Tips på bra ryggskydd??

jakeswe

rookie
Gick med
19 Nov 2008
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Tjena!

Har tänkt köpa ett nytt ryggskydd som går att kombinera för både hoj och skidåkning. Verkar finnas en hel djungel av olika märken och modeller?! Har två krav, det ska vara smidigt och bra ventilerat.

Vad ska man tänka på?

Någon som kan rekommendera något schysst skydd? märke/modell?

Ha det fint!

//jakeswe

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Halvarsson Track vann testet i tidningen Bike. Köpte ett sådant eftersom det jag hade blev totalsågat.. Det formar sig efter kroppen och sitter skönt, men är sådär ventilerat.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag kör med halvarsson track och det fungerar kanonbra! väldigt skönt och fått som sagt bäst i test. dock blir det svettigt på ryggen.

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Jag kör med BMW:s skydd, sitter grymt skönt :tummenupp på mig och känns inte alltför varmt ens varmar dagar. Fick ok betyg i testet tidigare nämnt har jag för mig.

Mr Zid

SFSMC
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
Gixer Tysen K6
Oavsett vad du väljer så tänk på vad syftet är på det du skall köpa. Samma gäller vid hjälm köp. Var beredd att betala för det och dra ner på något annat. Att skada ryggen eller huvudet vill du inte leva med ...

Själv kör jag med Track och Dainese Safety Jacket Neck.

Läs även:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=158759

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=168926

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=193708

Hoppas det hjälper en bit på vägen.
men pröva många och fråga mycket den skall inte vara för lång och heller inte för kort för du vet väl vad som sitter längst ner på ryggraden ? Skadar du den tappar du sex driften/lusten.

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Hade varit ännu bättre om Jofama fått fingrarna ur röva och kunnat utveckla Halvarsson Track med ett löstagbart bröstskydd osså :tuttar

Annars är det ett helt ok ryggskydd :tummenupp

jakeswe

rookie
Gick med
19 Nov 2008
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Tackar för tipsen!

Var först inne på att köpa ett halvarsson track men tror inte jag kommer palla med det på sommaren om det är så varmt och svettigt som alla skriver.

Tror det lutar åt ett Dainese Wave, tekniskt sett det mest avancerade och bra ventilation.

Men, har även kollat in Daineses safetyjackets. Helst av allt hade jag velat västen gilet wave fast utan v-neck nackskyddet, men den verkar inte finnas i deras sortiment i år.

Blir det inte lite "kaka på kaka" om man ska köra en hel safetyjacket under stället?

peace

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Tackar för tipsen!

Var först inne på att köpa ett halvarsson track men tror inte jag kommer palla med det på sommaren om det är så varmt och svettigt som alla skriver.

Tror det lutar åt ett Dainese Wave, tekniskt sett det mest avancerade och bra ventilation.

Men, har även kollat in Daineses safetyjackets. Helst av allt hade jag velat västen gilet wave fast utan v-neck nackskyddet, men den verkar inte finnas i deras sortiment i år.

Blir det inte lite "kaka på kaka" om man ska köra en hel safetyjacket under stället?

peace

Om du får en saftyjacket under stället så har du köpt ett jädra stort ställ imo, om du menar skinn.

Daineses ryggskydd har inte fått när så bra betyg som Halvarssons Track, men helt klart bättre än inget! Hoppas du inte ångrar något när det går åt skogen bara.:pannkyss

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Om du får en saftyjacket under stället så har du köpt ett jädra stort ställ imo, om du menar skinn.

Jag kör så i ett av mina raceställ och det fukar perfekt, skydden i Safetyjacketen är både bättre och mer heltäckande än ställets inbyggda skydd (som naturligtvis är urplockade). I de andra ställen kör jag Halvarsson Track.

richirich

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
kraschad
jag kör med halvarsson, sitter bekvämt å har vart bäst i test. se bara till att det är rätt längd om du ska köpa

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Halvarsson är bra och skön att ha på sig men kardborrebandet och resåren i hängslena är värdelösa. Hängslena töjer sig och går inte att justera tillräckligt. Jag kör med ett sånt men kommer att välja ett annat skydd nästa gång. Det saknar ventilation också.

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Har hört att mc-ryggskydd och skid-ryggskydd är utformade lite olika sätt eftersom man sitter ner på en mc och oftast står upp när man åker skidor eller bräda.
Men om det bara är komfortfråga eller försäljningsargument vet jag inte.

Har själv ett ryggskydd för skidåkning som är bra ventilerat när jag åker skidor (uppenbarligen) men blir grymt svettig på ryggen ändå, antar att det är nåt man får leva med.

jakeswe

rookie
Gick med
19 Nov 2008
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Vad är det för test alla snackar om?:confused:

Måste vara grymt omfattande då många stirrar sig helt blinda på just detta testet?! Var det proffisionellt utfört eller höll det samma klass som många andra "tester" -nån journalist som stod hemma i garaget och släppte stenar på skydden:) ?

Verkar ju helt otroligt att ett skydd från dainese ska ha fått stryk av ett skydd från REA-lådan på Lidl?:gnissla

Painriche

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675
Har ett Dainese Wave ryggskydd. e väl ganska nöjd det glider uppåt efter en stunds körning vilket känns sådär. Och så himla ventilerat är det ändå inte som vissa har skrivit tidigare tycker jag. Annars ett bra skydd som sitter bra. Jag skulle nog köra på Halvarssons nästa gång för det satt som ett smäck på ryggen.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!