Tips på en en extern hårddisk önskas!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Sandisk brukar få väldigt bra kritik för stabilitet mm och har räddningsprogramvara.

Strlken vet jag inte om det har med saken att göra.

10år lovar en del att datan skall vara oskadad på dem.

Personligen skulle jag låtit bli att kryptera datan på dem då om något blir skadat skulle jag tro att det är väldigt svårt att få upp det då.

Hur är det med usb-minnen. Blir de mindre pålitliga ju mer minne de har? Vilket är max kapacitet? Något märke som är mer pålitligt än något annat?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har nu köpt ett gäng 2gig (á 49:) usb-minnen som jag tänkt att säkerhetskopiera bilderna till samt några minnen med större kapacitet för den vanliga lagringen/användningen. Med många små så minskas risken för större haverier får man hoppas.

Får väl hoppas att det kommer bättre teknik inom några år så att man slipper detta elände...

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Har nu köpt ett gäng 2gig (á 49:) usb-minnen som jag tänkt att säkerhetskopiera bilderna till samt några minnen med större kapacitet för den vanliga lagringen/användningen. Med många små så minskas risken för större haverier får man hoppas.

Får väl hoppas att det kommer bättre teknik inom några år så att man slipper detta elände...

bättre teknik finns redan, du kan alltid köpa en NAS med RAID eller köpa en klassisk bandmaskin för backup.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
bättre teknik finns redan, du kan alltid köpa en NAS med RAID eller köpa en klassisk bandmaskin för backup.

Bokstavskombinationer utan enkla förklaringar mer fördelar/nackdelar beskrivna, samt kostnad, är sk tekniskt mumbo-jumbo för mig.

NAS är ett hiphop/rnb-band från slutet på 90-talet och RAID är en hjälmmodell från Shoei...

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Bokstavskombinationer utan enkla förklaringar mer fördelar/nackdelar beskrivna, samt kostnad, är sk tekniskt mumbo-jumbo för mig.

NAS är ett hiphop/rnb-band från slutet på 90-talet och RAID är en hjälmmodell från Shoei...

hehe okej, NAS står för Network Attached Storage och är i princip en hdd som kopplas till ditt nätverk. RAID står för Redundant Array of Inexpensive/Independent Disks och kan förklaras som en grupp med hårddiskar som kan konfigureras för att (om vi pratar backup) antingen kopiera innehållet på en disk till en annan så att utifall en krashar har man alltid en till, eller så att flera diskar arbetar tillsammans vilket gör att man endast blir av med en liten del av den totala diskkapaciteten men kan ändå ersätta en disk oavsett vilken som krashar.

fördelen med detta är såklart både säkerhet och smidighet.

EDIT: jäkla timing på att jag kollade tråden igen :D

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
hehe okej, NAS står för Network Attached Storage och är i princip en hdd som kopplas till ditt nätverk. RAID står för Redundant Array of Inexpensive/Independent Disks och kan förklaras som en grupp med hårddiskar som kan konfigureras för att (om vi pratar backup) antingen kopiera innehållet på en disk till en annan så att utifall en krashar har man alltid en till, eller så att flera diskar arbetar tillsammans vilket gör att man endast blir av med en liten del av den totala diskkapaciteten men kan ändå ersätta en disk oavsett vilken som krashar.

fördelen med detta är såklart både säkerhet och smidighet.

EDIT: jäkla timing på att jag kollade tråden igen :D

Nu lossnar det lite iaf!

Vad kan det då kosta att hdd/arai/shoei/nas/raida typ 40 gig med info? Kräver det nåt som jag inte har (typ mer än en dator)? Hur stabilt är detta?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Nu lossnar det lite iaf!

Vad kan det då kosta att hdd/arai/shoei/nas/raida typ 40 gig med info? Kräver det nåt som jag inte har (typ mer än en dator)? Hur stabilt är detta?
Är du inte så insatt i det så köp något liknande denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131303

Sen i med två hårddiskar och kör raid så du har samma på båda. Annars kan du konfigurera en gammal burk att funka på samma sätt, fast då blir det lite mer avancerat. Mer om det vet säkert rosen...

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Nu lossnar det lite iaf!

om du inte behöver massivt med utrymme så borde det inte gå på mer än 2-3k då färdigbyggda NAS boxar är bra för mindre utrymme, typ en sådan som Loy länkade till.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
brand och stöld händer vad?

Bättre med stickor på det viktigaste i brandsäkert kassaskåp eller bankfack.
Snålvarianten är hos polaren då det är ganska liten risk att bägges kåk brinner eller får inbrott.

Är du inte så insatt i det så köp något liknande denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131303

Sen i med två hårddiskar och kör raid så du har samma på båda. Annars kan du konfigurera en gammal burk att funka på samma sätt, fast då blir det lite mer avancerat. Mer om det vet säkert rosen...

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
brand och stöld händer vad?

Bättre med stickor på det viktigaste i brandsäkert kassaskåp eller bankfack.
Snålvarianten är hos polaren då det är ganska liten risk att bägges kåk brinner eller får inbrott.

Jo, det har du rätt i. Är filerna så viktiga får man ju välja en liknande lösning. Vissa nätoperatörer har ju så, tex telia, har jag för mig.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Jo, det har du rätt i. Är filerna så viktiga får man ju välja en liknande lösning. Vissa nätoperatörer har ju så, tex telia, har jag för mig.

Jag har faktiskt aldrig kollat vad nätoperatörerna tar betalt. Kände dock till att dem har tjänster. Får för mig att det är billigare att tjacka ett par 8gb stickor ala 150:- st.

Slår verkligen operatörerna 300:- och de typen av säkerhet? Nåväl visst är det ett alternativ och i vis mån mindre struligt om man skall byta sticka hos polaren en gång i månaden exempelvis ;)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fast dom har väl 50-100mb eller så? Och det kostar en slant dessutom. Då är det betydligt mycket billigare att ha 2-3 hårddiskar utspridda på olika ställen. I synnerhet om det är bilder man vill spara, det blir lätt mååååånga gig då :(

Köpte en WD MyBook och den funkar grejt. Tyst och bra.
Antagligen för att den saknar fläktar = din hårddisk kommer att bli varm = din hårddisk kommer inte bli lika långlivad där som i ett fläktkylt chassi! Men ska du bara ha den med filer på i ett kassaskåp så är det ju sak samma.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Nätoperatörerna litar jag inte ett dugg på. Var det inte telia som slarvade bort sparad data för tusentals kunder för nåt år sedan, trots deras "bergsäkra" metod?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ska du ta backup behöver du ju inte hålla på med småstickor. Köp DVD-skivor och bränn backuper i så fall. Jag brände ut bilder från de senaste åren och la i bankfacket, perfekt. Tar ingen plats heller och går inte att skriva över av misstag.

Behöver du större kapacitet så skaffa en speglad extern disk. Speglad innebär två fysiska diskar med samma innehåll.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Är det någon som provat att använda en WD Passport under längre perioder? Om man tex använder den några timmar i stöten några gånger i veckan, pallar den med det?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Är det någon som provat att använda en WD Passport under längre perioder? Om man tex använder den några timmar i stöten några gånger i veckan, pallar den med det?

Har en WD passport på 250 GB och använder den dagligen. Köpte den i Juni förra året. Funkar klockrent!

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Låter bra! :tummenupp

Köpte en i veckan som jag hittills är riktigt nöjd med. :)

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa