Tips på bil!

heavy

Member
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
KTM 640 -02
Många BRA svar :tummenupp

En xantia har jag lite dåliga erfarenheter av, så skippar den =).

Har kört audi förut, så är lite sugen på en A6:a nu.

Det får bli Svenskt tyskt eller eventuellt japanskt...typ Nissan primera.

LF: Det där med AC:n ska jag kolla upp, har en polare som jobbar med det,
får ta ett snacka med han.

Du kan va lung valmers det blir ingen Ford

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, vad du än gör så köp INGEN PRIMERA! Nu är jag partisk för jag har en själv :gnissla Det är lätt den sämsta av ALLA bilar jag någonsin har ägt och det har blivit rätt många nu (30+ iaf).

En Saab 9000 cs/cse är ett bra köp där miltalen inte spelar någon större roll, räkna på ca 2000-3000mil/år vid köp av en sådan.
Köp en lättrycksturbo, billigast på alla sätt såsom tex service, försäkring, bränsleförbrukning mm. Väljer du en med "steg1" så får du några extra kusar samt lägre förbrukning. Polaren hade iofs en fulltryckare men körde 0.67 landsväg med sin med Nordic steg3 (ska du köra nåt sånt, kör Maptun).
Svärfar köpte en 98:ans cse 2.0t som nu har rullat ca 4000mil (han kör inte mycket med den) och den går bättre än en standard fulltryckare efter steg1-operationen som kostade 6-7000:-.

Jag ångrar att jag köpte en Primera när tjejens 96:ans cs pajjade (remhjul skar, var tvungen att ha bil inom ett dygn) även fast den var lite halvsliten och ingen turbo. Den var dock inte speciellt snål vilket de oftast inte är utan turbo.

heavy

Member
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
KTM 640 -02
Dee_cati skrev:
2264905 Ok, vad du än gör så köp INGEN PRIMERA! Nu är jag partisk för jag har en själv :gnissla Det är lätt den sämsta av ALLA bilar jag någonsin har ägt och det har blivit rätt många nu (30+ iaf).

En Saab 9000 cs/cse är ett bra köp där miltalen inte spelar någon större roll, räkna på ca 2000-3000mil/år vid köp av en sådan.
.

Ohfan....kanske ska akta sig för en sådan då.....verkar luta åt 9000 eller A6:a nu =)

Bara banken ger mig mina pengar så man kan börja ringa runt på annonser.

tack för alla svar!

Lundbeck

Mycket mera mogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GL1000 -75
heavy skrev:
2263410 Ska köpa en bil nu tänkte jag....

Budgeten ligger på 35, max 40.

Vill inte ha nått sportig, utan det ska vara en bruksbil med hyffsat försäkringspris.

AC/ACC är ett krav....vill gärna ha automat, skinn o sånt...men det är absolut inget krav.

Har kollat lite på:

Saab 900 och 9000 från ungefär -94 o framåt.

Även Volvo 850 har jag kollat in lite grann, är inget fan av volvo dock.

Nån som har nått tips eller nått o säga om de jag kollat på?

Tysk eller japanare är nog bästa valet. Som sagts innan en fräsh BMW eller Audi.

Har själv haft en hög volvos, några japanesare, sen trillade in på tyskespåret med en golf sen en audi, och kör nu italienare.

Italienaren är helt klart roligast att köra, men tysken vinner helt klart ekonomiracet. Audi A4/A6 för dom pengarna är nog lätt att hitta.

martin77

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Hoj
såld men letar ny som bäst...
heavy skrev:
2263410 Ska köpa en bil nu tänkte jag....

Budgeten ligger på 35, max 40.

Vill inte ha nått sportig, utan det ska vara en bruksbil med hyffsat försäkringspris.

AC/ACC är ett krav....vill gärna ha automat, skinn o sånt...men det är absolut inget krav.

Har kollat lite på:

Saab 900 och 9000 från ungefär -94 o framåt.

Även Volvo 850 har jag kollat in lite grann, är inget fan av volvo dock.

Nån som har nått tips eller nått o säga om de jag kollat på?

äger en saab 9000 2,3l -92.
en bra bil för den som vill lära sig meka med bromsar, servostyrning, fläckt, drivknutar med mera... kanske mycket vanliga slitage delar men många fel blir det.

laga rost är ju oxå väldigt roligt att göra...
med andra ord: ge fan i saab 9000 och övriga modeller. flera polare som äger nyare saab 9-3 och 9-5 med massor av problem.

satsa på bmw. har tidigare ägt 3 st 5 serie varav 2 äldre och en nyare. samtliga bilar har funkat riktigt bra och inte ett spår av rost. :)

det enda jobbiga med bmw är många "nysvenskar" (ursäkta ordvalet) ska ligga och dra med dig i rödljusen :mad:.

heavy

Member
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
KTM 640 -02
martin77 skrev:
2265253 äger en saab 9000 2,3l -92.
en bra bil för den som vill lära sig meka med bromsar, servostyrning, fläckt, drivknutar med mera... kanske mycket vanliga slitage delar men många fel blir det.

laga rost är ju oxå väldigt roligt att göra...
med andra ord: ge fan i saab 9000 och övriga modeller. flera polare som äger nyare saab 9-3 och 9-5 med massor av problem.

satsa på bmw. har tidigare ägt 3 st 5 serie varav 2 äldre och en nyare. samtliga bilar har funkat riktigt bra och inte ett spår av rost. :)

det enda jobbiga med bmw är många "nysvenskar" (ursäkta ordvalet) ska ligga och dra med dig i rödljusen :mad:.

HAHA, har alltid vilja lära mig meka ju :p

tyskarna är det jag tittar mest på nu

LazBoy

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
Honda VTR 1000F Firestorm -98
Dee_cati skrev:
2264905 Ok, vad du än gör så köp INGEN PRIMERA! Nu är jag partisk för jag har en själv :gnissla Det är lätt den sämsta av ALLA bilar jag någonsin har ägt och det har blivit rätt många nu (30+ iaf).
Nu ska du inte vara sådär. Man åker ju faktiskt ganska hyfsat i en Primera.. Ända tills växellådan rasar. Dvs, nån gång efter 11K mil.. :hihi
Lyckades dock kränga iväg min till en mindre förstående för 5K.. :näsblod

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
darth_igel skrev:
2265303 Söndergasad av 18åring med nytaget körkort.
Allmänt brutalt körd av 18åring med nytaget körkort.
Ej servad p.g.a 18årig ägare med nytaget körkort.
Listan kan göras lång...

Dessutom rostar de värre än äldre opel

Den har bara gått 15k mil så om den är lite söndergasad gör nog inget. Ring och fråga, Roger låter inte som en 18åring.

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
utbytt mot en Caterham
Pr0bz skrev:
2265415 Den har bara gått 15k mil så om den är lite söndergasad gör nog inget. Ring och fråga, Roger låter inte som en 18åring.

Nu menade jag BMW 325 och liknade bilar i allmänhet och inte just detta exemplar och att man ska vara väldigt försiktig när man köper en sån bil.

Visst, den har "bara" gått 15k men den är ändå 13 år gammal. Gott om tid för flera generationer gasglada 18åringar.

heavy

Member
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
KTM 640 -02
Tänkte bara säga att det blev en V40! :tungan

96:a med 16000 mil på mätaren, helt rostfri o mycket fin

Tack för alla tips

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
heavy skrev:
2292103 Tänkte bara säga att det blev en V40! :tungan

96:a med 16000 mil på mätaren, helt rostfri o mycket fin

Tack för alla tips

grattis till en helt underbar bil, och snälla säg att det blev en t4 :kär

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Varför köpa volvo när det finns såna här?!?

ford_1.jpg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Swedie skrev:
2292502 den där tankar man nog ett par gånger i veckan även fast den har extra tankar.

Du tankar nog inte alls för man har inte råd med att betala skatten på den då den väger 15 ton :D

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy