Motop3r
Medlem
- Gick med
- 9 Jul 2023
- Hoj
- GTR1400
Ett tips är att dra fast däckverktyget i skruvstädet på arbetsbänken, det gör stor skillnad att grejerna är still när man byter däck samt att man står i rätt arbetshöjd! Har bytt massa däck från 17"-21" och 100 -180 i bredd på XL-motoverktyget utan problem, man kan få modifiera lite men handlar mest om teknik. Bra däckpasta samt ett enkelt balanseringsverktyg och man är hemma. Osäker dock om XL-moto ankan passar nya typen av ekerfälgar med slanglösa däck...Är lite inspirerad av bilden i recensionerna på XL Motos sida.
Nått liknande borde kunna gå att lösa. Kanske lite stabilare än bara ett ben.
Vi får se.
Har haft en del strul just beroende på att verktyget inte ligger still (klinkersgolv - halt som f-n)Ett tips är att dra fast däckverktyget i skruvstädet på arbetsbänken, det gör stor skillnad att grejerna är still när man byter däck samt att man står i rätt arbetshöjd! Har bytt massa däck från 17"-21" och 100 -180 i bredd på XL-motoverktyget utan problem, man kan få modifiera lite men handlar mest om teknik. Bra däckpasta samt ett enkelt balanseringsverktyg och man är hemma. Osäker dock om XL-moto ankan passar nya typen av ekerfälgar med slanglösa däck...
Har du inget torkskåp?Jag står i begrepp att köpa verktyg för däckbyte. Funderar då på uppvärmning av däcket.
Jag tänker mig en låda stor nog för ett hjul med öppning för en kupevärmare som får blåsa varmluft över däcket en stund före bytet.
Kupévärmare + torkskåp? Funkar säkert bra, om däcket får plats där förstås.Jo, men ingen fungerande värme i det.
Såg någon video om däckbyte där de placerade en hårtork som blåste på insidan av däcket. Det gjorde att den varma luften cirkulerade runt hela däcket.Jag står i begrepp att köpa verktyg för däckbyte. Funderar då på uppvärmning av däcket.
Jag tänker mig en låda stor nog för ett hjul med öppning för en kupevärmare som får blåsa varmluft över däcket en stund före bytet.
Precis! Och mycket pasta på ALLA ytor där det kan tänkas uppstå friktion. Se även till att däcket kläms ihop så att det ligger i fälgens minsta diameter. (På sidan motsatt den där däcket krängs över fälgen.) En tving kan vara behjälplig.Har haft en del strul just beroende på att verktyget inte ligger still (klinkersgolv - halt som f-n)
Enklast blev det efter att jag lånat kompisens däckvärmare - det gjorde en grym skillnad med uppvärmda däck (o mycket däckpasta)
Har ni några bra tips på verktyg/maskiner för att enkelt och smidigt kränga däck?
Har ju kört Biltemas däckverktyg sista 10+åren. Den funkar, men är inte jättesmidig eller praktisk.
Känns om att det är dags att uppgradera sig lite.
Så något verktyg som gör bytena smidigare och som inte kostar skjortan.
Gärna något som underlättar när däcken har styvare sidoväggar.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |