Tips på Firma som renoverar vevparti nära Göteborg?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En vettig beskrivning på balansering (inte riktning) av vevaxel - läs och begrunda.
En tänkvärd tanke - vad händer med den dynamiska balansen när man byter till lättare kolv/stake?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En vettig beskrivning på balansering (inte riktning) av vevaxel - läs och begrunda.
En tänkvärd tanke - vad händer med den dynamiska balansen när man byter till lättare kolv/stake?

Den sok balansfaktorn som är inviktat från fabrik ändras till annat varvtal med lättare/tyngre kolvar. Lättare kolv eller stake gör att balansfaktorn ökar till högre varvtal där den går som finast. De innebär mer vibrationer på tomg och låga varv som i takt med ökat varvtal blir som bäst där den nya balansfaktorn hamnar dvs lite högre i varv. Men de är inget man behöver bry sig i för man känner i regel ingen skillnad på så mycket som 50-100gr lättare kolv. Ex jag bytte nyss kolvar på min Polaris pro rmk 800 skoter och satt i de lättaste kolvarna jag hittade (wössner) de va uppimot 80gr lättare än org kolvar och då är de svinlätta kolvar org 430gr! De är en twin motor och jag kan inte påstå att jag känner nämnvärt mer vibbar på tomg och låga varv men man känner däremot att den är bet rappare upp i varv.
Enda gången de är kritiskt att ändra balansfaktorn är om motorn är känd för att självdöda sig själv pga skadlig resonans eller vad man kallaer det. WV har ju haft de problemet på någ motor för några år sedan ,veven smäller av på dem. I de fallet skulle ev lättare eller tyngre kolvar förbättrat hållbarheten eller gjort de ännu värre :näsblod
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top