Motop3r
Medlem
- Gick med
- 9 Jul 2023
- Hoj
- GTR1400
Ett tips är att dra fast däckverktyget i skruvstädet på arbetsbänken, det gör stor skillnad att grejerna är still när man byter däck samt att man står i rätt arbetshöjd! Har bytt massa däck från 17"-21" och 100 -180 i bredd på XL-motoverktyget utan problem, man kan få modifiera lite men handlar mest om teknik. Bra däckpasta samt ett enkelt balanseringsverktyg och man är hemma. Osäker dock om XL-moto ankan passar nya typen av ekerfälgar med slanglösa däck...Är lite inspirerad av bilden i recensionerna på XL Motos sida.
Nått liknande borde kunna gå att lösa. Kanske lite stabilare än bara ett ben.
Vi får se.
Har haft en del strul just beroende på att verktyget inte ligger still (klinkersgolv - halt som f-n)Ett tips är att dra fast däckverktyget i skruvstädet på arbetsbänken, det gör stor skillnad att grejerna är still när man byter däck samt att man står i rätt arbetshöjd! Har bytt massa däck från 17"-21" och 100 -180 i bredd på XL-motoverktyget utan problem, man kan få modifiera lite men handlar mest om teknik. Bra däckpasta samt ett enkelt balanseringsverktyg och man är hemma. Osäker dock om XL-moto ankan passar nya typen av ekerfälgar med slanglösa däck...
Har du inget torkskåp?Jag står i begrepp att köpa verktyg för däckbyte. Funderar då på uppvärmning av däcket.
Jag tänker mig en låda stor nog för ett hjul med öppning för en kupevärmare som får blåsa varmluft över däcket en stund före bytet.
Kupévärmare + torkskåp? Funkar säkert bra, om däcket får plats där förstås.Jo, men ingen fungerande värme i det.
Såg någon video om däckbyte där de placerade en hårtork som blåste på insidan av däcket. Det gjorde att den varma luften cirkulerade runt hela däcket.Jag står i begrepp att köpa verktyg för däckbyte. Funderar då på uppvärmning av däcket.
Jag tänker mig en låda stor nog för ett hjul med öppning för en kupevärmare som får blåsa varmluft över däcket en stund före bytet.
Precis! Och mycket pasta på ALLA ytor där det kan tänkas uppstå friktion. Se även till att däcket kläms ihop så att det ligger i fälgens minsta diameter. (På sidan motsatt den där däcket krängs över fälgen.) En tving kan vara behjälplig.Har haft en del strul just beroende på att verktyget inte ligger still (klinkersgolv - halt som f-n)
Enklast blev det efter att jag lånat kompisens däckvärmare - det gjorde en grym skillnad med uppvärmda däck (o mycket däckpasta)
Har ni några bra tips på verktyg/maskiner för att enkelt och smidigt kränga däck?
Har ju kört Biltemas däckverktyg sista 10+åren. Den funkar, men är inte jättesmidig eller praktisk.
Känns om att det är dags att uppgradera sig lite.
Så något verktyg som gör bytena smidigare och som inte kostar skjortan.
Gärna något som underlättar när däcken har styvare sidoväggar.
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |
|
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner
Ducati Desmosedici GP7 är o... |
|
BMW närmar sig MotoGP
Sedan en tid har olika rykt... |
|
2025 års KTM 450 SMR
KTM höjer ribban för 2025 å... |
|
Eldriven sporthoj från Yamaha
Inlämnade patentansökningar... |
|
Strängnäs Bike Show i sista stund
Strängnäs Bike Show är en a... |
|
2025 års KTM 450 SMR
KTM höjer ribban för 2025 å... |