som passar dig i affären passar inte alltid utanför.
 
Last edited:

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
En fråga som dyker upp när helställ rekommenderas är ju hur man gör med överdelen när man t.ex. skall in i en affär en varm sommardag eller kanske ett fik. Hänger man stället bakåt och armarna fladdrar eller hur gör ni? Det går ju inte direkt knyta armarna kring magen ;)
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag kör med delat ställ (Berik). Är lite längre, och det sitter som ett smäck på mig, använder även separat ryggskydd under utan problem.

Provade en hel uppsjö olika ställ när dom hade bikedagar i Trollhättan/Gbg och hittade till slut ett som passade bra. Så det är väl ett tips, prova tills du hittar ett som passar just dig bra.

Tycker det är gött att kunna ta av sig överdelen när man tex kör bana och väntar på sitt pass eller när man stannar till och fikar nånstans när det är varmt, eller något annat tillfälle där du inte skall köra på en stund.

Enda nackdelen som jag upplevt är att det var lite bökigt med kedjan i början men man lär sig tekniken ganska snabbt.
Och om du planerar att tävla i rr kan du inte köra med delat.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det som folk säger att ställ från samma tillverkare har samma passform stämmer inte alls på mig. Daineses ställ varierade så kraftigt att jag kunde kränga på mig ett i strl 56 och det satt jävligt bra förutom att jag fick en brutal pungkross och det var lite för litet (drar vanligtvis 58 men det fanns inte inne), medans andra ställ från dainese i strl 58 var så små att jag öht inte fick upp dem över axlarna. För att inte tala om rätt stor variation i passform runt vaderna, en del fick jag anstränga mig rätt mycket för att få ner kedjan, andra passade hjälpligt, medans andra hade någon form av inverterad päronform och glappade runt knäet men inte vristen...
Åk till en butik med stort utbud och testa ställ tills du hittar ett som sitter bra.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Min erfarenhet är att stället nästan uteslutande används med byxor och jacka ihop. Har nog inte använt delningsdragkedjan mer än två-tre gg under alla år. Midjedragkedjan blir bara ytterligare en detalj att fixa innan man drar ut då den som oftast går upp en dm i samband med att man kränger på sig stället.

Ryggpuckel är bra men kan skapa trassel om du ska köra med ryggsäck. Funkar hyfsat bra om ryggsäcken är mjuk, lite bökigare med en hård.
 
Last edited:

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Är det inte så att vissa, mer raceanpassade ställ har något tajtare fit på framsidan så man inte kan stå helt upprätt? Det är format att man automatiskt intar en mer framåtlutat ställning, som det är på sporthojar?
Finns detta även på 2-delade ställ? Jag kör motard och sitter rakt, så ett sådant ställ skulle isåfall inte vara lämpligt för mig.
Jag står också i valet och kvalet mellan heldress kontra tvådelad dito. FC-moto kundvagnen har varit fylld och tömd ett antal gånger nu pga beslutsångest.. Har siktat in mig på Alpinestars Carver som verkar riktigt nice. Snyggt avslut på jackan mot byxorna.
 

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Slänger in en liten fråga angående storlekarna.
Är dom så jäkla små i storlekarna som de verkar. Denna modell är 180cm lång och använder storlek XX-Large, jag är 185 och använder normalt Medium, i alla fall på mitt allväderställ. Eller är det bara vissa märken som är väldigt mycket mindre i sina storlekar.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top