Tips på bra garage- / arbetsbelysning...?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!
Jag är nyfiken på hur har ni löst belysningsproblematiken i era garage?

Bor i en bostadsrättsförening där jag hyr ett garage som inte är jätte-stort. Har ca 1m plats runt bilen. Men på grund av detta är jag intresserad av att lägga pengar på något fast montage av vettig belysning.
Just nu har jag en halogen lampa jag hänger i taket och riktar ner mot sidorna på bilen. Denna flyttar jag då med mig beroende på vilken sida av bilen jag är på.

Då jag just nu har några stycken bilar jag ska polera/lackförsegla så är detta ingen lysande lösning när man ska jobba ner mot dörrlisterna tex. I övrigt är det egentligen inte tillräckligt med en sån lampa för att få en fungerande arbetsbelysning ens vid amatör-polerande.

Vad finns för vettiga alternativ. Gärna energisnåla!
Hur har ni löst det?

Funderar på att köpa ett stativ med två parallella lampor på, men det kanske inte kommer till sin rätt när jag måste ha det så nära bilen.

Likaså är det svårt att arbeta utan att skugga den belysta ytan.

Seså fram med era tips tack!!!!!!!
Lampa 1
Lampa 2
Lampa 3
Lampa 4

Stöt tålig: Lampa 5

Trist med dyra lampor när dem går sönder... :huvet

//KaliZ

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag köpte fyra st begagnade armaturer med två lysrör i vardera, 150cm långa. Dessa kopplade jag in själv men med stickpropp via en portabel jordfelsbrytare. Ingen fast montering mao så det kunde jag göra själv. Kostnad ca 600 inkl nya rör från biltema.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag köpte fyra st begagnade armaturer med två lysrör i vardera, 150cm långa. Dessa kopplade jag in själv men med stickpropp via en portabel jordfelsbrytare. Ingen fast montering mao så det kunde jag göra själv. Kostnad ca 600 inkl nya rör från biltema.

Aahh!!! där sa du något! Varför har jag inte tänkt på det. Kan ju skruva upp några tillfälligt.
Sätta ett rör på vardera sida om bilen sedan en framtill då man bökar i motorrummet.

Hur starka behöver man? Har svårt att relatera watten till ljusstyrka. Garaget är ca 20m2 har jag för mig, dvs inte jättestort direkt.

Räcker det med tre rör runt om bilen?

Räcker 13W? Låter lite... :confused:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-13-W/

Eller denna kanske?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-D-Markt-IP65/

//KaliZ

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
De vanliga "långa" lysrören man brukar hitta i taket på industrier, affärer, skolor, garage och kök större än en skokartong är 36W, och det sitter oftast två såna rör i varje armatur. De korta rören man brukar kunna hitta i mindre kök eller över diskbänken är ofta 18W. Där har du lite att jämföra med för ljusstyrkan i alla fall.

Det finns ingen anledning att köpa något klenare än 36W när det går hitta armaturerna såpass billigt. Tänk även på att ett garage med betonggrå väggar, golv och tak behöver mycket mer ljus än ett vitmålat rum, ljusa ytor reflekterar en hel del ljus. Hur mycket ljus du behöver beror mycket på hur garaget ser ut, var lysrören hamnar (en armatur mitt över bilen lyser inget vidare lågt nere på karossidorna) och hur ljust du behöver ha det för att se vad du pysslar med. Men bara för att nämna ett antal så hade jag knappt ens tyckt att det var värt jobbet att hänga upp grejerna om det inte gällde minimum 4x36W.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
En lux är definierad som en lumen per kvadratmeter.

10,000-25,000 lux - Fullständigt dagsljus (inte direkt sol)

32,000–130,000 lux - Direkt solljus

Lux kontra lumen

Skillnaden mellan lux och lumen är att lux tar hänsyn till det område där ljusflödet sprids. Ett flöde av 1000 lumen koncentrerat till ett område på en kvadratmeter lyser upp med en ljusstyrka på 1000 lux. Dock ger samma 1000 lumen, utspritt över tio kvadratmeter, en dimmer belysningsstyrka på 100 lux.

Att uppnå en belysningsstyrka på 500 lux skulle vara möjligt i ett kök med ett enda lysrör armatur med en effekt på 12.000 lumen. För att lysa upp fabriksgolvet dussintals gånger större än köket skulle kräva dussintals sådana armaturer. Således, belysning av en större yta med samma lux kräver ett större antal lumen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lux

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
...och med dem inläggen så låter det som att jag är tillbaka på ruta 1 då. Har ingen lust att lägga ut mycket pengar på en installation som jag blir nöjd med om jag inte ska bo här flera år.

Med andra ord: Köpa en arbetslampa som jag flyttar med mig istället.

Då lutar det åt denna trots allt. Många säger 3x18W, men den lampan blir väldigt stor så 2x18 kanske räcker?
Någon som testat denna?
http://www.jula.se/arbetslampa-med-jordat-uttag-ip54-425007

Likaså kommer jag stänga av och på en del. Hur tål dessa kompaktlysrör en sån behandling? Kommer jag få byta dem väääldigt ofta?

//KaliZ

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
I dom två senaste garagen jag hyrt har jag installerat lysrörsarmaturer då jag tyckt belysningen varit bristfllig. Dock måste man komma ihåg att demontera installation när man ska flytta :tungan

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag har alltså totalt 8 st 36w rör och det blir sjukt ljust. Då är iofs både väggar, tak och golv vitmålat. Det är inte dyrt att köpa sånt begagnat och rören från biltema är billiga.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag har fyra såna här i ett utrymme om ca 15 kvm och det blir väldigt ljust.
Det skulle, enligt mig, lätt räcka till ett 20 kvm garage. Det blir ljust!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Var köper ni beggade armaturer? Är det bara att hoppas att den lokale loppisen har? Blocket?

Köp armaturer och koppla med vanlig stickkontakt så är det ju sågott som mobilt att flytta med sig. Kanske nöja sig med att sätta armaturer på ena sidan och framför/ovanför motorhuven, så kan du flytta bilen så du täcker båda sidorna och baken.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA