Tips på bra och billigt bokförings / fakturerings-program.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Behöver tips på ett bra billigt bokförings/faktureringsprogram till en bekant som skall starta en enskild firma.
De större som Visma, Fortknox osv. har jag koll på men har bara hanterat dem med AB, sedan är de inte direkt gratis för en nystartad firma med begränsad omsättning. Det är en enskild firma med momshantering det gäller.

Högst troligt är det något jag kommer att få supporta så om det tekniskt funkar bra är det ett plus men jag har inte några höga förväntningar på det.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Fortnox kostar väl 129 kr månaden om man klarar sig med endast bokföringsmodulen.

Läste dåligt 199 sek, så får man både bokföringen och fakturamodulen för fortnox, tror inte man kan få nåt vettigt för mkt mindre.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag kör med bokio.se. Funkar svinbra om man använder betalvarianten.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Fortnox kostar väl 129 kr månaden om man klarar sig med endast bokföringsmodulen.

Läste dåligt 199 sek, så får man både bokföringen och fakturamodulen för fortnox, tror inte man kan få nåt vettigt för mkt mindre.
Det är ju det som är frågan :hihi

Raderad medlem 51742

Guest
Kör också Bokio (har AB, men funkar även för EF) och är mycket nöjd. Tycker det är smidigare än alla andra program jag testat, iaf för mina behov. Känns mycket mer modernt än de andra programmen som känns som gamla reliker från den tiden datorer körde windows 3.0.

Har haft det sen det var helt gratis, men kör nu betalversionen och tycker definitivt det är värt pengarna då det finns automatiseringar, integrationer och smarta tidsbesparande funktioner för det mesta som jag har behov av. Har man bara ett fåtal verifikationer per månad och inga anställda funkar gratisvarianten, där både bokföring och fakturering ingår.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Är det enkelt att använda med? Har du testat gratisvarianten?
Det är med på listan iaf.
Mycket enkelt om man har betalversionen. Den som är gratis är inte så enkel. Det finns även en stor användargrupp på facebook där man kan få support.

Jag valde bokio för att de från början lovade att alltid vara gratis. Efter fyra år sket de helt i det och tog betalt. Förvisso inte mycket men ruttet gjort. Jag valde att ha kvar det ändå eftersom det trots allt funkar väldigt bra.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det har jag aldrig hört talas om att det skulle vara? Jag hittar inget hos SKV som säger att det är olagligt däremot säljs det fortfarande kassaböcker så det låter väldigt underligt att det skulle vara olagligt.

Jag undrar dessutom hur det skulle motiveras att förbjuda det.
Du har rätt och jag fel. Det är excel som inte är tillåten. Jag drog då slutsatsen att om excel inte funkar så funkar inte papper och penna.

Ska man köra pappersvarianten är det kolumndagbok som gäller.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Du har rätt och jag fel. Det är excel som inte är tillåten. Jag drog då slutsatsen att om excel inte funkar så funkar inte papper och penna.

Ska man köra pappersvarianten är det kolumndagbok som gäller.
Få man alltså använda handskrivna papper men inte skriva ut från excel och lämna in?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Få man alltså använda handskrivna papper men inte skriva ut från excel och lämna in?
Yes. https://www.verksamt.se/starta/forbered-din-start/bokforing

”Bokföringsprogram
Du kan bokföra manuellt i en kolumndagbok eller med hjälp av bokföringsprogram. Om du har många affärshändelser i din verksamhet är det enklare att använda ett bokföringsprogram. Det är inte tillåtet att bokföra i vanliga kalkylprogram som exempelvis Excel utan du måste använda ett särskilt bokföringsprogram som är anpassat bokföringslagen. Det finns relativt många bokföringsprogram på marknaden. Du får ofta möjlighet att testa programmet under en viss tid innan du måste betala en programlicens. Välj ett program som är enkelt att förstå sig på och jämför vilken slags support du har rätt till. Försäkra dig också om att programmet följer alla bestämmelser i bokföringslagen.”

Misstänker att det har att göra med att det är så enkelt att gå tillbaka och trixa men är inte säker.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ja, med excel kan man ju trixa och ändra hur mycket som helst i efterhand och sedan skriva ut ett nytt blad så det förstår man ju att det inte är tillåtet.

Men i en kassabok är det svårare, river du ut en sida så syns det ju.

Hur det är med bökföringsprogram vet jag inte, mitt program tillåter ju att jag raderar. Det går inte radera någonstans i mitten utan man kan välja ett verifikationsnummer och radera allting därifrån.
Om det sedan ändå finns sparat någonstans så att skv kan se vad man raderat vet jag inte. Jag har inte sökt efter såna funktioner.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hade jag inte varit läskunnig så hade jag inte kunnat svara äns..
Äns.. doo sär dö at vi reddan avvhandlatt dätta..

Jag förväntade mig inte ett bättre svar från någon som handskrivit sin bokföring i 30 års tid.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kör appen Wrebit i mobilen. Finns både gratis och som betalversion och med möjlighet att köpa hjälp med bokslut och annat. Men man ska nog ha ganska begränsat antal transaktioner för att det ska funka bra att endast använda mobilen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Kör appen Wrebit i mobilen. Finns både gratis och som betalversion och med möjlighet att köpa hjälp med bokslut och annat. Men man ska nog ha ganska begränsat antal transaktioner för att det ska funka bra att endast använda mobilen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Håller på att kolla denna med.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj