Tips på en en extern hårddisk önskas!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har bara 2x40 gig på datorn och skulle nu vilja ha en extern hårddisk dit jag kan överföra ffa fotografier och kanske en del musik.

Har läst användarrecensionerna på Western digitals hårddisk, men man blir ju inte så imponerad när flera användare skriver att de har gett upp och all data är förlorad... http://www.pricerunner.se/pu/36-890...nts-500GB-USB2.0-7200rpm-anvaendarrecensioner

Jag behöver max 500gig extra och helst ska det vara en med usb-ansluting. Inga hemmabyggen heller.

Några tips på tillförlitliga diskar??

Hastighet, ljudnivå, utseende, storlek etc är inte viktigt då den inte kommer att vara inkopplad konstant, utan användas som en sparbössa...

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Bestäm först om det ska vara en 2,5" disk eller en 3,5" disk.
Fördelen med 2.5" är att du oftast inte behöver någon extern strömkälla. Bara att plugga in i USB sen är den igång.
Nackdelen är att de är dyrare än en vanlig 3,5" extern disk för samma lagringsmängd

Jag har själv en Seagate Freeagent Pro 500GB med eSATA. Liknande DENNA
Har fungerat kanon under ett par års tid. Används dock mest som backup = är igång max ett par gånger i veckan

Har också en liten 2,5" som jag har ytterliggare en backup på. Klart mycket smidigare om man inte ska ha disken inkopplad på samma ställe hela tiden.

Kolla sen prisjakt och omdömen på olika sidor. Metallchassi brukar vara bättre i och med en bättre värmeledning

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fläkt, det är det enda viktiga! Jag köpte ett AC Ryan-chassi, flådig, jävligt snygg, och skitdyr pryl, som dock hade usel kvalitet, och en fläkt som dels var undermålig och dels gick sönder, med en uppbrunnen disk som resultat.

Hårddiskar blir varma, och ska du ha den igång jämnt så måste den ha kylning. Nu snackar vi inte en 2kW-fläkt som flyttar 100 kubik i minuten, men ändock en fläkt som cirkulerar luften i lådan och håller hårddisken lagom sval.

Tyvärr så är många flyttbara hårddiskar dels helt fläktlösa, och dels har dom väldigt lite luft i sig, dvs hårddisken blir grillad. Det funkar ju om man bara ska flytta data mellan två burkar, eller ha som backup-disk, dvs användas en kvart ibland, men mest ligga i en låda. Men inte om man ska ha dom igång jämnt!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Extern strömkälla eller ej är inte viktigt. Viktigare är pålitligheten.

Ju mer man läser om externa HD desto mer inser man att man ska spara på dvd-skivor om man vill ha det kvar i framtiden... Jag har aldrig tappat data som legat på skivor. Är det ett pålitligt sätt att lagra?

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Skulle inte rekomendera skivor för lagring, köp 2 externa diskar och spara på, du ska ha sjukt mycke otur om båda går sönder samtidigt....

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Extern strömkälla eller ej är inte viktigt. Viktigare är pålitligheten.

Ju mer man läser om externa HD desto mer inser man att man ska spara på dvd-skivor om man vill ha det kvar i framtiden... Jag har aldrig tappat data som legat på skivor. Är det ett pålitligt sätt att lagra?
Nja :) Hembrända skivor säjs ju överleva 5-10 år, så helt beständigt är det ju inte. Men å andra sidan, om man tar en ny backup en gång i månaden/kvartalet/året eller så så har man ju viss säkerhet iaf. Jag har två diskar som är speglade hemma, och ska köpa en usb-disk som kommer vara en identisk kopia av diskarna hemma, och den kommer jag att ha inlåst på jobbet :) Det är ca 7km mellan, och om något slår ut både kontoret å lägenheten samtidigt så är nog hårddiskarna minsta bekymret :rolleyes:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Att det ska vara så svårt att lagra media på ett säkert sätt! Det var bättre förr när man fick ha ett inbrott eller en redig brand för att bli av med sina fotografier... Inte ens då var man ju kokt eftersom man då hade negativen i ett hederligt bankfack.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag har en 500gb Lacie som gått 24/7 under ett års tid nu. Aldrig vart nåt problem med den.

Om du bara ska ha disken som sparbössa och dumpa bilder på den då och då och låta den stå avtängd emellan tror jag inte du behöver oroa dig för problem med pålitligheten, oavsett märke du väljer.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Säkrast och billigast är nog att lägga fotona årsvis på dubbla USB-minnen som läggs i bankfacket. 150 spänn för 8 GB. Enklast är en extern 2.5" disk.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag har en 500gb Lacie som gått 24/7 under ett års tid nu. Aldrig vart nåt problem med den.

Om du bara ska ha disken som sparbössa och dumpa bilder på den då och då och låta den stå avtängd emellan tror jag inte du behöver oroa dig för problem med pålitligheten, oavsett märke du väljer.

Men den måste ju tåla nån smäll eller två anser jag. Det känns inte så stabilt att äga en hd som packar ihop om man skulle välta den exempelvis.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Säkrast och billigast är nog att lägga fotona årsvis på dubbla USB-minnen som läggs i bankfacket. 150 spänn för 8 GB. Enklast är en extern 2.5" disk.

Har tänkt en del på det där med och kan bara instämma om att det är ett bra sätt. Usb stickor är så billiga idag och verkar hålla hyggligt, är små osv osv.

Dock personligen har jag 2st 250gb diskar som backup, dvs jag sparar samma data på bägge. varav den ena ligger i kassaskåpet. Dem hookar jag in i ett "externt chassi".

Bankfack har jag inget och är för dumsnål...

Men den måste ju tåla nån smäll eller två anser jag. Det känns inte så stabilt att äga en hd som packar ihop om man skulle välta den exempelvis.

håller disken på att arbeta samtidigt som den får en smäll så kan du förlora data helt enkelt. Seagate är att rekomendera om man bara är ute efter tilförlitlighet. Köper man lacie så får man vanligtvis seagate eller westernd i dem.

Köp inte billigaste lacie utan typ "d2" eller liknande. dem med lite större chassi så det kyler ordentligt.

Eller för all del köp valfri billig men köp 2 o spara samma på dem. En i bankfack/brandsäkert kassaskåp och den andra hemma och byt dem då och då eller så.

Köper du dvd skivor med lite kvalite och lägger dem mörkt och stabil tempratur så är det klart ett bra alternativ. Gör gärna samma kopia på2 olika märken av skivor för även om det är en bra typ av skiva kan det finnas batcher som inte hålller lika bra.

Att det ska vara så svårt att lagra media på ett säkert sätt! Det var bättre förr när man fick ha ett inbrott eller en redig brand för att bli av med sina fotografier... Inte ens då var man ju kokt eftersom man då hade negativen i ett hederligt bankfack.

Som du kanske vet så åldras både foton och negativ också.

Skillnaden är väl att det är sparat "analogt" och lite svinn inte märks så tydligt. Problemet med digitalt är väl att om man tappar lite ettor och noller så kan det vara ett helv... att få ut informationen. Men att dem inte tynar bort på samma sätt. Pest eller kolera.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har tänkt en del på det där med ..............
....Pest eller kolera.

Det där med usb-minnen låter ju inte så dumt!

Man skulle ju kunna spara foton och dyl på usb-minnen och musik och annan data som går att ersätta på extern hd.

Dominator-Rocks

Guest
Jag har en WD 500 gig funkat bra i 6 månader iaf. (Som jag bara kör backup på)

Sålänge jag har korten/Filmerna/whatever på två diskar är jag nöjd.

Kraschar en av dom så bränner jag ut allt på dvd skivor :tummenupp

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Köpte en WD passport på 250 gig för ett par veckor sedan o den är än sålänge både bra och snygg.
Enda märkliga som jag inte begriper att det är en 250 giggare men det finns bara plats för 232 gig trots att den är formaterad?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Köpte en WD passport på 250 gig för ett par veckor sedan o den är än sålänge både bra och snygg.
Enda märkliga som jag inte begriper att det är en 250 giggare men det finns bara plats för 232 gig trots att den är formaterad?

Hårddisktillverkare anger storleken på disken i SI-enheter. Dvs 1000 megabyte = 1gigabyte osv. Din dator däremot räknar 1gigabyte som 1024 megabyte. Därav skillnaden. :)

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.

Snarare pga att den är formaterad, försvinner alltid lite utrymme på all lagringsmedia...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Hur är det med usb-minnen. Blir de mindre pålitliga ju mer minne de har? Vilket är max kapacitet? Något märke som är mer pålitligt än något annat?

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa