Tips på golvfärg till garaget?

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Jag målade med Biltemas golvfärg.
Körde 3 lager, men började med att prima golvet med biltemas primer.
Hälde ut en skvätt primer på golvet och soppade ut det med en borste och lät det torka.
Sen målade jag 3 lager med biltemas färg.

Nu var det bara 6 månader sen, men än så länge funkar det skitbra och det är inte minsta tillstymelse till att släppa eller repas.

Snackat med en bekant och fått tips om att slipar man och polerar upp betong blir det en riktig hård, blank och slitstark yta.

Jag skulle köra på det, bara att slipa till och polera på de ställen som är mest utsatta efter några år om det behövs.

Han jobbar inom betong industrin och byggt en massa grejer i betong hemma som de flesta skulle aldrig ana att det just var betong eftersom det är så blankt och fint.

Det bra med polerad betong är att ju mer du polerar upp det så härdas ytan mer och blir slitstarkare, så man ska inte känna att man polerar upp det ordenkligt i onödan utan det blir bara starkare slityta.

Betong finns från svart till ljusgrått bara att välja själv.

En polare har slipat betonggolv hemma i huset. Dom la värmeslinger i plattan och sen slipade dom den.
Golvet är superfint och den blanka betongytan funkar riktigt bra.
Dock vill man väll ha ljust golv i garaget så man hittar saker som man tappar, det var i alla fall därför jag målade mitt golv.
Och oftast är det ganska mörk betong i garagen.

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Storstädning i garaget var tionde år(storstädning=inkluderar då också bygga hyllor, måla lite väggar, få upp grejjor från garagolvet etc etc) och jag inser nu när jag går där i garaget i strumplästorna på betonggolvet att.....det känns ungefär som man lackat en bil och lämnat fälgarna rostiga, dvs halvfärdigt.

Gått ett par år efter senaste inlägget här:
Hur har era Biltemagolv hållit?
Nån som provat Julas golvfärg? http://www.jula.se/golvfarg-500374

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Letar.....
Jag har använt Biltemas två komponents golv färg och det målades 2009.
Det är fortfarande kanonfint men har släppt på två ställen pga att fukt har trängt upp genom golvet.
Men det kvittar nästan vilken typ av färg man använder, om det finns fukt i plattan kommer färgen att lossna på de ställen.

Jonsson87

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
2003, Kawasaki Z1000
Har biltemas färg i garaget, den fungerar kanon med tanke på vad den kostar.. Målade för snart 2 år sedan och den har släppt på 2 väldigt små fläckar (garaget är 100kvm).

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Helt klart ska det nog vara Biltemas tvåkomponent för en glad amatör. Nu kunde jag inte låta bli att testa Julas enkomponentfärg. Billigt och snabb torktid. Ett par liter målartvätt. En trelitersdunk gick på 299:- och åtgången blev ca 5 liter totalt. Tänkte att, man kan ju slabba på tvåkomponent från Biltema sen till sommaren om det nu visar sig sen vara helt åt helvete.
Dessutom använder jag bil i garaget(dubbdäck). Glömde dock bort att jag har ju dubbdäck på hojen :)

120102b7.jpg

120102b13.jpg

120102b14.jpg

120102b15.jpg

120102b16.jpg

Det är nåt mysigt med ett nystädat och nymålat garage. På fredag ska jag ta en kudde, lägga mig på golvet och bara......dricka bärs :)

Last edited:

robinnnilsson

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Yamaha R6 -08
Tänkte kolla om någon vet vad det kostar att göra en sån slipning och polering av golvet? Mitt garage är ungefär 50-60 kvm. Någon som har prövat det hemma?

:arsele

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Tänkte kolla om någon vet vad det kostar att göra en sån slipning och polering av golvet? Mitt garage är ungefär 50-60 kvm. Någon som har prövat det hemma?

:arsele

Ring Cramo och kolla vad det kostar att hyra en betongslip. Jag hyrde en, slipade och målade sen golvet i mitt förråd med Biltemas färg. Inte samma slitage som i ett garage kanske, men fint blev det (och är än, 2 år senare).

robinnnilsson

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Yamaha R6 -08
Ring Cramo och kolla vad det kostar att hyra en betongslip. Jag hyrde en, slipade och målade sen golvet i mitt förråd med Biltemas färg. Inte samma slitage som i ett garage kanske, men fint blev det (och är än, 2 år senare).

Är det lätt att slipa själv? Ja tänkte egentligen på sån "HTC-superfloor" slipning när dom polerar utan måla något, men det är väl förmodligen svindyrt

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Är det lätt att slipa själv? Ja tänkte egentligen på sån "HTC-superfloor" slipning när dom polerar utan måla något, men det är väl förmodligen svindyrt

Jag definierar mig själv som en person med en halv tumme i handens mitt, och om jag klarar det så klarar du det. Skulle gärna säga vad jag betalade, men jag minns inte så istället för att gissa är det bättre att du ringer och hör med dom.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Oljan måste bort, annars går det åt helvete!

Jag sanerade mitt garaget golv med Svavelsyra (köpes på färghandeln). Funkade sjukt bra, släng på 1-2 liter (använd mask). Oljan verkligen kryper upp ur betongen! Helt sjukt att se när det bubblar. Spola bort med vattenslang / högrtryckstvätt. Länge och väl!

Gör om behandlingen en gång till, sen är det oljefritt!

Bäst är ju också att hyra en betongslip och rugga upp ytan, vet inte om det fäster så bra annars!

Jag använda Beckers starka golv (vattenbaserad) och det var totalt värdelöst. Efter 6 månader släppte det....

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Målade jag ett badkar med i våras. Blev riktigt bra. :D

Säljs som "top coat" för båtar hos Biltema.

Polyuretanfärg är slitage och kemikalie beständig men inte vattenfast. Visst, den tål vatten tillfälligt men "bubblar sig" efter en tid i vatten.

Dessutom glider den mycket dåligt i snö :huvet

Någon nämnde Rustibus. Håller med den är kanon.

Rustibus.jpg
Efter 14 år av svetsande av diverse tunga och lätta stålkonstruktioner, vinkelslipande, aceton, plastande, släpande av tunga grejer, grävskopor...............

Intakt.jpg

är färgen kanske inte så snygg men fortfarande intakt överallt.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har precis gjutit min garageplatta. Går nu i tankarna om man skall sätta klinker eller om man skall måla med epoxyfärg. Biltema har en färg som många verkar använda. Är billigt bra?

Ni som mekar, vad är bäst? Klinker eller färg?

Som det är nu är det en "rå" betongplatta.

Denna kommer att behöva flytas av så att jag får en bättre yta och ett fall mot golvbrunnarna.

Eftersom det ligger ett rum våningen under plattan så måste plattan fuktspärras.
Bör man fuktspärra först och sen flyta av? (Eftersom jag antar att det är en dålig ide att först flyta, sen fuktslärra och applicera ev epoxifärg direkt på fuktspärren)

Plattan är helt nygjuten, hur länge bör man låta denna bränna/torka innan jag kan färdigställa golvet?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Många olika bud, jobbigt när man är lat.

Jag har en omålad betongplatta, med oljefläckar. Ingen bil ska in, så hur löser jag rengöring och målning enklast och billigast undrar jag då?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Många olika bud, jobbigt när man är lat.

Jag har en omålad betongplatta, med oljefläckar. Ingen bil ska in, så hur löser jag rengöring och målning enklast och billigast undrar jag då?

Du rengör med oxalsyra. Den "drar upp" oljan ur betongen tydligen. Sen målar man när det är torrt.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Nån skrev Svavelsyra, du säger potato. Jag tror jag tar min frågeställning elsewhere vid närmare eftertanke:D

Svavelsyra funkar tydligen också, men folk verkar rekommendera oxalsyra eftersom det inte är lika farligt att hålla på med. Googla lite, finns en del skrivet om det där.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC