Själv kör jag Avro och måste säga att det är bra grejorna, sitter som ett smäck på mig och med välplacerad stretch har jag inga problem med att manövrera kroppen, dräkten följer mina rörelser obehindrat och flödar precis så mycket luft som jag behöver.
Direkta skillnader mellan Daineses modeller och som också påverkar priset en hel del är vilket material utanpåliggande skydden är tillverkade i, aluminium eller titan samt vilken typ av skinn det är och hur stor varje skinnbit är, färre sömmar på en dräkt innebär större skinnbitar och bättre passform vilket bidrar till ett högre pris och hos vissa återförsäljare har man även fått för sig att ta mer betalt för Estiva, vilket endast handlar om att dräkten är mer perforerad än standard.
Andra skillnader mellan modellerna är stretchmaterial och skuminläggens mängd och placering.
I detta prissegmentet är så vitt jag kan förstå, alla daineses jackor förberedda med ficka för Wave-skyddet.
Det finns massor av andra både bättre och mer komfortabla ryggskydd är Wave och således kan bara du besvara ifall jackan passar dig med ditt val av skydd.
Puckel för aerodynamik för amatörer är diskuterat tidigare men jag kan ge dig lite input from my point of view, och eftersom dina frågor är på denna nivå tänker jag inte ta upp aerodynamik mer än redan gjort...
Racepuckeln flödar mer luft än sportpuckeln och således hjälper den bättre till att leda bort värme och fukt från kroppen vilket som du säkert redan vet gör körningen avsevärt mer behaglig.
Alla pucklar hjälper till att hålla uppe kroppen från asfalten ifall du mot all förmodan skulle få för dig att åka kana och kolla hur väl skydd en skinndräkt ger dig.
Racepuckeln är större och täcker ett större område och med det hjälper den dig bättre att hålla huvudet från asfalten.
Jag har inte märkt att puckeln någonsin skulle vara ivägen men det är beroende på hjälm, körställning samt till viss del kroppsbyggnad. Har du kort hals och mer oval hjälm samt cp-vinkel på/mellan rygg o huvud, så skulle det vara tänkbart att dem möts vid manövrering men det är långsökt.
Jag tycker efter min genomgång av Dainese-sortimentet att det skiljer lite mellan modellerna i passform över midja och armar, men märkte stora skillnader i axlar och bröstryggen, p.g.a. min kroppsbyggnad såklart.
Tycker deras benlängd är aningen kortare än önskvärt ifall man skulle välja att ha byxorna utanpå stövlarna, men det är såklart också midjeberoende samt hur långt man vill att byxorna ska gå ned.
Dainese är precis som alla andra tillverkare och producerar sina plagg efter en viss standard-mall. Beroende på hur du är byggd så passar olika tillverkares sortiment dig på olika sätt och med varierad storlek på grejorna.
Eftersom du verkar ha ett öga för Dainese så ska du åka till någon återförsäljare som har deras sortiment och kolla hur väl dem olika modellerna passar dig, hittar du vad du behöver e d great men det finns även en viss risk att Dainese är konstruerad fel i förhållande till din kropp och därför när du är klar med Dainese ska du även kolla in likvärdiga produkter från andra tillverkare, alla artiklar passar inte alla precis som Kalkyl skrev tidigare.
Beroende på hur du planerar att köra och hur väl du känner dig själv så ska du bestämma dig för one-/two piece suit.
Vet du att du verkligen kommer att utnyttja mångsidigheten med delad dräkt, satsa på det då men tvivlar du är det dags att finna svar...
Ett helställ sitter oftast bättre än delat och skyddar dig bättre än delat p.g.a. större skinnbitar och färre svaga länkar samtidigt som det är smidigare med helställ jämfört med delat, ditt syfte och användningsområde avgör ditt val.
*Övrigt som kan tilläggas är ifall du vill veta vilka märken som håller "Dainese-standard" så är det bara att kolla upp det riktiga Moto-folket. Där är hundratals miljoner kronor satsade på att utveckla patenterad teknik & konstruktion som sedan kommer ut till oss konsumenter och helgwarriors till en bråkdel av utvecklingskostnaden, finns tillverkaren på professionella drivers är det värt att kolla in deras sortiment.
*Se för allt i världen till att du har på dig munderingen på hojen innan köp, vad som passar dig i affären passar inte alltid utanför.