Tips på bra Mekpall?

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Leter efter en bra Mekpall som ska klara typ 200 kg. Någon som har tips/erfarenheter liknande den nedan?

Finns ju på biltema och liknande men vet ju inte hur mycket dom pallar riktigt?
Haringen ork att bygga något heller...

danke!

Bifogat

• mekpall.jpg
    mekpall.jpg
    56 KB · Visningar: 1,272

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
200kg? :eek:

Vet inte om någon såndär klarar så mycket "egentligen". Den jag har tror jag ska klara runt 150kg. Biltemas säger de ska klara 160kg. De är ju gjorda för crossar, endurohojar och liknande halvlätta maskiner.

Den jag har (kommer inte ihåg exakt från vilken tillverkare den kommer) klarar iaf av min DR650SE som har en tjänstevikt på 165kg eller något sånt.

Men eftersom pallen är gjord för något högre hojar så är det lite bökigt att få in den under. Man måste lyfta upp hojen på sidostödet så bakhjulet kommer upp i luften och sedan försöka dra in pallen under hojen med ena foten innan man till slut vickar upp hojen på pallen. Det går att göra ensam, men är som sagt var lite bökigt.

Dessutom så blir det lite väl tungt för att använda spaken och hissa upp hojen. Det är inte bara att "trampa" på spaken för att höja den. Snarare stå med hela kroppstyngden (i mitt fall så innebär inte det tresiffrigt, men bra jäkla nära) på spaken och hoppa. Vilket är en aning vingligt plus att hojen åker upp ganska fort. Och sedan åker den ner minst lika fort när man ska sänka den igen. Eller om man råkat glömma att säkra spaken med ett band eller något och råkar komma åt den lite ovarsamt när man håller på med något.

Jag skulle inte rekommendera en sån här "tramppall" annat än till enduro- och crossmaskiner med en fulltankad vikt på upp mot ca 130-140kg max. Om inte någon har tips på en modell med smartare spak på.

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
kanske är sant... men vad är det som gäller då?
Någon hydraliskpallyft typ???

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En kompis som har en motardkittad hoj har lagt ut två plankor han kör in hojen på så går pallen in utan bök mellan dom.

En planksnutt under framhjulet och en under bakhjulet alltså!

Jag tror nog dom där pallarna pallar (hihi) mera vikt än så, men du kan behöva förlänga handtaget för att orka lyfta dom!

Doh-

Kollar i kors
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha Wr 125 x och 2st veteraner
82-414_l.jpg

MC-lyft, 680 kg
Med manöverarm och 4 kraftiga hjul, varav 2 är svängbara och försedda med bromsfunktion. Lätt flyttbar. Fotpedaler för höjning/sänkning. Låsspärr (5 lägen) för extra säkerhet. Fästöglor för spännband (4 spännband medföljer). Gummiklädda lyftytor (60 x 310 mm). Lyfthöjd: 140–410 mm. Mått: 865 x 405 x 327 mm. Max. belastning: 680 kg. Vikt: 34,5 kg. CE-godkänd.

Art nr Pris Antal
82-414 1.199,00 kr

Last edited:

Doh-

Kollar i kors
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha Wr 125 x och 2st veteraner
kanske inte samma sak som pall men den lyfter rätt mkt iaf :va dock dyr och från biltema....

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag har provat en sån där pall på dr800,n som väger in på 180-185kg just nu. de är tungt o lyfta samt att de knackar så mycket så jag törs inte ha den på den :D dr650 gick kanon.

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
View attachment 284157

MC-lyft, 680 kg
Med manöverarm och 4 kraftiga hjul, varav 2 är svängbara och försedda med bromsfunktion. Lätt flyttbar. Fotpedaler för höjning/sänkning. Låsspärr (5 lägen) för extra säkerhet. Fästöglor för spännband (4 spännband medföljer). Gummiklädda lyftytor (60 x 310 mm). Lyfthöjd: 140–410 mm. Mått: 865 x 405 x 327 mm. Max. belastning: 680 kg. Vikt: 34,5 kg. CE-godkänd.

Art nr Pris Antal
82-414 1.199,00 kr

Har själv manövererat och mekat en HD på exakt en sådan, verkade riktigt stabil och lättmanövererad tycker ja!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO