Tips på bra däckkrängarmaskin/verktyg?

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Har fått hem den i alla fall.
Den var färdigrepad vid leverans.
Nu spelar det mindre roll då den repar sig själv vid montering då inga kanter är brutna och när man skjuter på delarna så har man stora repor direkt.
Den är inte till för att vara snygg. Den är till för att hjälpa mig byta däck.
däckmaskin.jpg
 

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Det saknades monteringsintruktion, men det är ju inte rocket science.

Men för den som undrar så montera den i den här ordningen:

Däckmaskin1.jpg

Däckmaskin2.jpg

Däckmaskin3.jpg

Däckmaskin4.jpg

Däckmaskin5.jpg

Däckmaskin6.jpg

Däckmaskin7.jpg

Däckmaskin8.jpg

Däckmaskin9.jpg

Däckmaskin10.jpg
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Är lite inspirerad av bilden i recensionerna på XL Motos sida.
Nått liknande borde kunna gå att lösa. Kanske lite stabilare än bara ett ben.
Vi får se.
1694882171380.jpeg
Ett tips är att dra fast däckverktyget i skruvstädet på arbetsbänken, det gör stor skillnad att grejerna är still när man byter däck samt att man står i rätt arbetshöjd! Har bytt massa däck från 17"-21" och 100 -180 i bredd på XL-motoverktyget utan problem, man kan få modifiera lite men handlar mest om teknik. Bra däckpasta samt ett enkelt balanseringsverktyg och man är hemma. Osäker dock om XL-moto ankan passar nya typen av ekerfälgar med slanglösa däck...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ett tips är att dra fast däckverktyget i skruvstädet på arbetsbänken, det gör stor skillnad att grejerna är still när man byter däck samt att man står i rätt arbetshöjd! Har bytt massa däck från 17"-21" och 100 -180 i bredd på XL-motoverktyget utan problem, man kan få modifiera lite men handlar mest om teknik. Bra däckpasta samt ett enkelt balanseringsverktyg och man är hemma. Osäker dock om XL-moto ankan passar nya typen av ekerfälgar med slanglösa däck...
Har haft en del strul just beroende på att verktyget inte ligger still (klinkersgolv - halt som f-n)
Enklast blev det efter att jag lånat kompisens däckvärmare - det gjorde en grym skillnad med uppvärmda däck (o mycket däckpasta)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag står i begrepp att köpa verktyg för däckbyte. Funderar då på uppvärmning av däcket.
Jag tänker mig en låda stor nog för ett hjul med öppning för en kupevärmare som får blåsa varmluft över däcket en stund före bytet.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag står i begrepp att köpa verktyg för däckbyte. Funderar då på uppvärmning av däcket.
Jag tänker mig en låda stor nog för ett hjul med öppning för en kupevärmare som får blåsa varmluft över däcket en stund före bytet.
Har du inget torkskåp?
 

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Jag står i begrepp att köpa verktyg för däckbyte. Funderar då på uppvärmning av däcket.
Jag tänker mig en låda stor nog för ett hjul med öppning för en kupevärmare som får blåsa varmluft över däcket en stund före bytet.
Såg någon video om däckbyte där de placerade en hårtork som blåste på insidan av däcket. Det gjorde att den varma luften cirkulerade runt hela däcket.
Skulle nog inte våga göra det med en värmepistol dock. Blir nog lite för varmt då. Fast kupevärmare skulle nog funka.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Har haft en del strul just beroende på att verktyget inte ligger still (klinkersgolv - halt som f-n)
Enklast blev det efter att jag lånat kompisens däckvärmare - det gjorde en grym skillnad med uppvärmda däck (o mycket däckpasta)
Precis! Och mycket pasta på ALLA ytor där det kan tänkas uppstå friktion. Se även till att däcket kläms ihop så att det ligger i fälgens minsta diameter. (På sidan motsatt den där däcket krängs över fälgen.) En tving kan vara behjälplig.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har ni några bra tips på verktyg/maskiner för att enkelt och smidigt kränga däck?

Har ju kört Biltemas däckverktyg sista 10+åren. Den funkar, men är inte jättesmidig eller praktisk.
Känns om att det är dags att uppgradera sig lite.
Så något verktyg som gör bytena smidigare och som inte kostar skjortan.
Gärna något som underlättar när däcken har styvare sidoväggar.

Mitas 190/50 jag krängde senast var förjävligt.
Sidoväggarna förmodligen.

Bra däck men blir nog något annat nästa gång.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Har samma maskin, för pengarna är det värt men det är svettigt att byta själv. Helst vill man vara 2 pers, en som håller fast maskinen och en som roterar armen. Har man ekerfälgar så kan man inte använda pinnen som hindrar hjulet från att snurra, då är det bekvämt med ytterliggare en person som håller fast fälgen, men funkar med 2 pers också även om lite kämpigt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag kör med XL-moto "maskinen", det fungerar :
Det är lite dålig precision på delarna och man får ta bort lite på underläggen för att få plats med skivorna.
Med mycket smörja, varma däck och lite god vilja så funkar det ...:squid
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag har denna däckmaskin från XLMOTO för ca 1000 spänn.
Däckmaskin XLMOTO.jpg
Den funkar bra att lägga hjulet på så att det kommer lite högre upp än om jag skulle brottas med det på golvet över ett annat gammalt däck som underlag. Jag är väl aningens grön ännu men jag lyckades byta bakdäck på min KTM 350 härom veckan, repade fälgen med däckjärnen så klart men så är det också en endurohoj så fälgarna repas förr eller senare på alla möjliga sätt.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top