Tips på bra stekpanna tack

Gjutjärn hit och gjutjärn dit. Klart man ska äga en gjutjärnspanna men inte fan använder man den varje dag bara för det. En bra Teflonpanna ÄR enklare på alla sätt att använda än ett gjutjärn.
Det är tex ett helvete att steka ägg i gjutjärnspannan :mad: Teflonen sköljer man ju också bara av under rinnande vatten, möjligt att man låter den svalna först dock.
Att skölja en skållhet panna under rinnande vatten är bra om man har diskhon direkt under fläkten, annars suger det getballe när man får ång-os överallt.

Nicke, vad kostade den pannan? Måste köpa en ny snart och använda den rostfria pannan gör jag bara när jag behöver köra med locket på.

Om du har problem att steka ägg i din gjutjärnspanna har du inte skött den som du ska. Just stekt ägg är ju mil bättre i en gjutjärn än i en teflon...

/ Jens

499 om du förbeställer den via nätet, 2 tim innan typ, och går in på El-Giganten men 699 om du tar samma panna direkt från hyllan. Hyfsat stört...

Som Zeb skrev är ju ägg nåt som blir klart bättre i gjutjärn. OK om man har rejält med smör i teflonpannan så blir de ganska bra men utan = bleka och tråkiga.

Gjutjärn hit och gjutjärn dit. Klart man ska äga en gjutjärnspanna men inte fan använder man den varje dag bara för det. En bra Teflonpanna ÄR enklare på alla sätt att använda än ett gjutjärn.
Det är tex ett helvete att steka ägg i gjutjärnspannan :mad: Teflonen sköljer man ju också bara av under rinnande vatten, möjligt att man låter den svalna först dock.
Att skölja en skållhet panna under rinnande vatten är bra om man har diskhon direkt under fläkten, annars suger det getballe när man får ång-os överallt.

Nicke, vad kostade den pannan? Måste köpa en ny snart och använda den rostfria pannan gör jag bara när jag behöver köra med locket på.

Allvarligt, nog fan bränner det fast saker i en gjutjärnspanna då och då, även om det inte är jämt. Och nu orkar jag inte höra fler saker om att det ska vara handhavandefel. Jag är 38 år och har lagat mat några gånger både inne och i skogen.

Klart det bränner fast ibland, men är pannan väl instekt räcker det fortfarande med en avsköljning och skrubbning med diskborsten för att få bort även det värsta.

Jag har en stekgryta som jag fick av min mor när jag flyttade hemifrån 1991. Använder den fortfarande minst ett par gånger i veckan. Klår teflon på alla punkter alltid. Oljar aldrig in den, annat än med oljan jag steker i.

Svärmor fick sig ett ordentligt munhugg när hon skulle diska av den med diskmedel (jag hann stoppa henne innan olyckan var ett faktum!).

Du får nog finna dig i att det kanske handlar om handhavandefel. :krama

Last edited:
Du kanske inte har testat ElGiganten-pannan så att du kan såga alla teflonpannor rakt av? Den har riktigt tjock botten och håller värmen bra. Jag är faktiskt grymt nöjd med den och stekresultat, steker ALLT i ordentligt med smör, och den används många gånger per vecka - i över ett år ser jag på när jag postade sist. Vi kör med sambons gamla gjutjärnspanna och jag har ett sånt där grilljärn från Skeppshult som väger typ 10 kg också så jag är inte taliban. Däremot så överväger enkelheten att flippa saker och disk för vardagsbruk.

Klart det bränner fast ibland, men är pannan väl instekt räcker det fortfarande med en avsköljning och skrubbning med diskborsten för att få bort även det värsta.

Jag har en stekkastrull som jag fick av min mor när jag flyttade hemifrån 1991. Använder den fortfarande minst ett par gånger i veckan. Klår teflon på alla punkter alltid. Oljar aldrig in den, annat än med oljan jag steker i.

Du får nog finna dig i att det kanske handlar om handhavandefel. :krama

Du kanske inte har testat ElGiganten-pannan så att du kan såga alla teflonpannor rakt av?

Sant, har inte använt en Elgigantenpanna, men väl andra teflonpannor, både noname och märkesvarianter. När det var inne med teflon hade jag nästan enbart såna stekpannor och kastruller.

Som en del andra i tråden här noterat, flagade de efter ett knappt år och blev i princip oanvändbara snart efter. Teflonpannor tycker jag verkar ha en ganska kort halveringsstid medan materialet känns så där fettigt och faktiskt funkar som ursprungligen tänkt. Några körningar i maskin, eller handdisk, och så är de körda.

Kan förvisso vara så att teflon är billigare idag och att lagret därför är tjockare edyl, och håller bättre därför.

Beklagar, men min erfarenhet av stekning i plast är inte direkt bra. :gnissla

Gammal är äldst, typ. Teflon fick sin chans i mina kök, men höll inte måttet tyvärr. 8-(

Idén med teflon är ju bra, t.o.m. utomordentlig, men känns också som en hi-techlösning på ett icke-existerande problem. Därmed inte sagt att hi-tech inte är bra... :)

Då får du klämma på en sån här på ElGiganten för inget av det där stämmer med den här. Iofs är det ju onödigt om du är helt nöjd med gjutjärn och bara vill köra med det. Den här är lite lätt mikroskrovlig i botten och klarar metallverktyg och är inget sånt där tunt plåtschabrak med plastfilm på. Min är som ny, även invändigt, efter ett drygt år och troligen snitt på minst 5-6 användningar per vecka = lätt över 300 ggr. I och med att handtaget går att plocka av så har jag kört den en del i ugn också, väldigt smidigt för bra kyckling. Det har hänt lite på 20-25 år faktiskt, fast det finns ju en massa dåliga kvar också.

Som en del andra i tråden här noterat, flagade de efter ett knappt år och blev i princip oanvändbara snart efter. Teflonpannor tycker jag verkar ha en ganska kort halveringsstid medan materialet känns så där fettigt och faktiskt funkar som ursprungligen tänkt. Några körningar i maskin, eller handdisk, och så är de körda.

Det har hänt lite på 20-25 år faktiskt, fast det finns ju en massa dåliga kvar också.

Få dåliga äpplen skämmer hela äppelkorgen.

Enda gången gjutjärn blir ett problem är när frun tar fram STORA stekpannan till jul och köttbullarna. Den pannan vägar f@n i mig ett halvt ton. Men den steker ganska bra iaf. Den var lustigt nog en julknapp till frun från hennes jobb. En Skepphult Ernst Kirschsteiger Special Edition Ultramegasuperdunder eller nåt sånt. Det enda jag inte blir helt klok på är varför den är knottrig där man steker?? Det bränner fast i den.

Fruns beggade stekpanna, som nu är runt 40 år gammal, och som hon fått av sin mor, är slät inuti och instekt så det sjunger om det. Det som ev bränner fast kan enkelt sköljas bort.

Jo, man kan väl säga att jag trivs med gjutjärn, men får väl ge teflon en chans till då. Fler pannor till jul betyder att fler köttbullar kan stekas på en och samma gång! :D

Köpte ny stekpanna för några månader sen. Säljaren visade mig en teflonpanna för ~800 som tydligen var bäst i massa testar och funka till allt. Maskindisk, induktion etc. Men hon förmanade mig och sa att äggvita var man tvungen att diska ut snabbt, eftersom det tydligen frätte sönder non-stick beläggningen. Blev en Skeppshult istället.

Gjutjärn är bra på sin sak. Belagda pannor bra på något annat.

Jag kör med en Hackman Matador som är helgrym när gjutjärnet inte duger. Tjock botten med jämn värme. Inget fastnar styggt som det kan göra i en gjutjärnspanna ibland.

Jag använder bägge sorterna men till olika syften, precis som med alla andra verktyg i hemmet. Ibland är en sladdlös skruvdragare bra och ibland behöver man en Hilti...

Jag använder bägge sorterna men till olika syften, precis som med alla andra verktyg i hemmet. Ibland är en sladdlös skruvdragare bra och ibland behöver man en Hilti...

Hur resonerar du då, dvs vad är bäst för respektive panna?

Hur resonerar du då, dvs vad är bäst för respektive panna?

Steka en bit kött eller biffar. Gjutjärn.

Steka en rödspätta dagen efter chili-con-carnefesten. Belagd panna man kan diska ordentligt.

Vitfisk tycker jag blir alltid bättre med en belagd panna. Inte nån ica-panna med nån teflonbeläggning som man inte får stekyta av, utan en modernare panna med tjock botten och en beläggning av nåt material som tål värme och slitage.

Finns många fördelar med dom nya pannorna om man inte är en taliban inom området.

Steka en bit kött eller biffar. Gjutjärn.

Steka en rödspätta dagen efter chili-con-carnefesten. Belagd panna man kan diska ordentligt.

Vitfisk tycker jag blir alltid bättre med en belagd panna. Inte nån ica-panna med nån teflonbeläggning som man inte får stekyta av, utan en modernare panna med tjock botten och en beläggning av nåt material som tål värme och slitage.

Ok, då är jag med. Vitfisk brukar oftast vara ett rätt så torrt kött, till skillnad från exvis lax, och fastnar lätt i pannan. Ser en poäng med att steka sånt i teflon. :tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick