Inte särskilt, det är ju mer eller mindre bara en stomme av fyrkantsprofil med ett par bandhjul som drivs av en elmotor. Det viktiga är ju att du svetsar ihop skiten rakt och får hjulen att linjera ordentligt så att bandet inte hoppar av. Sen behöver du någon slags spännanordning som gör att bandet inte slackar, på min sitter det ena hjulet på en fjädrad bom som trycks uppåt av en gascylinder á la bilbaklucka, steglös bandspänning som bara är att trycka ihop när du vill byta band. Klart smidigt. Men jag har också sett lösningar med vanliga spiral fjädrar, gängade spännanordningar etc.
Jag köpte min begagnad av en snubbe som hade byggt den själv med hjälp av typ såna instruktioner du hittar i länken jag postade, var ett tag sen men har för mig att jag betalade kring 5000kr. Enligt honom var det inte svårt, bara du har tillgång till en duglig kapmaskin, svets och pelarborr. Vilka material och delar du behöver står detaljerat i instruktionerna, så det är bara att köpa hem materialet och bygga ihop. Sen får du ju komplettera med en elmotor och brytare alt ställbar varvtalsreglering om det är något du vill ha. Men ska du köpa en färdigbyggd inklusive motor så kan de kosta alltifrån 10-20000kr om vi pratar den här storleken. Klarar du dig med mindre finns det billigare alternativ, typ som denna:
Eller här en mellanvariant:
Och en liknande storlek som den jag har:
Den sista ser i princip exakt ut som min, med gasfjädring och allt. Men ja, att köpa dem färdigbyggda gör ju att priset springer iväg...
Nu har jag bara gjort en snabb sökning, kollar du runt kan du säkert hitta samma maskiner för olika priser så jämför och leta runt innan du klickar hem en.