Tips på andrahoj

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Vet inte alls om det är rätt att lägga en tråd här men provar iallafall.

Har kört en Fz6 2008 i 1,5 säsong (både med och utan strypning) men den är nu såld. Jag har flyttat till de brittiska öarna och börjar såklart direkt att fundera på en ny hoj då det faktiskt är åkbar temperatur här nu. Jag kommer ta tungt kort till våren men börjar såklart gärna kika på hojar redan nu.

Jag är egentligen svinnöjd med Yamahan på alla sätt. På slutet ville jag ha mer effekt (mer för skojs skull än vad som faktiskt är nödvändigt), kunde tycka att det var lite för torr botten de gånger jag faktiskt pendlade med den. Annars som sagt jättenöjd, gjort dagsturer på 8+ timmar som inte har varit några större hinder, gjorde även en tur under en vecka på 200-250 mil och det var inte heller några bekymmer.

Tyvärr har budgeten blivit lidande, så jag har runt 25 000 att handla för. Dock har jag kvar alla skydd och kläder.

Kommer inte pendla, utan bara nöjeskörning på krokiga vägar och kortare helgutflykter kring de brittiska öarna. En gammal sporthoj är lockande på ett sätt, men tror att jag väljer bort det för att dels måste jag vänja mig att köra på fel sida, sen är jag fortfarande rätt ny så undviker nog en hoj som konstant bjuder in till höga farter. Jag har länge varit sugen på en motard, för att lära mig köra på bakhjulet och få en vad jag tror är riktigt busig och kul hoj. Har avstått av komfortskäl. Några invändningar? Annars har jag ögonen på vanliga nakenhojar som Kawa Z750, Honda cb600, Triumph Speed four mm. Ducati monster tycker jag är grymt coola men osäker på drifttsäkerhet och sen kostar de väl lite mer att köpa också. Jag uppskattar pålitlighet och långa serviceintervaller.

Några jag skummat igenom hittills

https://www.gumtree.com/p/honda-motorbikes/honda-cb600/1211044665
https://www.gumtree.com/p/kawasaki-motorbikes/kawasaki-z750-custom-dipped-paintjob-/1208540724
https://www.gumtree.com/p/aprilia-m...pegaso-factory-650-mot-march-2017-/1208146190 Hur är denna Aprilia?
https://www.gumtree.com/p/triumph-m...600cc-black-sports-naked-motorbike/1210726634

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Att köra på bakhjulet kan man göra med det mesta men en speed triple underlättar det markant även en superduke men den kan ligga lite utanför budget.

btw: en andrahoj är en hoj till utöver den man redan äger inte den andra man äger i livet...

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Fazer 1000 är ju trevlig och i din prisklass med, snabb men snäll :)

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag är rätt nöjd med min Triumph Sprint. Funkar både på en krokig landsväg och med veckopackning baktill. Kostar inte särskilt mycket i UK.

Härlig motor - välj 2002/2003 eller senare. Lite mer pulver, lite bättre maskin. Finns både som RS (halvkåpa) och ST (helkåpa) med 955 cc. Från 2005: ny modell på 1050 cc.

Kanske något för dig?

https://www.gumtree.com/p/triumph-motorbikes/triumph-sprint-rs-955i/1208443520

https://www.gumtree.com/p/triumph-m...cc-hurricane-car-motorcycle-sales-/1211928854

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag hade en Triumph Tiger 800 "Roadie" som andra hoj (min andrahoj är en CB650 -80 ;) ).
Jag var riktigt nöjd med Tigern! :tummenupp
Var mycket "mer" hoj än min första Transalp men inte för mycket för att den skulle kännas ohanterlig.
Gick kanon på smala vägar och funkade bra även om vägen övergick i grus.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Triumph Speed Triple, brittisk hoj. Service överallt på hemmamarknaden.
Eller en Triumph Street Triple. Växla ner den lite och lättare få upp på bakhjulet och mindre risk för fortkörning.
Det bara dräller av civila polisbilar i UK.
Var en vecka i England i jobbet och dom halade in mig för fortkörning med bil.
Att jämföra med Sverige, 40 år sedan min senaste fortkörning.

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Här har det tickat in svar under dagen :D
Varför inte en sån :) Mycket lättkört allround hoj med tillräckligt vridmoment för att ligga på störrre vägar:tummenupp

https://www.gumtree.com/p/honda-motorbikes/honda-cb-900/1211429921

Det kan absolut vara något. Egen erfarenhet av den? Har den körglädje?

Att köra på bakhjulet kan man göra med det mesta men en speed triple underlättar det markant även en superduke men den kan ligga lite utanför budget.

btw: en andrahoj är en hoj till utöver den man redan äger inte den andra man äger i livet...

Så är det nog, tänkte att det skulle vara lättare att lära sig på en motard. När man väl kan det är det säkert inte så svårt att göra på flera hojar.

Ahhhh sorry, det låter ju rimligt nu när du säger det.

Fazer 1000 är ju trevlig och i din prisklass med, snabb men snäll :)

Antar att man hamnar innan millennieskiftet då? Har gärna en till Yamaha, men vad skulle skillnaderna bli gentemot den jag haft? Förutom effekten då

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Här har det tickat in svar under dagen :D

Så är det nog, tänkte att det skulle vara lättare att lära sig på en motard. När man väl kan det är det säkert inte så svårt att göra på flera hojar.

Ahhhh sorry, det låter ju rimligt nu när du säger det.

Antar att man hamnar innan millennieskiftet då? Har gärna en till Yamaha, men vad skulle skillnaderna bli gentemot den jag haft? Förutom effekten då
Du skrev själv att du var svinnöjd med fz6an ???? jag körde förrut fzs 600 fazer och min andra hoj en fz1. Kändes som ett bra steg för mig och med din budget hade nog jag kört på det alternativet.

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Jag är rätt nöjd med min Triumph Sprint. Funkar både på en krokig landsväg och med veckopackning baktill. Kostar inte särskilt mycket i UK.

Härlig motor - välj 2002/2003 eller senare. Lite mer pulver, lite bättre maskin. Finns både som RS (halvkåpa) och ST (helkåpa) med 955 cc. Från 2005: ny modell på 1050 cc.

Kanske något för dig?

https://www.gumtree.com/p/triumph-motorbikes/triumph-sprint-rs-955i/1208443520

https://www.gumtree.com/p/triumph-m...cc-hurricane-car-motorcycle-sales-/1211928854

Mm absolut något att överväga. Är dock något tveksam till att köpa kåphoj, vill gärna ha lite naken/ streetfighter stuk. Får även för mig att det blir lättare att hålla nere farten utan kåpor. Är det samma motor i triumphs övriga sortiment? Vet verkligen noll om det märket.

Jag hade en Triumph Tiger 800 "Roadie" som andra hoj (min andrahoj är en CB650 -80 ;) ).
Jag var riktigt nöjd med Tigern! :tummenupp
Var mycket "mer" hoj än min första Transalp men inte för mycket för att den skulle kännas ohanterlig.
Gick kanon på smala vägar och funkade bra även om vägen övergick i grus.
Jaså, vad kul! Misstänker att den var lite lugnare och beskedligare karaktärsmässigt? Kan absolut tänka mig en sådan. Har faktiskt varit ute på en del grusvägar med min gamla FZ, rätt kul ändå :) Men jag tog det givetvis väldigt lugnt.

Yamaha FZ-1! Pulver så det räcker. Billig i drift samt driftsäker.

Ja, kan kännas som ett självklart val när jag haft 600an och varit nöjd men jag tror ändå jag vill testa något annat. Har ju bara kört en hoj så det är dags att vidga vyerna litegrann.

Triumph Speed Triple, brittisk hoj. Service överallt på hemmamarknaden.
Eller en Triumph Street Triple. Växla ner den lite och lättare få upp på bakhjulet och mindre risk för fortkörning.
Det bara dräller av civila polisbilar i UK.
Var en vecka i England i jobbet och dom halade in mig för fortkörning med bil.
Att jämföra med Sverige, 40 år sedan min senaste fortkörning.

Speed triple är definitivt intressant. Jag gillar utseendet, är den dessutom lite busig och allmänt sexig så får jag allt hålla utkik efter en sån. Hur är pålitlighet då? (utan att starta nåt märkeshat)

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Jo det var jag. Inte vet jag om det är jag som tror att gräset är grönare på andra sidan men jag vill gärna testa något nytt. Kanske jag inser att det är en Yamaha (FZ/Fazer) jag ska ha och skaffar en igen nästa år eller så, men just nu känner jag för något nytt och gärna lite okänt.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jo, så är det ju. Inga kåpor = lägre hastighet! ;) Kvaliteten på trajjorna behöver du inte vara orolig för. Nakna hojar finns t ex (som du ju redan fått tips om): Street Triple på 675 cc och Speed Triple på 1050 cc.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4

Själv har jag en hornet 600cc 2007 som är riktigt nöjd med:) och älskar att köra med den slingrande små vägar:tungan (min Firestorm har inte nån chans att hänga med Hornet på de små vägarna)

Så tror jag inte att en Hornet 900cc skulle vara sämre:tummenupp

Last edited:
Gick med
12 Sep 2016
Hoj
Yamaha YZF 125
Kollade in sidan och den var ju svin bra. Hur lätt är det att köpa hoj där (någon som har gjort?) är det bara att ta ett släp och dra till England eller hur får man hem hojen?

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Vad är det för karaktär i dessa? Går de att köra längre än 60 minuter i sträck?

Har inte kommit så långt i mitt beslutsfattande. Har velat mellan motard och en nakenhoj länge, men så gick jag förbi en mc affär och provsatt en gixxer k5 600 och blev plötsligt sugen på att vara lite oansvarig och köpa plastraket istället. Hur är en 600 kåphoj om man vill busa och även lära sig köra lite bakhjul mm?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är det för karaktär i dessa? Går de att köra längre än 60 minuter i sträck?

Har inte kommit så långt i mitt beslutsfattande. Har velat mellan motard och en nakenhoj länge, men så gick jag förbi en mc affär och provsatt en gixxer k5 600 och blev plötsligt sugen på att vara lite oansvarig och köpa plastraket istället. Hur är en 600 kåphoj om man vill busa och även lära sig köra lite bakhjul mm?

Efter mopeden blev det en Honda CBR600F med pizzadrev baktill.
Så visst går det få upp en "plastraket" på bakhjulet.
https://www.google.se/search?q=jose...=w8HHWJGAGcOOsgHcmb3ABA#imgrc=XFk3IqSnziQA-M:

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS