Tips på bra bandslip för enklare verkstadsbruk?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är på jakt efter en en bandslip som är tänkt att användas i samband med allehanda fabrikation av metall prylar till hojbyggen och liknande. Dvs, inte de klenare bandsliparna man hittar på Clas Ohlson och liknande. Är dock helt rudis på verkstadsmaskiner så tänker att jag frågar SH-intelligentsian om tips. Ska (helst) kunna bänkmonteras, budget ca 5000-7000 kr.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Bygg själv, det blir inte superbilligt men bra mycket mer funktionellt än en standard bandslip.
Men - du måste ha tillgång till svets o kapmöjligheter (går med vinkelslip, men en metallbandsåg är bättre)
Det material som kan vara lite meckigt är motor o motorstyrning - nya motorer kostar men det finns ibland begagnat på Blocket

Inspiration har du här -

( sedan är det lite av "hönan o ägget" - det är bra att ha en bandslip om man vill bygga en bandslip)

Blocket: https://www.blocket.se/annons/dalarna/slipmaskin_kombinerad/1205580744

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Någon variant av flerhjulig maskin med 2x72 tums band skulle jag rekommendera, något i stil med denna:
Skärmbild 2024-07-16 075819.png

Finns olika varianter (Olika storlekar, antal hjul, svetsas eller skruvas ihop etc) och du kan både bygga en helt själv efter ritningar och instruktioner som i länken ovan, köpa en färdigkapad byggsats och montera ihop eller köpa en färdigbyggd maskin beroende på vad du har för budget. Dessa maskiner käkar stål som inget annat, går absolut inte att jämföra med en enklare bänkslipmaskin. Ibland dyker de upp på blocket, jag hade tur och nöp en där för en bra peng så håll utkik på säljsidorna så kanske du också har tur :tummenupp Och om inte så finns det som sagt att köpa både kit och färdigbyggda, fast de sistnämnda kan bli rätt dyra...

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
En "riktig" band eller bänkslip för dom pengarna är nog auktionssidorna bäst att hålla koll på :)
Ja, om det inte är en ”riktig” då? Tänk på att jämförelsen är med typ en sån här, (som är kvalificerat skräp, så allt bättre än det är en lyft.

Är en sån här helt kass eller vad? Den ska användas för hobbyverksamhet, på sin höjd några gånger i månaden.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Bygg själv, det blir inte superbilligt men bra mycket mer funktionellt än en standard bandslip.
Men - du måste ha tillgång till svets o kapmöjligheter (går med vinkelslip, men en metallbandsåg är bättre)
Det material som kan vara lite meckigt är motor o motorstyrning - nya motorer kostar men det finns ibland begagnat på Blocket

Inspiration har du här -

( sedan är det lite av "hönan o ägget" - det är bra att ha en bandslip om man vill bygga en bandslip)

Blocket: https://www.blocket.se/annons/dalarna/slipmaskin_kombinerad/1205580744
Det är ett bra tips men det är till en förening (som förvisso har svets, kap etc) så får vara något som går att köpa färdigt, kommer inte kunna få igenom lösningen med hembyggt. Särskilt om något inte skulle bli optimalt och så står jag själv med hundhuvudet.

Att köpa en gammal pjäs skulle kunna vara ett alternativ men befinner mig i Malmö så får vara nära inpå här om det ska vara aktuellt.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Någon variant av flerhjulig maskin med 2x72 tums band skulle jag rekommendera, något i stil med denna:
View attachment 501128

Finns olika varianter (Olika storlekar, antal hjul, svetsas eller skruvas ihop etc) och du kan både bygga en helt själv efter ritningar och instruktioner som i länken ovan, köpa en färdigkapad byggsats och montera ihop eller köpa en färdigbyggd maskin beroende på vad du har för budget. Dessa maskiner käkar stål som inget annat, går absolut inte att jämföra med en enklare bänkslipmaskin. Ibland dyker de upp på blocket, jag hade tur och nöp en där för en bra peng så håll utkik på säljsidorna så kanske du också har tur :tummenupp Och om inte så finns det som sagt att köpa både kit och färdigbyggda, fast de sistnämnda kan bli rätt dyra...
Ser väldigt avancerad ut. Har du någon uppfattning om totalpris för en sån?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Ja, om det inte är en ”riktig” då? Tänk på att jämförelsen är med typ en sån här, (som är kvalificerat skräp, så allt bättre än det är en lyft.

Är en sån här helt kass eller vad? Den ska användas för hobbyverksamhet, på sin höjd några gånger i månaden.

Funkar säkert - det är bara en stomme med elmotor, ett spännhjul och strömbrytare. Knappast något som kan gå fel. Funkar till att grada plåt o stång/rör och lite allmänna slipjobb.
Ingen jätteskillnad mot självbyggena som kanske är lite bättre för ex. knivsmide och verktygsslipning

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Funkar säkert - det är bara en stomme med elmotor, ett spännhjul och strömbrytare. Knappast något som kan gå fel. Funkar till att grada plåt o stång/rör och lite allmänna slipjobb.
Ingen jätteskillnad mot självbyggena som kanske är lite bättre för ex. knivsmide och verktygsslipning

Vad är det som blir bättre med en mer avancerad modell? Stabilare ram? Mer kraft i motorn?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A

Inte testat men kolla recensioner/kundomdömen.

Tips att tjöpa den här(ifrån) istället, kanske ;) (..om dom någonsin kan leverera vill säga)
eller

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Vad är det som blir bättre med en mer avancerad modell? Stabilare ram? Mer kraft i motorn?
Anligget på den du frågade om blir antingen på plana ytan mellan brytrulle o motor, eller mot rullen. Anligget på de andra maskinerna kan bli ett 90-graders eller tom justerbart om man vill slipa ex. knivar med en fast eggvinkel

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser väldigt avancerad ut. Har du någon uppfattning om totalpris för en sån?
Inte särskilt, det är ju mer eller mindre bara en stomme av fyrkantsprofil med ett par bandhjul som drivs av en elmotor. Det viktiga är ju att du svetsar ihop skiten rakt och får hjulen att linjera ordentligt så att bandet inte hoppar av. Sen behöver du någon slags spännanordning som gör att bandet inte slackar, på min sitter det ena hjulet på en fjädrad bom som trycks uppåt av en gascylinder á la bilbaklucka, steglös bandspänning som bara är att trycka ihop när du vill byta band. Klart smidigt. Men jag har också sett lösningar med vanliga spiral fjädrar, gängade spännanordningar etc.

Jag köpte min begagnad av en snubbe som hade byggt den själv med hjälp av typ såna instruktioner du hittar i länken jag postade, var ett tag sen men har för mig att jag betalade kring 5000kr. Enligt honom var det inte svårt, bara du har tillgång till en duglig kapmaskin, svets och pelarborr. Vilka material och delar du behöver står detaljerat i instruktionerna, så det är bara att köpa hem materialet och bygga ihop. Sen får du ju komplettera med en elmotor och brytare alt ställbar varvtalsreglering om det är något du vill ha. Men ska du köpa en färdigbyggd inklusive motor så kan de kosta alltifrån 10-20000kr om vi pratar den här storleken. Klarar du dig med mindre finns det billigare alternativ, typ som denna:

Eller här en mellanvariant:

Och en liknande storlek som den jag har:

Den sista ser i princip exakt ut som min, med gasfjädring och allt. Men ja, att köpa dem färdigbyggda gör ju att priset springer iväg...

Nu har jag bara gjort en snabb sökning, kollar du runt kan du säkert hitta samma maskiner för olika priser så jämför och leta runt innan du klickar hem en.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Längre band ger längre tid mellan att individuella sandkorn träffar slipobjektet, du får bättre kylning som gör att banden varar längre och du kan slipa "hårdare" och äta mer material snabbare utan att behöva byta band stup i kvarten. Och sen har ju större maskiner oftast kraftigare motor, trycker du för hårt mot bandet på en klen maskin så stannar den. Min maskin kan jag i princip ta en 2x4" och trycka rakt mot slipbandet med full kraft utan att den så mycket som saktar ner.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Inte testat men kolla recensioner/kundomdömen.

Tips att tjöpa den här(ifrån) istället, kanske ;) (..om dom någonsin kan leverera vill säga)
eller
Ah, ja, samma maskin fast för mindre pengar. Tack för tips!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Inte särskilt, det är ju mer eller mindre bara en stomme av fyrkantsprofil med ett par bandhjul som drivs av en elmotor. Det viktiga är ju att du svetsar ihop skiten rakt och får hjulen att linjera ordentligt så att bandet inte hoppar av. Sen behöver du någon slags spännanordning som gör att bandet inte slackar, på min sitter det ena hjulet på en fjädrad bom som trycks uppåt av en gascylinder á la bilbaklucka, steglös bandspänning som bara är att trycka ihop när du vill byta band. Klart smidigt. Men jag har också sett lösningar med vanliga spiral fjädrar, gängade spännanordningar etc.

Jag köpte min begagnad av en snubbe som hade byggt den själv med hjälp av typ såna instruktioner du hittar i länken jag postade, var ett tag sen men har för mig att jag betalade kring 5000kr. Enligt honom var det inte svårt, bara du har tillgång till en duglig kapmaskin, svets och pelarborr. Vilka material och delar du behöver står detaljerat i instruktionerna, så det är bara att köpa hem materialet och bygga ihop. Sen får du ju komplettera med en elmotor och brytare alt ställbar varvtalsreglering om det är något du vill ha. Men ska du köpa en färdigbyggd inklusive motor så kan de kosta alltifrån 10-20000kr om vi pratar den här storleken. Klarar du dig med mindre finns det billigare alternativ, typ som denna:

Eller här en mellanvariant:

Och en liknande storlek som den jag har:

Den sista ser i princip exakt ut som min, med gasfjädring och allt. Men ja, att köpa dem färdigbyggda gör ju att priset springer iväg...

Nu har jag bara gjort en snabb sökning, kollar du runt kan du säkert hitta samma maskiner för olika priser så jämför och leta runt innan du klickar hem en.

Ok, ja, det där med att bygga ihop det rakt…
Den minsta där såg ut att ha för smalt band för att vara riktigt användbar för oss, och man undrar hur den håller om man vill slipa lite grövre grejer. Jag kan förstå poängen med konstruktionen dock, det känns def. mer flexibelt än slipen jag länkade till, men tror tyvärr att det är för lågt intresse för att motivera en sådan slip till föreningen i den större storleken.

Längre band ger längre tid mellan att individuella sandkorn träffar slipobjektet, du får bättre kylning som gör att banden varar längre och du kan slipa "hårdare" och äta mer material snabbare utan att behöva byta band stup i kvarten. Och sen har ju större maskiner oftast kraftigare motor, trycker du för hårt mot bandet på en klen maskin så stannar den. Min maskin kan jag i princip ta en 2x4" och trycka rakt mot slipbandet med full kraft utan att den så mycket som saktar ner.

Jag förstår poängen med längre band. Vi behöver nog inte riktigt den kapaciteten du nämner ovan men nog får man trycka ganska hårt för att få en slip med 1,4 kW-motor att stanna? Hur kraftig motor har du på din?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har stått en del vid en industriell bandslip en gång i tiden. Effektiv vid serieproduktion.
Tyckte jag skulle uppgradera verkstan med en härom året.
Kombislipen, skiva + smalt band tämligen värdelös.
Blev en 1500 kronors från Classe. Bandbredd 100mm. 500W.
Använder den några minuter i veckan. Funkar bra för mina behov.
Kör den mest med vertikalt band.
En maskin med korta band sliter ut dom fortare. Men dom finns att köpa i närmsta stad.
Tar mindre plats än en "riktig" maskin.
Finns så mycket andra verktyg att spendera pengarna på.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC