Tips på bra däckkrängarmaskin/verktyg?

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Har ni några bra tips på verktyg/maskiner för att enkelt och smidigt kränga däck?

Har ju kört Biltemas däckverktyg sista 10+åren. Den funkar, men är inte jättesmidig eller praktisk.
Känns om att det är dags att uppgradera sig lite.
Så något verktyg som gör bytena smidigare och som inte kostar skjortan.
Gärna något som underlättar när däcken har styvare sidoväggar.

Däckkrängare.jpg

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hört mycket bra om Rabaconda. Har bara prövat en äldre version för Endurodäck men finns visst flera olika versioner.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag kör med denna från XL-moto
Fick modifiera nylonanliggen lite för att få plats med bromsskivorna, behöver bara ta bort en skiva när jag byter framdäck.
XL-moto-tyre.jpg

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har bytt på min GS med Max2h - fram var jobbigt (ganska styvt adventuredäck)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Japp, det är nog den bästa - icke professionella - 5000:-

Jag och två kompisar delar en Rabaconda sedan några år. Eftersom vi kör mycket och växlar mellan olika däck blev den lönsam mycket fort. Vi sa redan från början att vi skulle ta 150spänn/hjul för hjälpen när vi byter åt utomstående (som vi sedan köper gemensam öl för) så den har dessutom tjänat in sig på det viset.

Jag byter däck på GSA-n på en timme inkl hjul på och av. Det är den äldre ”enduroversionen”, jag är lite sugen på att sälja den och köpa den modernare med duck head istället men eftersom den nuvarande funkar så är jag nog snål istället.

Nackdel är att den inte är anpassad för breda däck, fördel enkel och stabil samt ihopfällbar i liten väska. Däckjärnen som säljs bredvid är absolut värda pengarna!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag köpte Xlmoto maskinen då jag skulle byta däck på Thruxtonen, lägga av däcken går ju bra men jag får inte till det då jag ska lägga på, går bra en bit men på slutet måste jag hjälpa till med däckjärn. Fick modda plastklackarna för att inte ta i bromsskivan och sen fick jag svarva ner axeln och göra en bussning till armen då axeln var för grov för Thruxton hjulen.

Lånade däckvärmare till framdäcket som var ordentligt styvt och han som jag lånade däckvärmare har också samma problem att lägga på, är det handhavande fel eller går det så tungt? Hade mycket däckpasta överallt där det kunde tänkas nypa fast.

Jag har också köpt en klämma https://www.amazon.se/dp/B07ZP9B57R?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details för att hålla ner däcket i fälgen, har nu köpt en till för framtida bruk men trots denna klämma så gick det riktigt tungt och jag orkade inte dra på däcken med maskinen.

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Köpte däckkrängningsmaskin och balanserare (enfasmaskiner) på Ali Baba för 9000 + moms inkl. frakt, tar visserligen lite plats men ett av de bästa köpen jag gjort, bytar på bilarna också.

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Fick modifiera nylonanliggen lite för att få plats med bromsskivorna, behöver bara ta bort en skiva när jag byter framdäck.
View attachment 488590
Jag beställde en sådan. Den kostade ju bara en tusenlapp just nu.
Sen visst, den kanske inte skiljer sig allt för mycket från den jag hade. Men jag tänker att momentet med påkrängningen blir mycket enklare med denna.
Kommer nog bygga en ställning eller montering på bord för att få upp den lite från golvnivå.

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Jag beställde en sådan. Den kostade ju bara en tusenlapp just nu.
Sen visst, den kanske inte skiljer sig allt för mycket från den jag hade. Men jag tänker att momentet med påkrängningen blir mycket enklare med denna.
Kommer nog bygga en ställning eller montering på bord för att få upp den lite från golvnivå.
Jag har monterat min på en halvpall så det går att ställa på ett bord eller liknande. Sista biten får jag ta ett järn för att få över fälgkanten. Krympslang över järnets ändar så blir det mjukare.

Dra ankhuvudet moturs! (det blev helt fel i huvet på mig när man har stått vid en däckmaskin för många gånger)

Raderad medlem 61114

Guest
View attachment 488590
Vad har du för hoj? Jag har tuono med 330mm skivor, har även hjälpt och bytt däck på massvis av hojar i depån och har aldrig behövt plocka av någon bromsskiva. Däremot fått skära av en bit av klackarna så skivorna inte tar i.

Har heller aldrig behövt hjälpa till med däckjärn som någon skrev, förutom till att lyfta upp däckkanten över "skon" såklart.

Visst lämnar den lite att önska, men för pengarna riktigt bra! Tar sällan mer än någon minut att få av ett däck och mindre för att få på det nya.

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Vad har du för hoj? Jag har tuono med 330mm skivor, har även hjälpt och bytt däck på massvis av hojar i depån och har aldrig behövt plocka av någon bromsskiva. Däremot fått skära av en bit av klackarna så skivorna inte tar i.

Har heller aldrig behövt hjälpa till med däckjärn som någon skrev, förutom till att lyfta upp däckkanten över "skon" såklart.

Visst lämnar den lite att önska, men för pengarna riktigt bra! Tar sällan mer än någon minut att få av ett däck och mindre för att få på det nya.
Gsxr slab och slingshots i min ägo och bytt på bmw1000rr (4cyl) oxå.

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Hoj
Diverse
Fick hem denna pryl i veckan.
Klarar däck upp till 200 bredd.
Verkar klart bättre än min gamla biltema-krängare.
Finns här

View attachment 489435

Bifogat

• 20230910_163153.jpg
    20230910_163153.jpg
    57.3 KB · Visningar: 26
  • 20230910_163651.jpg
    20230910_163651.jpg
    60.1 KB · Visningar: 25
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Fick hem denna pryl i veckan.
Klarar däck upp till 200 bredd.
Verkar klart bättre än min gamla biltema-krängare.
Finns här

View attachment 489435
Den där pressar väl bara ner däcken från fälgkanten? Det funkar ju biltemas alldeles ypperligt till också, sen ligger däcket hyggligt så bromsskivorna skyddas när man börjar kränga med järnen. Är det nåt jag missar med den här?

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Hoj
Diverse
Den där pressar väl bara ner däcken från fälgkanten? Det funkar ju biltemas alldeles ypperligt till också, sen ligger däcket hyggligt så bromsskivorna skyddas när man börjar kränga med järnen. Är det nåt jag missar med den här?
Tar inte sån jädrans plats.

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Köpte en Rabaconda och använde den för första gången idag. Suveränt lätt och smidigt.

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Jag har monterat min på en halvpall så det går att ställa på ett bord eller liknande.
Är lite inspirerad av bilden i recensionerna på XL Motos sida.
Nått liknande borde kunna gå att lösa. Kanske lite stabilare än bara ett ben.
Vi får se.
1694882171380.jpeg

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln